lördag 1 december 2012

Lucka 1: Om mig själv

Jag har berättat om mig själv förut. Om hur jag hamnade i Sydamerika, om vad jag gjorde först, om mitt jobb, om lite allt möjligt.

Så här kommer tio saker ni kanske inte visste om mig:
  1. Jag älskade och älskar språk. I gymnasiet läste jag humanistiskt program och när jag började plugga på universitetet läste jag engelska först. Jag har förresten en fil.kand. i engelska också. Och jag läste förresten franska, tyska och latin på gymnasiet, för spanska det skulle jag aldrig ha någon användning av.
  2. Apropå språk så är min dröm att någon gång lära mig finska. Det är det vackraste och mest fascinerande språket som finns på denna jord.
  3. Apropå språk igen läste jag tre terminer portugisiska på Universidad de Buenos Aires. Någon gång borde jag bosätta mig ett tag i Brasilien och lära mig det där språket ordentligt.
  4. När jag bodde i Uppsala jobbade jag extra som dreadsfrisör på en afrosalong.
  5. Mitt längsta extrajobb var på bensinmack i Umeå där jag fortsatte sommar- och juljobba även sedan jag flyttat till Uppsala. Tack vare det jobbet är jag rätt bra på motorolja och lampor till billyktor och sånt.
  6. När jag gick i gymnasiet var alla feminister (humanistklass, ni vet). Mest för att vara tvärt emot, tror jag, bestämde jag mig för att det här med feminism var skitlöjligt. Som tur var kom jag tids nog på bättre tankar.
  7. Efter att ha pluggat två år på universitetet ville jag ut i världen. Jag fick höra om en intressant kurs i Chile, men jag fortsatte leta, för Latinamerika kändes inte särskilt intressant. Jag ville till Afrika. Jag åkte till slut till Chile, då jag inte hittade något bättre alternativ. Sen var jag fast.
  8. Jag älskar att drömma och planera min framtid. Planerna ändras konstant, men hela mitt liv har jag gjort listor och åter listor på vilka länder jag ska bo i, kurser jag ska läsa, jobb jag ska söka.
  9. Samtidigt är jag lite allergisk mot att planera in min tid alltför mycket, planera in träffar och sånt alltför långt i förväg. Jag antar att det har att göra med att jag då blir uppbunden på ett annat sätt, det jag planerar för mig själv kan jag ju ändra när och hur jag vill.
  10. När jag var 16-17 var jag utbytesstudent ett år på high school i en förort till Toronto i Kanada.

15 kommentarer:

  1. Vad roligt att lära känna dig lite ytterligare. Här har du en humanist till. Även jag läste engelska det första jag gjode på universitetet. Sedan blev det lärarutbildningen för min del.

    Härligt att du arbetat som dreadfrisör på en afrosalong. Känns på något vis som du. ;)

    Och det där med att skriva listor... här är en till. Jag tror inte vi är ensamma. Jag har gett upp och insett att jag helt enkelt bara är en listskrivare. ;)

    Språk går verkligen som en röd tråd genom ditt liv. Och att resa.

    Kram Lotta

    Ps. Sötaste bilden på dig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också är gammal humanist! Och listskrivare (det kanske är något med bloggare och listskriverier - vi gillar att skriva över huvudtaget).

      Kram!

      Radera
  2. Jag läste inte heller spanska, för det skulle jag ju aldrig ha någon nytta av. På grund av min nålfobi tänkte jag aldrig åka till Syd- eller Latinamerika (vaccinationer), och Spanien intresserade mig inte ett dugg.
    Jag drömemr också om att lära mig finska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland tar livet med en på en hel del oväntade svängar!
      Vi får mötas upp när vi blir pensionärer och ta den där finskakursen.

      Radera
  3. Alltså jag skrattade redan vid det där med finskan, men "När jag bodde i Uppsala jobbade jag extra som dreadsfrisör på en afrosalong.", det slår ALLT! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha ja man skulle kunna säga att det är ett av de mer udda extrajobb jag haft.

      Radera
  4. Roligt att läsa! Kände till vissa saker, men långt ifrån allt. Och finska! Spännande. Du är förövrigt så himla duktig på språk.

    SvaraRadera
  5. Haha, lite kul att du tyckte feminism var löjligt när du var yngre! Jag gick också humanistklass och var kärringen mot strömmen som hatade allt som alla andra gillade och stod för bara för att... Är lite osäker själv varför men det var nog mest för att vara jävlig :b

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, men det var ungefär precis hur mina tankegångar gick också, tror jag!

      Radera
  6. Kollar in här alltid nu och då och nu måst jag kommentera. För jag glömmer nog aldrig den gången du var finska delegationens "leader" under sommaren 2001 i juli i Västerås och vi blev stumma av förundrar att du verkligen vill lära dig finska. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror att Juuso och Ossi var mest ivriga på att lära dig finska, själv kunde jag ju inte fatta hur man vill lära sig finska. Men roligt att du ännu känner att du vill lära dig finska.

    -Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, jag vill fortfarande lära mig finska! Och jag har fortfarande inte kommit mycket längre än att kunna böja verb i presens...

      Radera
    2. Men det är bra mycket mer än vad mången finlandssvenks kan i detta land. Så va stolt över det Annika!

      Radera
  7. Hej! Ville bara säga att du är en så inspirerande person för mig! Du har liksom gjort liknande saker som jag vill göra med mitt liv - flytta utomlands, läsa språk, jobba med människorättsfrågor etc. och det är uppmuntrande att läsa om hur du hamnade där du är, att det funkar helt enkelt. Så, stort tack för att du delar med dig.


    /Emelie
    www.globalyoungcitizen.org

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack! Vad roligt att höra! Och lycka till med planerna!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.