tisdag 4 december 2012

Lucka 4: Om en person jag beundrar

En person? Jag beundrar en hel kategori personer.

Sådana som tror på en bättre värld och gör något konkret åt det, även om det innebär att offra sin egen bekvämlighet, eller riskera sitt eget liv eller frihet.

Sådana som tar sig vattenvägen dit det inte går att komma landvägen, trots vapenhot, för att de behövs där, som Women on Waves eller Ship to Gaza.

Sådana som riskerar sin egen frihet för att berätta för världen sådant den behöver veta, som Martin och Johan.

Sådana som gömmer flyktingar.

Sådana som riskerar sitt eget liv för att kräva rättigheter som borde vara självklara, som Malala Yousafazi eller de som deltog i Ugandas första gay pride-parad.


Och alla andra som inte fastnar i nyhetsflödet, men som drar sitt strå till stacken för att världen vi lever i ska bli lite rättvisare för alla, trots att det inte alltid innebär någon direkt personlig vinst för dem. De beundrar jag.

3 kommentarer:

  1. Själv beundrar jag dig en hel del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men! Jag känner mig lite som en fegis-aktivist i jämförelse.

      Radera
  2. Ja gud vilka människor det ändå finns!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.