lördag 7 maj 2011

Ingrid Betancourt

Ingrid Betancourt när hon precis
fritagits från gerillan.
Det är mycket Colombia just nu i svenska medier, eller rättare sagt är det mycket av en känd colombiansk personlighet, Ingrid Betancourt. Hon är före detta presidentkandidaten som kidnappades av FARC-gerillan 2002 och fritogs drygt sex år senare i den spektakulära och senare hårt kritiserade Operación Jaque (framför allt för att den colombianska militären bröt mot internationell lag och använde Röda Korsets symbol för att lura gerillan). Fritagningsaktionen är visst på väg att bli actionfilm.

Ingrid Betancourt gav förra året ut en bok om sina upplevelser under åren som fånge i djungeln, och nu har den kommit ut på svenska. Även tystnaden har ett slut, heter den.

Två av mina smarta journalistvänner har skrivit om boken, Elisabeth Terenius i ett reportage om kidnappningslitteratur i Vi Läser, finns här, och Magnus Linton recenserade boken i DN här. Dessutom visade Babel i torsdags en intressant intervju med Ingrid som finns på SVT Play här om någon missade den.

Ingrid Betancourt är inte särskilt populär i sitt hemland Colombia och bor numera i Frankrike. Redan tidigare tyckte folk i allmänhet att hon fick oproportionerligt mycket uppmärksamhet jämfört med alla andra kidnappade i djungeln, hon som dessutom försatt sig i situationen på egen hand och därmed fick skylla sig själv litegrann. Ingrid blev kidnappad efter att på egen risk åkt till San Vicente del Caguán efter att förvägrats militäreskort och blivit varnad för att resa.

Men den riktiga kraschen för Ingrids popularitet kom när hon förra året meddelade att hon tänkt stämma colombianska staten på runt 50 miljoner svenska kronor. Höjden av otacksamhet, efter allt som Colombia gjort för att få henne fri, menade de flesta. Efter en kritikstorm drog hon tillbaka stämningen, men skadan var redan skedd. Hon är numera i princip persona non grata i Colombia.

Jag har varit lite småsugen på att läsa boken sedan den kom ut förra året och nu när jag påmindes av allt svenskt skriveri kanske jag ska ta och göra slag i saken. Den sägs att den är väldigt välskriven. Men jag får nog köpa den i smyg.

7 kommentarer:

  1. Har last det..... Kan lana ut den om du vill - och sen far vi ta en LAAAANG kaffe och prata om boken!!!!

    SvaraRadera
  2. Gärna! När är du i Bogotá nästa gång?

    SvaraRadera
  3. Den boken hade jag gärna velat läsa! Minns alla skriverier om henne. Du får skriva en recension sedan.:)
    Måste vara intressant också att bo i landet med all din kunskap och läsa en sådan bok. Kanske känns det mer nyanserat från din synvinkel, än i bokens då? Kram, Maria.

    SvaraRadera
  4. Åh, va kul att hitta en ny utlandsvensk-blogg och så från sydamerika (har själv varit mycket i Argentina)...

    Själv blir det snart 5 mån mammaledighet i Spanien med min spanjor...

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag läste den boken när den kom ut på engelska i höstas och tyckte den var riktigt bra! Efter den så köpte jag och läste boken hon skrev innan kidnappningen: "Until death do us part: my struggle to reclaim Colombia". Också väldigt intressant! Jag skulle absolut att rekommendera att läsa denna boken först, då får man mer förståelse för Ingrid som person och hennes liv i Colombia innan 2002.
    Ha det fint!
    Hälsningar Linda

    SvaraRadera
  6. Jag har läst boken. Tycker tvärtom att den INTE var välskriven, men den var väldigt intressant och läsvärd på alla sätt och vis!

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Ska läsa den snart, hoppas jag.

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.