torsdag 25 november 2010

Sverige - Colombia 4-1

När jag funderade på det här med personlig tränare* som (tydligen) är min högsta dröm nuförtiden tänkte jag på hur himla bra det skulle vara om man kunde få friskvårdsbidrag på jobbet här, precis som man får på många jobb i Sverige. Då kanske jag skulle ha råd.

1-0 till Sverige på den punkten.

Och då kom jag osökt att tänka på allt som är så himla bra med Sverige rent arbetsrättsligt** jämfört med Colombia. Förutom friskvårdsbidrag, då. Till exempel:

Föräldraledighet. 480 dagar i Sverige, 12 veckor i Colombia. Här är det dessutom bara mammaledighet. Pappan har rätt till 10 dagar i samband med förlossningen. Och det är bara om du har ett anställningskontrakt, vilket endast en liten del av de som arbetar har.
2-0 till Sverige.

Semester. Minst fem veckors semester i Sverige, 15 arbetsdagar (dvs tre veckor om man bara jobbar mån-fre, men ordinarie arbetsvecka är mån-lör) i Colombia.
3-0 till Sverige.

Betald övertid och OB-tillägg. Eh.
4-0 till Sverige

Och en massa annat som till exempel VAB, LAS och så vidare i nästan all oändlighet.

MEN, just när ni trodde att Sverige skulle gå obesegrat ur striden så misstog ni er. Det finns nämligen en punkt där Colombia vinner:

Prima. En halvårsbonus bestående av en halv bruttomånadslön (vilket inte är någon större skillnad från nettomånadslönen) som man får utöver lönen den 15 december och 15 juni varje år. Vilket apropå det är väldigt snart.
4-1 till Sverige.


*Alltså, jag fattar ju att det inte finns en chans i universum att jag har råd med det, men jag skulle så himla gärna vilja.
** Jag veeeet, jag menar inte att Sverige är perfekt jag vet att Alliansen håller på att montera ner hela samhället, men det finns grader. Och skillnaderna är enorma.

10 kommentarer:

  1. Varför är det bra med ett extra tillskott två gånger om året? Jag har svårt att tänka mig att det är något annat än en omfördelning från övriga månadslöner. Totallönen över ett år lär ju bli densamma.

    Enda skillnaden jag kan tänka mig är lite orättvisor i att de som anställs nära innan 15 juni/december får mer lön än de som anställs nära efter dessa datum.

    Roligt att följa din blogg, Annika, och grattis till det kommande bröllopet!

    SvaraRadera
  2. Hej Joel! Vad kul att höra ifrån dig! Och tack för grattis!

    Det är ju säkert så som du säger, men det märks ju mycket mer som en klumpsumma två gånger om året.

    Det man egentligen får är en tolftedels bruttomånadslön per månad man jobbat de senaste sex månaderna. Har man bara jobbat sen oktober får man bara tre tolftedelar, alltså. Och slutar man jobbet får man sin innestående prima i avgångsvederlag.

    SvaraRadera
  3. Okej då är det psykologiskt bra, och den potentiella orättvisan är inte där. Finemang, även om jag personligen kan tycka att den typen av "hjälp" till löntagare att få pengar när det antas behövas (som semestertillägget i Sverige) inte är så rationellt. :)

    SvaraRadera
  4. Mmm, precis. Rent psykologiskt, alltså. Men jag tror inte på att det nödvändigtvis funkar att ta bort förmåner och sprida ut det på lönen.

    Hur som helst, prima uppväger ju inte på något sätt allt annat. Som att vara skyldig att jobba övertid och inte få en endaste peso extra i betalt för det. Det kanske tar priset.

    SvaraRadera
  5. Håller med om att vi har många fantastiska förmåner i Sverige! Tråkigt att de flesta bara tar det för givet och mest klagar, utan att uppskatta fördelarna.

    SvaraRadera
  6. Oj ja, det finns en del att vara tacksam över hemma i Sverige helt klart. Här i Schweiz betalar de heller inte OB (tror jag inte iaf), vilket jag tyckte var skitkonstigt i början på mitt extrajobb. Det känns ju som en självklarhet liksom. Jobba en lördag = mer lön. Men nej.

    SvaraRadera
  7. Som jag konstaterade i fredags (på tal om arbetstidsförkortning): Man har ändå en hel del att tacka sossarna för.

    SvaraRadera
  8. 12 veckors mammaledighet, vad gör människor i Colombia med sina bebisar därefter?

    SvaraRadera
  9. Ja... Man säger upp sig från jobbet och blir hemmafru. Eller så anställer man en barnflicka. Eller så får mormor/farmor ställa upp som gratis barnvakt. Det finns även dagis för bebisar från 3 månader.

    Oavsett vad man gör faller det alltsom oftast på en kvinna att se till att det funkar, om det så är bebisens egna mamma, en anställd kvinna eller bebisens mormor/farmor....

    SvaraRadera
  10. Jo, det är därför min sambo (svensk) och jag (från Colombia) bestämde att bo i Sverige. Om man få barn så måste man lita på mormor för att hon ska hjälpa att ta hand om barn eller sluta jobba eller betala någon... helt tokigt det är.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.