torsdag 25 november 2010

Att träna eller inte träna

I morse var jag på världens bästa träningspass på gymmet. Ni vet, det där man skriver in sig och får ett personligt träningsprogram och allt det där. De har inte bara tränare som hjälper till att styra upp och tyda programmet och visa maskinerna, det har även personliga tränare, alltså som i sådana som bara är med dig och säger vad du ska göra och kör helt slut på dig.

I morse hade jag ett pass med en sån personlig tränare, ett gratis prova på-pass. Det är precis som de där livsfarliga knarklangarna man blev varnad för när polisen informerade i skolan, de som ger en första dosen gratis så att man blir fast och måste fortsätta.

En personlig tränare är kanske det bästa som finns, i alla fall om man är som jag och funkar som bäst när någon tittar så att man inte kan fuska. Nu vill jag ha min egna personliga tränare, det hade jag verkligen aldrig trott om mig.

Problemet är ju såklart (precis som med knark) att det inte är gratis efter första gången. Nästan 1300 kronor per månad får man punga ut med för den lyxen, som är tre pass i veckan med konstant närvaro och utvärdering av den personliga tränaren, dietplan (alltså inte bantning utan bara vad man ska äta för att få ut maximalt av träningen) och en massa annat bra.

Det är verkligen hur bra som helst, på riktigt. Men det är dyrt.

Så nu håller jag som bäst på att fundera ut tillräckligt många rationella argument som "ens hälsa är den bästa investeringen man kan göra" och tillräckligt många andra områden i livet att spara pengar på, typ uteluncher och taxiresor för att övertyga mig själv om att det är värt det.

För visst är det väl värt det? Väl?

5 kommentarer:

  1. norge kan vara snäppet dyrare...
    en vän investerade in PA i 6 veckor...10 000 NOK pungade han ut för det. tjofräs!

    i svea kostar det typ 300-500 per session skulle jag tro. nu höftar jag bara till. vilket skulle innebära att %-uellt så ligger det på samma nivå här hemma.

    SvaraRadera
  2. Oj! Ja, om man slår ut det här per session så kostar det typ 100 kronor. Vilket ju inte är så farligt. Men ändå.

    SvaraRadera
  3. Hej! Googlade in mig här :) Jag håller på att utbilda mig till PT och har planer på att flytta till Colombia och jobba där, vet du något om de möjligheterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Kul med planer på att flytta till Colombia! Jag tror absolut att det går att få jobb (spanska är ett krav i så fall - det går inte att räkna med att gymbesökarna generellt sett pratar engelska, om du inte lyckas hitta något gym som inriktar sig på utlänningar). Däremot vet jag inte hur arbetsvillkoren ser ut. Jag gissar, utifrån hur arbetsmarknaden generellt ser ut, att ett PT-jobb innebär provisionslön. Enbart, även om du jobbar på ett gym. Du måste alltså hitta dina egna kunder och det de betalar är det du tjänar, minus någon procentsats som gymmet säkert drar av. Så det kanske inte är ett jobb du blir rik på, men det kan nog vara kul! Lycka till!

      Radera
  4. Tack för ditt svar!
    Spanska pratar jag flytande efter en längre tid på Cuba! Inget jag planerar att bli rik på, mer kunna leva där och jobba med något som jag älskar :) Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.