söndag 2 december 2012

Lucka 2: Om staden jag bor i

Älskade Bogotá.

Jag vet inte varför jag tycker så mycket om den här stan. Rent objektivt har den ganska mycket som talar emot sig. Hög kriminalitet*, totalt trafikkaos, luftföroreningar, dyrt och ganska sempigt klimat.

Men Bogotá är en känsla. En känsla som jag aldrig fick på samma sätt i Buenos Aires där jag bodde i två år, och som ligger högt på alla topplistor över fantastiska latinamerikanska städer där Bogotá sällan kvalar in. Bogotá känns i magen för mig.

Bloggaren på Banana Skin Flip Flops, en blogg som har vissa helt klockrena inlägg och andra som jag avskyr, skrev för ett tag sedan ett kärleksbrev till Bogotá. Det summerar ganska bra mina känslor inför den här staden.

Bogotá är en blandning mellan modernitet och tradition, mellan snofsiga lyxrestauranger och mysiga kullerstensgator, mellan splitternya skyskrapor och pittoreska små stenhus, mellan trafik och enorma parker. På ett drygt stenkasts avstånd från Bogotá finns tropikerna, det går att åka över helgen till trettio graders värme och pool vid mangoträden.

Dessutom: I Bogotá gifte jag mig. I Bogotá föddes mitt barn. Även om vi flyttar härifrån kommer Bogotá alltid ha en jätteportion av mitt hjärta.


Colombia har 33,4 mord per 100 000 invånare, att jämföra med Sveriges 1,0. Bogotás siffra har just minskat drastiskt till 16,0, den lägsta siffran på 27 år...

6 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg! Och fina bilder! Bogotá står absolut högt upp på listan över platser jag vill till. Tycker det verkar vara många som fastnar för den staden... Och alltså, Banan Skin kärleksbrevet. Och så himla himla fint!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra och vackert beskrivet! Jag har precis flyttat hit och vet hur Bogota kan vara alldeles fantastiskt, skrämmande och överväldigande på samma gång. Jag har läst din blogg ända sedan jag var i Sverige, nervös inför resan hjälpte din blogg mig oerhört mycket! Som ny i stan, helt på ruta ett och ivrig på att bygga upp ett liv här har jag massor av frågor, men jag har inte lyckats hitta en emailadress till dig, du får jättegärna maila mig på anna_karin_arnhallen@hotmail.com
    Tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du flyttat till Bogotá! Jag skickar mejl!

      Radera
  3. Åh vad kul att läsa! Min man åker ganska ofta till Bogotá och älskar också staden, han har alltid så himla roligt där säger han. "Bogotá är en känsla" - så himla fint beskrivet och jag känner igen mig massor i hur jag känner för Berlin. Den här staden är väldigt mycket en känsla också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fantastiskt sugen på Berlin! Jag tror att jag skulle älska staden, måste bara ta mig för att åka dit någon gång.

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.