måndag 9 september 2013

Alla dessa plastpåsar

En vanlig veckohandling på en vanlig supermercado i Colombia innebär kanske 20 plastkassar.

Jag skojar inte.

Vi är i minoritet, vi som försöker packa våra egna kassar på affären. Det vanligaste är att någon packar ens kassar, en kasspackare, alltså, som har det som jobb. Annars gör kassörskan det, medan de som handlat bara står och tittar på, oavsett hur lång kö det är. Att inte packa sina kassar själv är en garanti för att översvämmas av cirka en miljard kassar.

Att plastpåsarna är så många beror på två saker.

Dels på att de är så himla dåliga. De är som ett tunt prassel som knappt håller för någon vikt alls. Maxvikt 11 kilo står det på dem om man läser noga, men det är rent bedrägeri, jag har testat.

Dels för att olika sorters varor måste läggas i olika påsar. Livsmedel får inte läggas tillsammans med rengöringsmedel eller hygienprodukter. De kan förorena maten. Så låt säga att du köper ett paket maskindiskmedelstabletter, där tabletterna ligger individuellt plastinpackade i en ytterkartong, och ett paket kex, där kexen ligger plastinpackade tre-och-tre i en plastytterförpackning. Då får du två påsar.

Vi försöker ta ryggsäck med oss när vi handlar. Men andra människor, jag vet verkligen inte hur de gör. Deras hem måste fullkomligt svämma över av påsar.

Tur då att de är så himla dåliga att det behövs dubbla påsar i papperskorgen, så att de i alla fall går åt snabbare.

20 kommentarer:

  1. Johannes9/9/13 06:59

    Kommer jag nångång i mitt liv att balla ur helt, så kommer det att ske i en kö i Éxito...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, men eller hur! Topp två irritationsmoment:
      1. Folk som inte har vett att packa sina egna kassar ens när det inte finns någon kasspackare på plats. Särskilt när det är två eller fler personer på samma handling och en skulle kunna lägga upp på bandet medan den andra packar ner de skannade varorna... Men icke. Bara stå handfallen och titta på medan kassörskan skannar alla varor, sen tar betalt, sen packar alla kassor, medan det är skitlång kö bakom dem...
      2. Kassörskor som råkar till exempel registrera en vara två gånger, men inte har befogenhet att avregistrera varan utan måste ringa på något högre höns i hierarkin som kommer och vrider på en nyckel i kassan så att köpet kan elimineras. (OBS irritationen är inte mot kassörskorna utan mot affärskedjornas idiotiska hierarkisystem som ger ca noll befogenheter till kassörskorna)

      Radera
    2. Ja, varför göra nåt enkelt när man kan krångla till det...

      Radera
  2. Miljön alltså, herrguuud. Minns de där påsarna från PR. Fullkomligt värdelösa. 11kg? Snarare typ 1,1kg! Bra att ni tar ryggsäck iallafall.

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Miljöööööön!
      Det gör ont att tänka på det enorma plastslöseriet.

      Radera
  3. Detta minns jag från att vi handlade när vi befann oss i Bogota.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Jag upphör inte att förvånas trots 6 år i landet...

      Radera
  4. haha, det hade jag glömt! katastrof egentligen när man tänker på det.

    SvaraRadera
  5. Haha! Där satt den!
    En kompis till mig försökte sälja in en idé om ekologiska handlekassar till exito - en snygg naturfiberpåse med exitos logga som man kunde ha med sig varje gång man handlade - men fick svaret att deras kassar redan var ekologiska. Biodynamisk plast tydligen... Hrm...
    Kram!/Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well...
      Fast här i Bogotá hade de en kampanj ett tag där de sålde påsar av tyg eller naturfiber tror jag att det var (kanske snodde de din kompis idé?). Vet inte om de fortfarande gör det.

      Radera
  6. Visst är det härligt med alla dessa kassar?! Och det faktum att de som paketerar aldrig kan lägga ned fler än max 2 saker i varje påse även om sakerna inte väger mer än ett gram var.
    Här i Chile säljer vissa mataffärer tygkassar, andra har speciella kassor för dem som har med sig egna kassar och åter andra verkar faktiskt ha miljövänliga påsar. De löser liksom upp sig av sig själva efter ett år eller så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen eller hur! Det här med typ två paket kex per påse, vad är grejen? Till och med sydmamerikanska kassar håller ju för lite mer vikt än så...
      Här är också plastkassarna tydligen biodegradables. Men å andra sidan är ju alla plastkassar det, bara att vissa tar det några tusen år för...

      Radera
  7. Galet, samma sak här i USA. Även om de uppmuntrar till att man tar med sina egna kassar. Har sett att det på parkeringen står skyltar med texten: Du har väl inte glömt dina tygkassar i bilen? Vilket vi för det mesta gör redan hemma tyvärr :) och så får man gå från sin egen parkering med ca 12 kassar hängandes på var arm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de inte dessutom såna där papperskassar utan handtag i USA? Som är omöjliga att bära? Eller är det bara något jag fått för mig (sett på TV)?

      Radera
    2. Haha, nä det har jag inte sett, inte än i alla fall. Däremot fick jag en gång en långsmal liten pappkasse när jag köpte en flaska vin, halsa ur en papperspåse har man ju sett på film också :)

      Radera
  8. Lovade mig själv ett nyår att inte ta en enda plastpåse i butik på ett helt år. Fick bara använda tygpåse/väska. De gånger jag glömde mina påsar fick jag antingen vända hem (gående) eller handla mindre än planerat så att jag fick plats med det i väskan. Ibland förbannade jag mitt eget nyårslöfte, men jag klarade ett helt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra nyårslöfte! Och imponerande att du lyckades genomföra det också!

      Radera
  9. kajsay@hotmail.com11/9/13 13:13

    Hejsan,
    Jag skulle vilja fråga dig lite frågor om att skriva masteruppsats i Colombia men jag hittar ingen mail här? Om du inte vill skriva ut din mail på bloggen kanske du kan maila mig istället? :)

    MVH /Kajsa

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.