onsdag 25 maj 2011

Drömmen

Jag har ju redan ett drömjobb, som jag absolut inte skulle vilja byta ut. Jag brukar säga att det enda som skulle kunna få mig att tänka tanken vore ett jobb som bara handlade om det inom jämställdhets- och genusområdet som jag brinner för allra mest: sexuella och reproduktiva rättigheter.

För ett tag sen sökte Women's Link Worldwide en ny medarbetare till sitt bogotákontor. Det är organisationen där Mónica Roa är programchef - advokaten som stämde Colombias totala abortförbud och lyckades få igenom en legalisering av abort i vissa fall. Mónica frågade mig häromdagen varför i hela friden jag inte är advokat, för de hade gärna velat se mig på den tjänsten. Jag dog nästan och skällde lite inombords på mitt 19-åriga jag som inte hade vett att inse att det var juristutbildningen jag borde läst.

Hur som helst, igår var jag inbjuden på invigningen av Center for Reproductive Rights nya kontor. Det är deras första och enda regionala kontor i Latinamerika. I Bogotá! Där jag bor! Jag kan inte tänka mig en mer spännande arbetsplats.

De har inga lediga tjänster just nu, och jag har inte heller några planer på att byta jobb. Våra närmsta framtidsplaner lutar åt en master i Sverige för Oscar och jag nosar på tanken att doktorera.
Men sen, när vi kommer tillbaka. Åh, vad jag drömmer om att få jobba där då.

8 kommentarer:

  1. Åh, det låter verkligen som ett drömjobb!

    SvaraRadera
  2. Åh! Men du, advokat tar typ 1000 år att bli och då hade du missat så mkt annat ;)

    SvaraRadera
  3. Å, spännande planer! Och instämmer med ovan: det finns alltid lägen då det hade varit bra att ha den ena eller den andra utbildningen bakom sig, men du kommer ju att kunna jobba med superintressanta saker som det är nu med. Verkligen!

    SvaraRadera
  4. Men hallå! Om ni nu flyttar till Sverige i några år ska vi väl inte behöva ha er i Göteborg?!

    SvaraRadera
  5. Jag håller helt med Åsa. Det är klart att det är Umeå som ska gälla i så fall.

    SvaraRadera
  6. Cinderalley: Eller hur!

    Duktiga tjejen: Så sant.

    Johanna: Jo, för det mesta är jag nöjd. Och oftast när jag tänker på att jag borde pluggat något annat är det till gynekolog (vilket också bottnar i min passion för sexuella och reproduktiva rättigheter).

    Åsa och mamma: Jag kan väl inte påstå att Göteborg direkt är någon dröm. Förutom Umeå skulle jag helst bo i Stockholm. Men nu är det Oscars tur att få förverkliga sina drömmar precis som jag får göra här. Och drömutbildningen finns i Göteborg. Men han kommer att söka flera, så vi får se var vi hamnar tillslut. Dock verkar inte Umeå som ett särskilt troligt alternativ.

    SvaraRadera
  7. Om jag ser till att inrätta Oscars utbildning på Umeå universitet då...?

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.