onsdag 18 maj 2011

Mitt jobb

Ett förslag från enkäten var att jag skulle berätta lite mer om mitt jobb. Lite har jag redan berättat tidigare, men ni kan få veta mer.

Jag jobbar alltså på ett forskarinstitut som främst sysslar sociojuridisk forskning inom demokratifrågor, mänskliga rättigheter och andra relaterade ämnen. Min tjänst är forskarassistent på genus- och HBT-området. Ett drömjobb, verkligen. Just nu är jag framför allt sysselsatt med två projekt, ett som handlar om könsdiskriminering på arbetsmarknaden och ett annat som handlar om kvinnors politiska deltagande. Dessutom är jag ansvarig för att bevaka allt som händer på sexuella och reproduktiva rättighetsfronten.

Förutom att det är världens intressantaste jobb är det även fantastiskt bra arbetsförhållanden, särskilt ur colombianska mått mätt. Jag har ett fast kontrakt (vilket innebär sådan lyx som sjukförsäkring, pension och semester), vi har flexibla arbetstider, och helt okej lön. Förutom formaliteterna så är det även en arbetsplats där alla mår bra - till skillnad från andra colombianska arbetsplatser är hierarkier i det närmaste obefintliga och det är viktigt att alla är med och delaktiga i de beslut som tas och i alla tillställningar som ordnas - fester, födelsedagsfiranden och fotbollsträningar.

(Klicka för större bild)
Jag är fantastiskt nöjd med mitt jobb: jag får jobba med sådant som känns riktigt, som bidrar till ett bättre samhälle, och jag får göra det tillsammans med skitsmarta och trevliga människor och under, för Colombia, väldigt förmånliga förhållanden. Det är få förunnat.

9 kommentarer:

  1. Coolt jobb, och vad spännande att känna att man verkligen gör skillnad i det man gör! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hade så himla gärna jobbat på ditt jobb! Har pluggat mycket MR men hittar aldrig jobb som jag får inom det. Jag är avis men du förtjänar det i allra högsta grad!

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen som ett fantastiskt jobb. Grattis!

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen hittat rätt i livet. Sökte du eller blev du head huntad? Får man oftast jobb genom kontakter eller genom att söka jobb som blir utlysta?

    Är ditt institut statligt? Hur finansieras ni?

    SvaraRadera
  5. Åsa: Nästan alla jobb i Colombia får man via kontakter (colombianska jobb alltså, inte svenska biståndsjobb inräknade).

    På en fest presenterade en vän mig för min nuvarande kollega och berättade för honom att jag sökte jobb. Då visade det sig att de just då sökte någon med genuskompetens så han bad mig skicka honom mitt CV, vilket jag gjorde och sisådär två veckor senare var jag anställd.

    Institutet är fristående och projekten finansieras framför allt av biståndspengar och stora finansiärer såsom Ford Foundation. Arbetsmarknadsstudien ingår i ett större antidiskrimineringsprojekt som finansieras av Holland och vi har andra pågående projekt som finansieras av till exempel SIDA via Diakonia.

    SvaraRadera
  6. Åh, det jobbet skulle man vilja ha!

    SvaraRadera
  7. Det låter som du är rätt kvinna på rätt plats! Härligt att du hamnat på ett ställe där du verkligen trivs och kan göra skillnad. Kram, Maria.

    SvaraRadera
  8. Intressant! Det är ju även spännande hur olika sådana här uppdrag och institut fungerar på olika håll i världen, med olika typer av finansiärer och därmed också olika förutsättningar och handlingsutrymme.

    Det låter som att du är på rätt plats!

    SvaraRadera
  9. Saralingon: Ja! Kan knappt tro att det är mitt ibland.

    Maria: Jag hoppas det.

    Världen enligt J: Ja, det är verkligen spännande. Jag är sugen på att doktorera i Sverige sen, det vore intressant att få forska i svensk miljö också.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.