onsdag 3 november 2010

Pillertriller

Jag har ju tidigare skrivit lite om sjukvården här i landet, som inte precis är billig eller åt var och en efter behov eller något annan egenskap alls som är bra.

Samma sak gäller det rätt närbesläktade ämnet läkemedel. Shit pommes frites vad det är dyrt, allts
å! Och det är inte jag som överdriver, en nygjord undersökning visade att Colombia har de dyraste "märkesmedicinerna" i världen.

Och Colombia har inte precis högst köpkraft i världen, om man säger s
å.

Idag var jag och skulle inhandla ett paket folsyreberikade järntabletter. Det är ju inte ens receptbelagt. Över 200 kronor kostade ett paket med 30 ynka tabletter i.

Man storknar.

Tur d
å att det finns alternativ till lyxtabletterna, nämligen de generiska sorterna. En flaska med 100 folsyretabletter och en ask med 50 järntabletter av colombianska märket Ecar kostade sammanlagt 30 kronor. Helt klart mer åtkomligt.

Jag f
år hålla tummarna för att jag aldrig kommer att behöva märkesmedicin.

PS För den som läser spanska och tycker att det här är jätteintressant s
å publicerades häromdagen en intressant artikel om hur hela läkemedels- och sjukförsäkringsmaffian funkar här i Colombia, den hittar ni här.

4 kommentarer:

  1. Oj, det var dyrt!

    När vi åkte till Colombia hade vi med oss tio förpackningar Losec åt en vän. Priset för dem i Sverige var visst bara en bråkdel motför i Colombia.

    När jag köpte antibiotika i Colombia reflekterade jag snarare över att det var väldigt billigt. Runt en tjuga, tror jag det var. Men jag hade väl tur och fick nån colombianska variant.

    I dag har grynen varit fulla med klisterlappar på magen...

    SvaraRadera
  2. Ja, det var väldans dyrt.

    Jag minns att vi skulle köpa några magpiller när vi var där, men vi avstod efter att ha fått veta priset, ca 20:-/tablett!! Jag visste att de i Sverige kostade ca 1:-/tablett.

    Kanske jag ska skicka med någon burk med järntabletter till dig med Anna?

    SvaraRadera
  3. järntabletter och folsyretabletter...äter man inte sånt när man är gravid?
    ;)

    SvaraRadera
  4. Åsa: Ja, du hade nog tur och fick en colombiansk variant. Det är medicinerna som de stora läkemedelsbolagen fortfarande har patent på som är helt hutlöst dyra. När patenten går ut kan man få tag på billiga inhemska kopior.

    Mamma: Fast nu har jag ju redan hittat billiga tabletter och har så det räcker i flera månader framöver. Men tack i alla fall!

    Maria: He, he. Jo. Eller när man planerar att kanske bli det inom de närmsta månaderna...

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.