fredag 5 november 2010

Svensk mat

Igårkväll var det dags för den årliga mottagningen för jóvenes nórdicos (unga nordbor) på svenska ambassadens residens. Det är en tillställning som i princip innebär mingel med vin (ni vet, servitörer i vita skjortor som går runt med brickor där det bara är att byta ut sitt glas mot ett fullt när det förra är tomt), några välkomstord av ambassadören, och det kanske viktigaste av allt: ett dignande buffébord med svensk mat.

Inte för att jag egentligen äter sill* och janssons frestelse* och knäckebröd med ost i parti och minut i Sverige, men det är något med att inte ha möjligheten att kunna äta det när som helst här om jag skulle vilja, som gör att det där buffébordet på ambassadens mottagningar blir helt magiskt.

När vi gick fick vi en jättesnajsig inbjudan, med brevhuvud i guld och allt, till ambassadens luciamottagning:
Vilken fin inbjudan, tänker jag.

Men framför allt tänker jag: Glögg! Pepparkakor! Lussekatter!


* Men hallå? Är inte hon vegetarian? Vadå sill och janssons frestelse? Tänker ni kanske. Det tänker ni rätt i. Men jag har numera tre fiskundantag: När jag är i Karibien, när jag är i Amazonas och när jag är på ambassadens mottagningar. I övrigt äter jag inte djur. Inte ens fisk.

8 kommentarer:

  1. Jag ska ju ta med sill... men u, vad tycker du om aubergine-sillen? Funkar det till jul?
    kram från Götet, en Alexandra som lyckligt äter upp en hel pågens påse med kanelgifflar...

    SvaraRadera
  2. Låter som vettiga undantag, tycker jag. Vad tycker Oscar om dessa svenska läckerheter?

    Och vilket tjusigt inbjudningskort. Ett sånt skulle jag också vilja ha!

    SvaraRadera
  3. Alexandra: Funkar finemang, den har jag ätit flera jular.
    När kommer du tillbaka egentligen, människa? Och stannar du för alltid då?

    Åsa: Det tycker jag också. Det känns lagom strikt, liksom.
    Synd att ni inte är här längre, då hade ni kanske också kunnat få en snajsig inbjudan.

    It's all about me: Tack!

    SvaraRadera
  4. Hur många ambassadfester har du varit på egentligen??
    Och verkligen en fin inbjudan som ni har fått, kul att även Oscar får vara med på inbjudan.

    Jag är glad att du gör vissa fiskundantag. Vi får väl åka antingen till Amazonas eller Karibien när vi hälsar på :-)

    Mamma

    SvaraRadera
  5. Härligt med ett litet ambassadparty lite nu och då. Trevliga tillställningar det där.

    SvaraRadera
  6. Tjusigt! Visst är det sån mat man äter sällan, men jag är helt säker på att jag skulle sakna det om jag bodde utomlands...

    SvaraRadera
  7. Mamma och pappa: Mmm... tre hittills i år, tror jag, om jag inte räknar fel.
    Och visst är det trevliga!

    Freedomtravel: Eller hur!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.