måndag 30 september 2013

Tips, tack! Flyga med bihåleinflammation?

Efter en ovanligt långdragen, om än inte så himla betungande, förkylning (ett av alla de där mutantvirusen som Gael kommer hemdragandes med från förskolan) så vaknade jag i morse med tryckande bihålor.
Känslan efter googling

Lätt bihåleinflammation, känns det som.

Grejen är den att jag har en jobbresa den här veckan. Med flyg.

Resan var idag, men någon högre makt måste ha förbarmat sig över mig, för flyget var överbokat och jag var tvungen att stanna kvar och flyga först imorgon bitti.

Efter att ha googlat "flyga med bihåleinflammation" (alldeles verkligen jättedålig idé, kolla kommentarerna här till exempel, "Det gör så jävla ont att det känns som man ska dö! Föder nästan hellre en unge till!") så känner jag lite såhär... Jag har cirka 12 timmar på mig att kurera mig så mycket jag bara kan.

Jag har inhandlat förkylningsvärktabletter och den knarkigaste nässprejen apoteket kunde uppbringa (vilket inte var mycket att hänga i julgran, så himla mesiga nässprejer de har i det här landet, alltså). Jag tänkte rensa näsan med koksaltlösning ikväll och imorgon bitti.

Men vad mer? Dricka mycket vätska? Snyta sig ofta?

Ni har fram till och med klockan 14 imorgon svensk tid att komma med era bästa tips. De belönas med evig tacksamhet. Och nej, stanna hemma är tyvärr inte ett alternativ.

10 kommentarer:

  1. Neeej, vilken otur!!!
    På apoteken i Sverige finns det en slags flygöronproppar (hette tidigare Earplanes eller något liknande. Sådana där gummiproppar i flera... öh, lager. De ska vara särskilt bra när man flyger. Jag hade dem en gång när jag var förkyld och de fungerade faktiskt! Kolla om det inte finns något liknande på apoteken i Colombia, eller i någon butik med reseprylar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... Inte på apoteket på hörnet. Men med längre framförhållning ska jag ha det i åtanke, tack!

      Radera
  2. Förresten, inte för att skrämma dig, men det där med plastmuggar för öronen som det skrivs om i i länken, fungerar inte.

    SvaraRadera
  3. Rinexin brukar både min pappa och sambo ta inför flygningar. Men det är kanske svårt att få tag i om man inte har recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recept brukar inte apoteken vara så nogräknade med här, men jag frågade efter Rinexin och fick inte tag på det...

      Radera
  4. Jag flög med bihåleinflammation inrikes i Etiopien i fredags. Körde med nässpray, koksaltskölj innan, rinexin, clarinas (antihistaminer och nåt mer) i en cocktail, alvedon och tuggummi. Det gick hyfsat bra.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Usch, de där dagissjukorna är inte att leka med. Har inga tips tyvärr. Agua panela con limón funkar väl ALLLTID? Tugga kokablad? :). Krya på dig och lycka till med resan. Vart ska du någonstans? Kram!/Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, agua de panela con limón drack jag såklart i stora mängder igår innan läggdags :)

      Jag flög till Popayán, det är jobbresa för att utvärdera ett biståndsprojekt med pequeños caficultores. Superspännande! Eget inlägg om det kommer!

      Kram

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.