tisdag 3 maj 2011

Vad jag saknar i matväg

Jag får ibland frågan här vad jag saknar mest från Sverige. Jag brukar oftast svara familj, vänner, årstider och mat som inte går att få tag på här.

Då brukar en del fråga "vilken mat då, till exempel?". Jag har alltid tyckt att det är en ganska knäpp fråga, om den inte ställs av en svensk/skandinav, för det jag saknar är ju just mat som inte finns här, det vill säga mat som genomsnittscolombianen inte känner till. Vilket gör att jag måste försöka förklara vad till exempel messmör är.

Men hur som helst. Det här är ett representativt urval av svaret på frågan "vad saknar jag i matväg från Sverige?":



PS Idag fyller världens bästa mamma år! Visst är hon väl värd ett grattis eller två i kommentarfältet?

20 kommentarer:

  1. Grattis Annikas mamma på födelsedagen! Tack för ditt lycka till hos mig! Det värmde.:) Jag kan förstå att du saknar de flesta matvaror här. Inget blir nog så tydligt i ett nytt land kan jag tänka, som det här med mat. I början är det säkert fantastiskt med all ny mat och sådär, men jag kan tänka mig att efter ett tag så drömmer man sött om en Marabou schweizer nöt....Hoppas du får något gott skickat till dig snart.
    Kram, Maria.

    SvaraRadera
  2. Lite kul inlägg! Jag läser ofta om utlandssvenskar som saknar svenskt godis. Det skulle jag definitivt inte sakna... När jag varit utomlands ett tag kan jag däremot sakna svensk mat som kokt potatis, lax (som verkligen smakar lax) och romsås, skaldjur (som verkligen smakar skaldjur), smörgåsar med leverpastej och inlagd gurka och såna saker... Fast det beror ju förstås också på vilket land man befinner sig i. Det längsta jag bott utomlands är ca 10 mån, och det var på Island, och där fanns det ju sånt som god lax och t.o.m. sill... Men vissa saker kan jag börja sakna även på en fem veckors semester, även fast jag älskar att prova ny mat utomlands!

    Kan du inte förresten berätta lite om maten i Colombia? Vad äter folk till vardags? Vad hittar man i affärerna? Vad är dyrt/billigt? Finns det nåt du gillar extra mycket? Eller nåt som inte är så kul...?

    SvaraRadera
  3. Stora grattiskramar till Inger!

    Minns jag fel Annika, men borde inte saltlakrits ha fått en alldeles egen bild?

    Sen blir jag lite nyfiken vad som är so special med det svenska lösteet? Är det bara påste som gäller i Colombia.

    SvaraRadera
  4. Freedomtravel: Bra idé! Det ska jag nog göra framöver!

    Åsa: Jo, jag gillar lakrits, men bland annat. Svenskt lösgodis i största allmänhet, så lakrits får ingå bland lösgodiset!

    SvaraRadera
  5. Och löstéet... Jo i Colombia finns i princip bara påsté. För att köpa lösté måste man gå till speciella tébutiker (det finns typ 3 eller 4 i åttamiljonersstaden Bogotá) och det är svindyrt.

    SvaraRadera
  6. När jag bodde i Warszawa gick in någon slags psykos och handlade nästan bara på Ica (i Stockholm! Det finns flyg för typ 2-300 kr ToR och så kan man passa på att träffa folk och så) och så här i efterhand är det ett lite bisarrt beteende, men jag blev otroligt frustrerad på polsk mat... När jag var i Kina blev jag helt besatt av knäckebröd samt saltlakrits - trots att jag äter lakrits väldigt sällan i Sverige.

    Jag flyttar till Bolivia snart (i slutet av sommaren, så inte jättesnart) och nu sitter jag och planerar vad jag ska ta med mig för mat&godis som jag ska lagerhålla sen. Funderar också på att ta med mig hjortronsylt och bjussa på.

    SvaraRadera
  7. hittade blåbär på carulla i söndags..dock frysta men ändå. Funkar för en paj!

    SvaraRadera
  8. Annika, fast det finns ju té i "grönsksavdelningen"- lösté, fast inte kombinationer av té som i Sverige, utan lemongrass, grönt te, camomillte, "caléndula" - alltså örter som du kan göra té av. Jag brukar köra på växterna direkt, mynta är jättegott. Så du behöver inte välja påsté.
    Och jag saknar mest av allt knäckebröd, fullkornsbröd, och faktiskt indiska restauranger :-) (förutom laxen, som är så dyr här)

    SvaraRadera
  9. Grattis Annikas mamma!!

    Och gud, jag vet exakt vad du menar med att sakna grejer hemifrån. Vi har precis flyttat hem igen nu ju, ser fram emot att ha alla de där matvarorna närvarande igen. men kommer garanterat sakna vissa saker som bara finns i Schweiz... aldrig kan man bli helt nöjd igen :)

    MYCKET märkligt dock att du inte nämnt plockgodis eller lakrits i din lista.

    SvaraRadera
  10. Grattis mamman!

    Kul att läsa om maten du saknar. Håller med om att man blir nyfiken på vilken mat du äter i Colombia, särksilt nyfiken är jag på glass- och godissortimentet!

    SvaraRadera
  11. Ida: Hurra, tack för tipset!

    Joanna: Mmm... men jag saknar det svarta löstét i olika smaker, mest.

    Johanna: Fast det har jag ju nämnt, kolla igen! (Uppe näst längst till vänster)

    Molly: På glass- och godisfronten är det oerhört skralt i Colombia, men okej, det kommer!

    SvaraRadera
  12. Haha, såg det nu! :)

    SvaraRadera
  13. Rågmjöl finns också kom jag på.... kolla hälsokostbutiker "harina de centeno". Eller i centrum där de säljer allt för bakning nära san victorino.

    Ida

    SvaraRadera
  14. Stort tack för alla gratulationer.

    Min födelsedag var mycket trevlig med uppvaktning av maken. Tårta och kaffe på kvällen med släkt och vänner.

    Kram från Annikas mamma

    SvaraRadera
  15. Håller med om allihopa där, saknar grovt bröd, här i australien är det bara vitt menlöst bröd! Kul med bröllopsplanering, nu får jag läsa ikapp här! Kram

    SvaraRadera
  16. Ida: Ja, jo, jag har ett ställe på Caracas med 48 där jag brukar köpa rågmjöl. Men jag menar mer "lättillgängliga bakingredienser". Kunna köpa rågkross och färsk jäst på Éxito, för det är ju ett himla meck varje gång...

    SvaraRadera
  17. absolut, lite drygt ibland att få ihop alla ingredienser till mat och bakning när man måste åka kors och tvärs för att hitta allt :)

    SvaraRadera
  18. ulrica@spray.se6/5/11 12:26

    Hej Annika! Du har ju min mail och OM du vill träffas när vi sen kommer till Bogotá så tar vi mer än gärna med oss lite delikatesser till dig!
    Maken gillar messmör och det finns ju på tub och borde funka att frakta över om vi inte gör nåt stopp på vägen! :-D

    SvaraRadera
  19. Hrm. Gissar att det inte finns något IKEA i Bogotá? Annars brukar en del av de grejerna gå att hitta i deras lilla "livsmedelsbutik" :P

    SvaraRadera
  20. Inget IKEA, inget H&M.... suck!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.