torsdag 12 januari 2012

Jag ♥ er!

Vilken respons! Vilken lavin av kommentarer till förra inlägget! Tack allihopa för era synpunkter och fina förslag.

Sammanfattningsvis kan vi ju konstatera att på pojksidan är Gael en klar vinnare, namnet verkar gå hem hos de flesta. På flicksidan är alla namnförslag populära, med en liten övervikt för Mila (som också är namnet vi hittills lutar åt).

Och sen kom det hur många förslag som helst till på namn som ni tänker kan funka på spanska och på svenska, som jag tänkte dela med mig av, för många är ju jättefina.

Flicknamn
  • Ainoha
  • Alexandra (Fint, men lite långt. Och spanska versionen är egentligen Alejandra)
  • Alma (Jag gillar det, men det är lite för "gammalsvenskt" för Oscars smak. Bara gamla tanter heter Alma i Colombia)
  • Daphné
  • Elina
  • Ella (Fint, men betyder "hon" på spanska. Och eftersom det är dubbel-L uttalas det "eja")
  • Elna
  • Elviria
  • Emilia
  • Ester (Jag gillar, Oscar gillar inte)
  • Flavia
  • Ilon
  • Ines
  • Iris 
  • Isabel/Isabella (Lite långa)
  • Isla 
  • Julia (Namn med J funkar inte så bra, eftersom det uttalas helt annorlunda på spanska)
  • Laura 
  • Lina 
  • Lovis (Jag älskar det här namnet, men tyvärr låter det inte så bra på spanska. Buhu.)
  • Maira
  • Maité 
  • Maya (Det är ett namn vi båda gillar, men det passar alldeles katastrofalt med efternamnet. Maya Amaya. Tyvärr.)
  • Minya
  • Mira
  • Mio
  • Nellie 
  • Nina/Gina 
  • Noelia
  • Olivia 
  • Sasha 
  • Siri 
  • Sonya 
  • Vega (Det är ett efternamn på spanska)
  • Vera 
  • Viola
  • Wendy
Pojknamn
  • Abbe 
  • Adam 
  • Adrian 
  • Agaton 
  • Axel 
  • Benjamin 
  • Bill (Går ju inte att döpa efter Microsofts grundare när vi tillhör Apple-sekten i det här hushållet, hehe.)
  • Charlie 
  • Dag 
  • Diego
  • Elias (Det är ett namn som varit i fråga. Jag gillar det jättemycket men Oscar säger att bara gamla gubbar heter så här)
  • Emil (Det har jag också lobbat för. Men det går inte hem hos Oscar som tycker att det låter konstigt. Spanska versionen är Emilio)
  • Erik (Så heter min lillebror så det går bort)
  • Felix 
  • Frank 
  • Hugo 
  • Ian 
  • Iker 
  • Ivo (Också ett namn jag har föreslagit - ni har bra smak! Men Oscar känner en idiot som heter Ivo och har jättedåliga associationer till namnet)
  • Leo 
  • Leon 
  • Liam 
  • Loa 
  • Lucas (Det här har Oscar föreslagit flera gånger. Men jag känner att det är lite för vanligt och ja... inget wow, helt enkelt)
  • Manuel
  • Mateo 
  • Max 
  • Máximo
  • Mica
  • Milo (I Colombia finns ett chokladmärke som heter så. Lite som att döpa någon till O'Boy i Sverige, tyvärr)
  • Mio
  • Nils (Har varit uppe, men ingen tumme upp från Oscar)
  • Ruben
  • Sasha 
  • Saul (Å nej. Jag associerar bara till Argentinas extremt osympatiske ex-president, som drev landet i fördärvet)
  • Sebastian 
  • Sid 
  • Simon 
  • Teo 
  • Tim 
  • Tor 
  • Valentin
  • Wilmer
Ja, och sen kan jag ju bjuda på ett bonusnamn, som jag föreslagit, men som Oscar tycker låter alldeles för hippie. Anahí. Hur fint som helst, tycker jag.

16 kommentarer:

  1. Anahi är ju superfint! Varför hippie? För mig låter det väldigt könsneutralt, som att både en kille och tjej kan heta det.

    Får rysningar av Daphne. En chef till mig hette så (på PR).

    Och tar ni inte Gael och det här blir en kille kanske vi snor det ;)

    SvaraRadera
  2. Lovis! Jisses, vad fint, det snor vi till framtida barn.

    SvaraRadera
  3. Det här är väldigt intressant att ta del av! En liten fundering, varför ett kort namn? Det är ingen kritik utan jag är bara nyfiken på önskan om ett kort namn (vilket jag absolut kan förstå för jag har ett långt namn själv).

    Som anglofil uttlade jag Gael som Gäl/Gäjl men det ska vara Ga-äl eller?

    SvaraRadera
  4. Tva kommentarer:
    Jag inser det daliga med Mila. Alla mina bolivianska barn anvander ordet mila KONSTANT for att de inte kan saga R. MILA MILA MILA ar det enda jag hor. Kan tanka mig att det blir jobbigt att heta det namnet i den aldern?

    Sen, Ella! Jag ALSKAR mitt namn pa spanska - Ela, alltsa. Jag alskar mitt namn pa svenska ocksa. Bolivianer (och Chilenare) har aldrig haft problem med att forsta att man sager L-ljudet, faktiskt, trots att det ar tva L. Det uttalar det Ela och jag tycker faktiskt att det ar jattefint. Man skulle ju kunna stava det Ela ocksa om man vill. Nackdelen ar kanske det supervanliga med det i filurens generation (2010 var det vanligaste namnet pa nyfodda flickor i Sverige)

    Dock sager magkanslan att det blir en pojke ni far, sa jag rostar for Gael.

    SvaraRadera
  5. För övrigt tänker jag sno Lovis till mitt egna barn om jag någonsin får ett. Lilla Lovis (sångerskan) är den coolaste person jag vet och min stilförebild.

    SvaraRadera
  6. Ännu ett svenskt namn jag diggar är Alia.

    SvaraRadera
  7. Vi funderade på en variant av Ella, nämligen Eira. Men ingen av mina killar ville heta det.

    SvaraRadera
  8. (Gissa vem som skriver)
    "Lucas (Det här har Oscar föreslagit flera gånger. Men jag känner att det är lite för vanligt och ja... inget wow, helt enkelt)"

    Nu hänger jag inte med, har fröken ramlat över en billig lobotomi nere i sydamerikat? "Lucas - inget wow helt enkelt??? Det är som vi sa redan från början - den där Oscar är för bra för dig."

    Jaja, lycka till med namngivningen då. Jag kan väl passa på att namndroppa lite jag med. Vad sägs om Göte, Styrbjörn, Tord kanske? Mycket bättre än Lucas. Fast du kanske tänker på stavningen, att det är c:et som är tokigt. Isf kan jag bara hålla med.

    Lycka till och vad ni än väljer så kommer det bli rätt.

    Kram!

    *Anonym* :)

    SvaraRadera
  9. Oj vilken respons och engagemang du har fått. Tänk om jag vetat att vår, blivande mormor och morfar, åsikt kunde sätta så många känslor i svall.

    Till vårat försvar kan jag bara meddela alla bloggläsare att vi inte tänker lägga två strån i kors för att hindra ett fritt namnval, men när vi blir tillfrågade så svarar vi ärligt vad vi tycker. Även om det är stick i stäv med både blivande föräldrars och den allmänna åsikten :-)


    Lycka till med namnvalet.

    Kram mamma och pappa

    SvaraRadera
  10. Mina namn kom inte med! Diego och Noelia.

    SvaraRadera
  11. Duktiga Tjejen: Ja, jag tycker inte heller att det är så fasligt hippie... Fast om jag tänker på de Anahí jag träffat så är de nog rätt hippie allihopa. Men det är väl kulturella associationer, antar jag.

    Hehe och sno på. Blir det här en flicka tänker vi spara Gael till en eventuell lillebror, men alltså vi har ju inte patent på namnet, precis.

    Jenny: Eller hur!

    Month day year: Det där med korta namn är bara en rent estetisk preferens. Vi tycker korta namn låter fina, helt enkelt. Och angående uttalet så är det Ga-äll med betoning på sista stavelsen.

    Ella: Alia är fint! Det där med feluttalandet av mira hade jag inte tänkt på, men det är ju ändå en rätt kort period i livet (om man inte jobbar på barnhem och hör det dagligen).

    David: Eira! Också fint! Så många fina namn, så få planerade framtida barn...

    Lukas: Nej men Lukas! Välkommen hit! Och ja... vad ska jag nu säga. Jag gillar Lukas bättre på svenska än på spanska, här uttalas det ju "lookas". Och precis, stavningen med C är ju lite knasig. Hehe. Kram!

    Mamma & pappa: Ja, det är nog ett av de mest kommenterade inläggen någonsin på den här bloggen! Inte illa! Jag tror ingen fått för sig att ni försöker styra och ställa, men det är ju bra att klargöra utifall att. Men ja, Gael verkar ju vara populärt som ni ser.

    Emma: Nej, din kommentar kom efter jag redan publicerat listan! Men jag uppdaterar!

    SvaraRadera
  12. Det är så spännande när det måste funka. Jag coh min lillebror har namn som funkar både på ryska och svenska, och okej på engelska. Det är fint.

    SvaraRadera
  13. Jättemånga fina namn, det där är svårt tycker jag när man är en tvåspråkig familj. Det ska ju klinga rätt på båda språken. Lycka till.

    SvaraRadera
  14. Idag på Öppna lekskolan var det en liten flicka som hette Elma, det tyckte jag var fint!

    SvaraRadera
  15. Hej, kom tillbaka till det här inlägget efter att du länkat. Tycker mycket om spanskklingande namn, så väldigt inspirerande! Lucas är också ett namn jag gillar, men är lite vanligt även för mig, så tänkte därför föreslå Luca - lite ovanligare, funkar både på kille och tjej, även om jag föredrar det på killar.
    Dessutom skulle jag gärna önska att du skrev något om hur fotbollen är i Colombia - vore intressant.
    Ha det bra! Och tack för en mysig och givande blogg.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.