måndag 9 januari 2012

Det här med namn...

...till filuren, alltså. Så himla svårt.

Det är ju nämligen inte bara det att det måste vara ett fint namn, som ska funka resten av livet. Bara det är ju ett tillräckligt svårt ansvar.

Men här har vi även andra faktorer att ta hänsyn till:
  • Det måste funka på både svenska och spanska. Detta innebär att alla namn med å, ä, ö, samt g framför mjuk vokal och med j går bort (tänk "Jorge" och försök uttala det vettigt på svenska).
  • Det får inte heller rimma på eller låta som något knäppt på något av språken.
  • Det måste passa med efternamnet Amaya OCH med Dalén (här räknas det första efternamnet när man har två, i Sverige räknas det andra).
Till råga på allt är Colombia och Sverige helt i ofas när det gäller populära namn. De så kallade sekelskiftesnamnen har inte börjat återkomma här och Oscar (ivrigt påhejad av i princip alla vi känner här) sparkar bakut när jag föreslår jättefina namn som till exempel Elsa.

Ett ganska långt tag hade vi Liv som alternativ på flicksidan. Det fick dock stryka på foten efter att vi testat det på lite olika personer, däribland blivande farföräldrarna, som inte alls kunde uttala det utan envisades med att säga "Lipp". Och man vill ju inte att ens barn ska heta läpp, liksom.

Hur länge som helst har vi också haft Gael som pojknamnsalternativ (ni vet, som superhunken Gael García Bernal). Men nu visade det sig att blivande morföräldrarna inte alls är särskilt förtjusta i det namnet, mest för att det låter konstigt i Sverige (bara 28 män heter så).

Så nu försöker vi hitta lite alternativ. Det här är vad vi har på listorna (i ungefär den prioriteringsordningen):

Flicknamn
  • Mila
  • Elin
  • Sol
Pojknamn
  • Gael (alltså, vi älskar ju fortfarande det namnet)
  • Isak
  • Dante
  • Samuel
Det kan sägas att övriga tre på pojknamnslistan gillar vi väl, men känner inte wow-känslan. Jag tycker att Isak är för bibliskt, Dante är lite pretto och Samuel är väl okej, men lite långt.

Nu till tiotusenkronorsfrågorna:
Vad tycker ni om ovan nämnda alternativ (och är Gael så himla konstigt)?
Har ni andra förslag - som uppfyller ovan nämnda kriterier och gärna är i) korta, max två stavelser och helst max fyra bokstäver, ii) inte bibliska iii) inte "gammalsvenska" (av ovan nämnda anledning), iv) inte är för vanliga (där är det jag som sätter mig på tvären mot alla "normala" pojknamn som funkar utmärkt på svenska och spanska, typ David, Daniel, Mattias)?

Tack för hjälpen!

-----
Uppdatering: Gael uttalas alltså [ga-ell] med betoning på sista stavelsen. Lite som Gabrielle.

49 kommentarer:

  1. Gael är jättefint! Även om få personer i Sverige heter just så; landet är ju fullt av latinamerikaner + folk som har sett Bernal i en massa filmer.

    <3 Sol!

    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Gael är jättefint! Dessutom inte alls konstigt, tycker jag. Det finns så många namn i Sverige nu som inte är "vanliga", många har ju utländska föräldrar, utländsk bakgrund eller helt enkelt föräldrar som gillar andra namn än de "traditionella" och jag tror vi har vant oss.

    Ps. Min bror + fru valde ett namn som inte ens fanns till sin första. I början tyckte alla det var så konstigt och svårt att säga, men nu är det ju han liksom. Klart han ska heta så.

    SvaraRadera
  3. JAAA, jag förstår din problematik precis. Vi som har mest tyskar i släkten, men bor uppe i Ume. Min syster m sambo fick precis barn nu i januari, och de valde namnet Emilia till sin dotter. Vilket ju funkar bra både på svenska och tyska.
    På flicksidan gillar jag både Mila och Sol.
    På pojksidan röstar även jag för Gael. Alltså jag antar ju att det uttalas liknande som MITT efternamn Keil som ju uttalas Ka'ijl. Och det funkar ändå rättså bra i Sverige - trots att man ju hela tiden måste berätta hur det ska uttalas :)

    SvaraRadera
  4. Gael är ju jättefint. Om man uttalar det "på svenska" kanske det blir lite märkligt, men som det "ska" uttalas är det superfint :)
    Jag tror att man måste träffa bebisen innan man kan bestämma sig, även om det såklart är bra att ha ett gäng namn på lager. Nästan inget av namnen vi hade på lager när Melker föddes passade. Vi hade Nano, Vincent, Sirius och andra liknande namn. Men när vi träffade honom kändes alla helt fel. Han skulle ju ha ett "redigt" namn, ett riktigt karlnamn :P Så efter mycket om och men blev det Melker. Theodor funderade vi på också.
    Ska fundera lite på om jag har några tips :)

    SvaraRadera
  5. En variant bland kvinnonamnen är ju Mira, ganska fint tycker jag.

    Några korta pojknamn: Mio, Hugo, Tim, Sid, Abbe, Ivo

    Kram K igen!

    SvaraRadera
  6. Amanda J9/1/12 09:07

    Gael var fint, tycker jag! Det gör väl inget att det är ovanligt.
    Ett flicknamn som jag gillar och som kanske passar är Laura. Annars tycker jag såklart att Sol är fint, det påminner ju om Solveig!

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte om jag skulle uttala Gael rätt ens... rimmar det inte med skånska uttalet av galen? Lite? (I mina öron?)
    Dante är tufft. :)
    Mila är jättevackert. Rimmar med smila och Smilla (vems kändis heter Smilla nu??) , men det är ju inte fult.

    Jag hade också 3 språk att få pojkarnas namn att passa ihop med. Svenska, finska o engelska. (Finskan uttalas rätt mkt som spanskan, att u sägs som o tex..) Vad de heter? Oliver & William.

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Mila! Elin är ju extremt vanligt i min generation, vilket gör att jag är skeptisk. Gillar förslaget på Mira också, frågan är ju om ni gillar det på spanska med.

    Annars: Minya/Minja, Lina, Elina, Isabella

    SvaraRadera
  9. Vi har ju haft bekymmer med att hitta ett andra namn till Cesar... De namn vi valde mellan var Simon eller Cesar och som du vet var det ju inget att ens fundera på. Men Simon går ju inte att använda som andranamn då båda börjar på ett S:ljud...
    Men ni kan få det av oss istället. Även det bibliskt men jag tycker det klingar mindre 'bibel' än Isak... :-D

    SvaraRadera
  10. Är Vera för sekelskiftigt? Eller är det problematiskt att det är ett ord på spanska?

    SvaraRadera
  11. Vi har ett givet tjejnamn till Mini, men inte killnamn. Det måste funka på svenska och spanska för oss med. Vi vill ju gärna att släkten på farfars sida ska kunna uttala det ;)

    Gael är jättefint!! Inte alls konstigt i mina öron, har ni testat att låta en svensk icke spansktalande uttala det utifrån att ha läst det?

    Sparar mina bästa alternativ till vår Mini :)

    SvaraRadera
  12. Jag föreslår Erik och Liam som pojknamn och Mila och Elin till flickan.

    SvaraRadera
  13. Gael är jättefint! Framförallt tycker jag eftersom Gael García Bernal är den snyggaste som gått i ett par skor, hehe.
    Sol är ett favoritnamn här, vi hade det länge på tapeten när vi väntade båda våra ungar.

    SvaraRadera
  14. Åh, gud vilket roligt inlägg, jag är av nån anledning helt sjukt fascinerad av det här med folk som ska välja namn till sina barn. Det är ju JÄTTE-spännande och oftast vågar inte blivande föräldrar diskutera det alls med folk (verkar det som). Vilket säkert är lite smart eftersom alla kommer tycka olika och man måste göra någon besviken. Men hur som helst: kul att du bloggdiskuterar detta!

    Jag tycker att flicknamnen var fantastiskt fina alla tre! Och ang pojknamnen tänkte jag ganska exakt som du. Samma invändningar. Fast när jag tänker på Dante ångrar jag mig lite, för namnet i sig är ju gulligt. En avlägsen vän har en son som heter Dante och jag tyckte det lät lite överklassdrygt först men har vant mig :)

    Mio är ett annat fint namn som kanske kan funka på båda språken och oavsett kön!? Tyckte från början att det är ett pojknamn men sen Erik (fotografen jag jobbar mkt med) döpte sin dotter till Mio har jag vant mig vid att tänka på det som ett flicknamn.

    SvaraRadera
  15. Oj, vad svårt! Alla flicknamnen är fina tycker jag! Pojknamnen också, men Isak är väl i allra högsta grad bibliskt??

    SvaraRadera
  16. Säger som Johanna ovan att det är svårt att inte engagera sig i namndiskussioner! Vi var jättelarviga med att inte berätta, för vi ville inte ha folks åsikter... Nu heter våra killar Gabriel och Jonathan. Andra namn på tapeten för oss var bl.a Jacob, Elias, Fabian, Tove, Rebecka, Isabelle...

    När du skrev Gael trodde jag det var som tjejnamn. När jag bodde i Schweiz var det några tjejer som hette det fast med trema, Gaël. (Kanske stavade några Gaëlle, det vågar jag inte säga). Det blir nog lätt "GA-el" (betoning på första stavelsen) innan man lär sig, men sen är det ju inte jättesvårt.

    Mina förslag:

    Flicknamn
    Ilon (som Wikland)
    Lovis (Ronjas mamma)
    Vega
    Viola
    Nellie
    Inez/Ines

    Pojknamn
    Axel (lite gammalsvenskt, men inte så farligt)
    Agaton (lite för långt...)
    Charlie
    Frank
    Iker

    Lycka till! Det blir bra vad ni än väljer!

    /Catharina


    Iker (heter en på min sons dagis med spansk mamma)

    SvaraRadera
  17. Utlandsnorrlänning9/1/12 14:20

    Tycker precis som Johanna att det här med namn (särskilt interkulturella sådana) är jättespännande, det märks på att det är första gången jag kommenterar här... Jag känner en liten tjej med rötter i Sverige och Asien som heter Nelly, och det har verkligen funkat överallt (plus att det är fint). Tycker Mila och Elin låter bra!

    Däremot skulle jag nog säga att Gael kanske inte funkar superbra i bägge länderna. Det är jättefint, och har man läst lite spanska (och sett lite film!) kan man uttala det. Men risken finns att han i Sverige kommer att tillbringa mycket tid med att bokstavera det på telefon (gustav adam erik lars) för olika myndigheter och få det uttalat ungefär som Joel i bästa fall, som "gavel" i värsta fall. Har han släkt i Norrland? Huvva. När det gäller korta pojknamn är jag inte så påhittig... Dag, Tor (garanterat icke-bibliskt) eller Emil (vanligt, men en hyllning till Astrid Lindgren)?

    SvaraRadera
  18. Jag älskar Elin och Dante.

    SvaraRadera
  19. Alexandra I9/1/12 14:32

    Åh vad fint! Gael är jättevackert! (man kan inte precis styras av vad kan låta svårt i Sverige, då skulle man inte få heta Nour, Sharfyiah och annat).
    Felix funkar i båda länder annars (även Martin, Emmanuel och Emilio, men de kan vara för långa).
    Tjejnamn: Nina och Gina är fina och funkar med efternamnen. Sen har väl colombianer ofta ett andranamn som används ofta?

    SvaraRadera
  20. Tycker inte att Gael är så konstigt? Det är väl ovanligt (här i Sverige iaf) men det ser jag mer positivt än negativt så länge det inte handlar om ett namn som typ kan uppfattas som stötande eller nåt? Själv har jag alltid tyckt illa om att heta Therése eftersom det är så himla vanligt (särskilt i min åldersgrupp).. Annars är Dante, Mila och Sol "mina favoriter" av de namnen som finns i inlägget :)

    SvaraRadera
  21. Allihopa: Tack för all input på namnförslagen och alla fina nya förslag. Det verkar ju som att Gael går hem hos många. Jag ska överlägga med Oscar (men tar gärna emot fler kommentarer och/eller förslag!).

    Lovis, som Catharina nämnde, är ett annat namn jag tycker är helt fantastiskt. Men tyvärr funkar det inte lika bra på spanska (blir "låvis").

    Andranamn blir det nog inget. Framför allt för att det är tillräckligt svårt att komma på ett enda namn för att dessutom sen komma på ett till. Men också för att andranamn inte används på samma sätt här som i Sverige. Har man två namn här så kan man lika gärna heta ett som det andra, och ofta används det som dubbelnamn.

    Som sagt, har ni fler kommentarer/förslag är de välkomna!

    SvaraRadera
  22. Oj så svårt... Off the top of my head: Emilia, Olivia eller Alexandra för en tjej. För en kille skulle jag säga Oscar, men det funkar ju inte för er :-) Kanske Lucas?

    SvaraRadera
  23. Suggest for a little girl: Ella and Isabel
    For a little boy: Sebastian, Benjamin...but Gael is very nice as well.

    SvaraRadera
  24. Boel i \9/1/12 23:03

    Dante och Sol, vilka vackra namn!

    SvaraRadera
  25. Dante och Sol, vilka vackra namn!

    SvaraRadera
  26. Hej,

    Vi funderade på Wilmer när vi hämtade (adopterade) vår son i Bogota, det fungar väl både i Colombia och Sverige? Kanske lite för många bokstäver dock:-)
    Elvira och Julia som flicknamn funkar ju oxå i båda länderna. Annars röstar jag på Mila och Gael:-)

    //Jennie

    SvaraRadera
  27. Max, Ian, Saul, Adam.

    SvaraRadera
  28. Maja/Maya borde väl funka?

    Jag som svensk utan spanskakunskaper tycker Gael är fint, men är osäker på uttal, men hey, det är ju sånt som folk lär sig med tiden! Tycker både Mila och Elin är superfina också. Bill har jag helt snöat in mig på, tycker det är så himla fint, men det kanske inte funkar?

    Hur som, lycka till, viktigast är ju att ni är nöjda!

    SvaraRadera
  29. Ja, det ar svart det dar med namn.
    Som manga som har kommenterat har tycker jag ocksa att Gael ar mycket fint. Och som nagon sa tycker jag inte att ni skall hanga upp er for mycket pa att namnet maste ga att uttala likadant pa bada spraken.
    Jag fick heta nadia just for att namnet passade och uttalades lika pa tva sprak. Kort och enkelt. Idag har jag sjalv en son som heter Santiago. Fint tycker jag fortfarande men sa har i efterhand kan jag kanna att det var lite langt. I andra namn heter han Gabriel och det ar jag valdigt nojd med, speciellt kombinationen trots att jag tycker Gabriel later finare pa spanska an pa svenska.

    SvaraRadera
  30. Och appropa ingenting, jag skall snart till valle del cauca. Har du nagra tips pa vad man bor gora da man befinner sig i regionen?

    SvaraRadera
  31. Grynens röster finns i dagens inlägg på Korn och gryn. Kram!

    SvaraRadera
  32. Hej! Jag har just hittat till din blogg, vilken jag gillar starkt! Har också en förkärlek till Sydamerika och genusvetenskap! =)

    Det där med namn är svårt, men jag tycker att exempelvis: Alma (jag vet gammelsvenskt, men fint på spanska!)och Ester är fint. Pojknamn: Mateo!
    Annrs så gillar jag Gael, mkt fint och inte alls så konstigt!

    SvaraRadera
  33. Min dotter heter Elna, tycker jag är fint (såklart). Pojknamn är mycket svårare tycker jag, min son heter Loa, men annars gillar jag Tor eller Nils.

    SvaraRadera
  34. Hej! Hittade hit från Korn och Gryn, känns ju nästan som om du är en gammal bekant därifrån!! ;-)

    Spännande frågeställning. Mina förslag är Mira till en flicka (såg att det fått en röst eller två tidigare också!) och Mica till en pojke. Tycker det är fina ord på spanska, men kanske hopplösa som namn, eller?!

    Mvh Jessica

    SvaraRadera
  35. Åh namn är så himla svårt! Men tycker, precis som de flesta, att era förslag är jättefina namn! Vi hade också problem där ett tag eftersom jag ville att barnet skulle få nåt från min arabiska sida. Det löste vi ju med mellannamn sen.
    Men Mateo eller Leon eller eller Benjamin eller Sebastian kanske Elias? Finns så himla många fina namn! Oj, blev bara pojknamn här, men ni kände er ju lite osäkra där :P

    SvaraRadera
  36. Har aldrig hört namnet Gael förut, i mina stockholmska öron låter det jättekonstigt, fast det behöver ju inte vara nåt negativt ;)Dante är coolt, får mig att tänka på Dante´s Inferno. Adrian är fint.

    SvaraRadera
  37. I mina öron låter inte Gael så konstigt. Det ett ett väldigt vanligt franskt pojknamn från Bretagne (stavas dock Gaël där). Flickvarianten är Gaëlle.

    Jag och pojkvännen (kuban) pratade precis namn för våra framtida barn men vi har inte skrav på att det ska vara tvåstavigt. Vi har definitivt inte samma smak vad gäller namn. Han tycker tex Brian är fint...men uttalas briiian på spanska då...njaaa.

    Några namn som jag tycker är fina är Sonya, Daphné, Maité, Flavia (men blir ju "Flabia" eller Sasha (unisexnamn) Leo, Theo,

    SvaraRadera
  38. Oj vad roligt det är med namn! (tittar på den härliga kommentarsbombningen). Jag har två namn i bakfickan som jag hade spikat för Francesca. Iris var det! Jag älskar det namnet fortfarande, både en vacker blomma och färgfältet i blicken! Funkar dessutom på båda språken. Dessvärre kom Francesca ut och såg inte alls ut som en Iris. Så kanske det blir för er också :). Kram!/Julia

    SvaraRadera
  39. Tips till... (alltså, det här är jättekul). Francescas andra namn blev SIRI. Det står först och eftersom det funkar så här i C så kallar de flesta utom vi henne för det. Alla tycker det är jättefint och Francesca lyser eftersom det på spanska låter som hon är döpt efter en indisk gudinna :). Ett annat superflicknamn som verkligen blir fint apropå betydelser på spanska är min bästis dotter - ISLA.
    (annars, så här helt anspråkslöst :- så måste jag ju bara föreslå det colombiansk-svenska förnamnet till pojkar Anderson eller varför inte det populära Allmänningsnamnet Nixon :). Kram!

    SvaraRadera
  40. Jag tycker Mateo är ett fint pojknamn och det funkar både i Sverige och Colombia. Mila tycker jag är vackert liksom Wendy. Gael vet jag inte hur man uttalar men gillar ni namnet ska ni inte tveka. Det är ju ert barn och inte mor- och farföräldrars. Jag hade inte tagit den hänsynen som ni gör i den frågan.

    Kram Pernilla från Korn och Gryn

    SvaraRadera
  41. Ruben kanske? Råkade ramla över det namnet idag och tänkte på din blogg ;-)

    Det var jag som skrev om Lovis, en Lovis vi känner kallas konsekvent Luvis (!) av sin förskolefröken... Men man vill ju åtminstone att närmsta familjen ska kunna säga namnet.

    /Catharina

    SvaraRadera
  42. Ps. Milo är ett fint pojknamn tycker jag, tips tips!

    SvaraRadera
  43. Hej! Jag är gift med en argentinare och vi hade också lite huvudbry med våra namn, vi bor i Sverige och våra barn heter Valentin och Manuel, inte helsvensk klang på det sista kanske men det funkar.
    Vi smakade på Signe om det skulle vara en flicka men du kan ju tänka hur ng ljudet lät i argentina!

    Máximo och Mateo tycker jag är fina pojknamn

    Maira, Ainoha flick ( kanske svårt i svedala?)

    Tack för en jättespännande och roligt inressant blogg och BUENA SUERTE con los nombres y lo que queda del embarazo!

    Häls Josefin

    SvaraRadera
  44. Mila tycker jag lät fint, aldrig hört det innan! och Dante tycker jag är vackert :)

    SvaraRadera
  45. Diego som killnamn (sonen adopterad från colombia heter det) och så får du mitt favorittjejnamn Noelia.

    SvaraRadera
  46. Jag föreslår Frans som pojknamn och Tessa till flickan

    SvaraRadera
  47. Flicknamn jag gillar:
    Melissa
    Tuva
    Jolie

    Osså gillar jag Felix och John på pojknamn :)

    SvaraRadera
  48. Meh, Liv ar ju varldens basta namn ju!

    SvaraRadera
  49. Min man är ifrån Colombia och vi fick en dotter som heter Paloma. Luna tycker jag mkt om oxå, nästa dotter kanske får heta de :P
    Däremot hade vi väldiga problem med pojknamn. Fanns inget som föll oss båda i smaken.
    Men Gael är ju helt ok, inget fel på de ju? :)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.