onsdag 11 juli 2012

Kolhydrater med kolhydrater, någon?

I Colombia är lunchen dagens viktigaste mål. En normal lunch består av soppa till förrätt, en huvudrätt och ofta också någon liten efterrätt. Och det är rejäla portioner det handlar om.

Colombiansk husmanskost säljs för en spottstyver runt om på lunchrestauranger och kallas för almuerzo corriente (vanlig lunch), eller corrientazo. Den består av några slags baljväxter (bönor, linser, kikärter eller ärtor), något slags kött (kött, kyckling eller lever) och en minimal sallad.

Men framför allt består den av kolhydrater. Minst tre olika sorter, där basen i colombiansk mat - ris - alltid är en av dem. Sen till exempel potatis eller kokbanan eller yuca eller pasta.

En genomsnittscolombian som inte är så bevandrad i internationell matkultur kommer att undra var riset är om du serverar bara pasta. Eller tycka att ditt ris ser fattigt ut och undra om du inte ska ha lite potatis och kanske lite friterad yuca också. Tallriksmodellen på en corrientazo-lunch består av en minidel sallad, två delar protein och tre delar kolhydrater.

För ett tag sedan kollade vi in menyn på ett nytt ställe, som ville vara lite finare än lunchhaken, och inte hade några baljväxter bland sina rätter (de är ju annars räddningen som vegetarian, då är det bara att beställa rätten utan kött och man får ändå i sig protein). Alla rätter innehöll såklart kött, så jag undrade om det fanns något vegetariskt alternativ. Jodå, det skulle de nog kunna svänga ihop, tyckte servitören. Vad sägs om en tallrik med lite sallad och så kanske pommes frites... och lite pasta... och ris? Helt vanligt, sådär.

13 kommentarer:

  1. Hehe! Är du veg?

    Älskar ris med bönor... Och yuca, fast kokt! Och tostones... Friterade matbananer... Mums. Påminner om maten på Puerto Rico det du visar upp. Väldigt järnrik kost och superb för en gravid! Jag är semi-veg, så äter ju fågel och då brukar det funka.

    Ps. Har varit i två butiker och letat MAMA, men de har bara haft gamla numret...

    SvaraRadera
  2. Hola, det later som min mardröm just nu da jag har börjat med LCHF. Som faktiskt funkar. Här i Spanien är det lätt att inte äta kolhydrater da kött och fisk oftast inte serveras med nagra. Man far kanske pa sin höjd lite sallad till, om ens det. :-)

    SvaraRadera
  3. Haha, usch! Men sympatiskt att de äter så mycket baljväxter. Det älskar jag.

    Här i Frankrike är också lunchen viktigast. Äts ofta som sallad + huvudrätt + ost. Ofta även söt dessert. Sedan bara något lätt på kvällen.

    SvaraRadera
  4. Åhhh! Jag kände nu att det blev om möjlgt, ÄNNU mer frestande att resa till Colombia. Alltså, jag älskar ju kolhydrater! Påminner lite om Englands syn på mat, fast där är lunchen den MINST viktiga måltiden verkar det som (oftast bara nån tråkig macka och lite chips till). Men detta med att kombinera kolhydrater med mera kolhydrater. Jag minns att jag tappade hakan över att det fanns pommes frites att välja som alternativ ist för sallad, till lasagnen...

    SvaraRadera
  5. Sen är maten så smaklös också. Och oftast taffligt lagad...

    SvaraRadera
  6. Hahaha I had to translate this but I TOTALLY AGREE with you. That is what I was telling my mom how bad we eat in Colombia.. so heavy and carbs that is my weakness... after living in NYC I can see now the difference... haha and my grandmom says when I refuse to eat her food.. But if it's little and good for you.
    Anyways.... I still craving right now a big dish of bandeja paisa or un ajiaco.

    SvaraRadera
  7. Älskar kolhydrater! Kanske borde flytta från low carb-hetsen här hemma och slå mig ner i Colombia istället!

    SvaraRadera
  8. Håller med Fiat!
    Här äter vi pasta, ris, arepa, potatis, maniok o ibland popcorn på samma tallrik nästan varje dag eftersom min kille är uppväxt med den menyn o jag själv ogillar att laga mat.
    (ingen har blivit tjock ännu)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilket jätte, jättefint reportage det var om er i nya Mama !

    SvaraRadera
  10. Jag äter nästan allt på just den tallriken men lämnar kvar den där kokbananen (platano som vi säger här hemma hos mig) för jag tycker den är slemmig när den är tillagad på det viset. Enda gången som jag faktiskt äter den är när den är tillagad som en Patacone för då är den hårdare och knaprigare eller också Patacones rellenos :P

    /MilLa

    p.s. fint reportage i tidningen.

    SvaraRadera
  11. Åh, du skulle trivas här i Berlin. Här finns fantastiskt många vegorestauranger och nästan alltid schyssta vegoalternativ. Det är inte ovanligt att det till och med finns veganvarianter - särskilt när det gäller bakverk och sånt. Så himla bra!

    SvaraRadera
  12. Anna: Jepp! Eller, så gott som, jag äter numera fisk ibland.

    Hoppas du hittar nya numret!

    Marina: Ja, det är inte så LCHF, precis.

    Annelie: Ja, jag gillar också baljväxter!

    Keilen: Hehehe, ja! Kom till Colombia!

    Johannes: Håller med... Även om man kanske inte kan vänta sig så mycket av en trerätters lunch för sisådär 20 kronor.

    Dreamer: Yes! "Pero si te hace bien..." I recognize that phrase!

    Oh but I tried to read the blog in English through Google Translate and some parts really make no sense, and in Spanish worse!

    Fiat: Colombia är landet för dig.

    Mammas machete: Precis!

    Sandra: Tack!

    MiLa: Tack! Jag är inte heller så förtjust i mogen plátano.

    Johanna: Låter ju helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  13. Intressant! Har märkt att potatis ofta betraktas som en grönsak utomlands och serveras bredvid riset. Själv tycker man ju liksom att det ska vara potatis... eller ris ;)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.