lördag 22 december 2012

Lucka 22: Om något som jag är beroende av

Jag var vegan i två och ett halvt år. Allt var lätt att avstå från utom ost. Osten var nog en bidragande anledning till att jag slutade vara vegan.

När jag var gravid var det inga problem att avstå från alkohol. Det jag saknade ihjäl mig efter var ost, opastöriserad ädelost som man inte får äta.

Den vanliga osten i Colombia smakar ingenting, så vi spenderar en halv förmögenhet på dyr cheddarost, sån där julost med rött vax runt, för det är den enda vanliga osten med smak och livet är lite fattigare utan ost.

När vi på fredagskvällarna säger "ska vi inte köpa något gott att snacksa på istället för att laga mat" menar jag med något gott alltid ost.

Det bästa med att flyga till Sverige med Air France var att man fick camembert på frukostbrickan.

Skulle jag få välja bara ett livsmedel att äta resten av livet skulle ost ligga rätt bra till.

4 kommentarer:

  1. Förstår dig så SJUKT väl. Ost är livets mening. All ost (utom menlös smakfattig ost såklart). Mmmm ost.

    SvaraRadera
  2. Roligt! Jag var vegan i tre år och slutade också för att jag saknade ost så mycket. Amerikansk ost smakar inte heller någonting, så jag får åka och köpa lagrad prästost på IKEA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag lätt göra om det fanns IKEA i Colombia!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.