lördag 21 januari 2012

Semmeldags?

För lite drygt två veckor sedan frågade Oscar mig om när det egentligen är man äter semlor. Sedan dess kan jag inte tänka på annat.

Nu råkar det vara så att jag är lite konservativ när det gäller det här med kulinariska traditioner och tycker att det är lite av helgerån att äta semlor innan februari.

Men, här kommer min fråga till er: Om man extremt sugen på semlor och har kämpat mot semmelsuget i två veckor utan att det gått över, får man då baka semlor fast det bara är den 21 januari? När man är höggravid och allt?

Visst får man det? Snälla?

18 kommentarer:

  1. Det är klart du får! Här i Sverige kommer de ju första semlorna redan efter jul/nyår!!!

    SvaraRadera
  2. jag säger ett självklart ja!

    SvaraRadera
  3. Klart man får! Jag har redan ätit 4 i år, varav två idag!

    SvaraRadera
  4. Kör hårt :)
    Men anledningen till att jag kikade förbi; jag har läst din blogg relativt regelbundet i några månader (hittade hit från Linnea i USA), och blev lite nyfiken; visst går du på ComDev nu? Jag har precis börjat på utbildningen och är ganska säker på att det var dig jag såg på chatseminariet?

    SvaraRadera
  5. Självklart! :) Sätt igång och baka bara och njut. Här har vi inga datumspärrar alls då det gäller semlor och har redan hunnit med någar stycken sedan de dök upp överallt i handeln. De går helt enkelt inte att motstå. Vansinnigt goda kaloribomber. Pure pleasure! Så ät du bara! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Klart att man får! Åh så sugen jag blev nu också:). / Monika M

    SvaraRadera
  7. :) Haha, jag blev allt sugen jag oxå nu...

    SvaraRadera
  8. Jag åt en semla igår och den var jättegod så självklart ska du äta när du är sugen.
    Semlan jag åt hade lite kanel blandat i mandelmassan och det var en nyhet för mig. Riktigt gott.

    Kram mamma

    SvaraRadera
  9. Do it! :) M har redan ätit två. Själv avskyr jag semlor och äter aldrig någon...

    SvaraRadera
  10. De första semlorna kommer i oktober, men ratas fram till nyårsdagen...Det är bara man själv som bestämmer när det är dags för semlor.
    Hugg in på dem!

    SvaraRadera
  11. do it och skicka nagra till medellin ;)

    SvaraRadera
  12. Jag tycker inte att man får baka semlor alls, eftersom det inte är gott! ;-)

    SvaraRadera
  13. Oh, semlor under graviditet/amning är typ mitt bästa matminne någonsin! Det är ju gott annars också, men den extra hunger jag kände då matchade perfekt med så mäktiga bakverk. Passa på och njut!

    SvaraRadera
  14. Det borde ju iaf vara mindre helgerån att äta semlor innan fettisdagen än efter (då är det ju fastan) :)

    SvaraRadera
  15. För övrigt är fettisdagen den 21a februari i år.

    SvaraRadera
  16. haha… visst får man äta semlor, fast det är nog lite helgerån men är man utlandssvensk så får man göra så :)

    Min svärmor tyckte att jag skulle använda ljusstaken ifrån julen året runt. Men det skulle se väldigt konstigt ut för mig. Vissa saker går bara inte för sig. Inte ens utomlands…

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.