lördag 6 december 2014

Lucka 6: En bild från en resa du gjorde under året

I juli var jag på jobbresa med mitt förra jobb, till Ituango i nordvästra Colombia. Det var än en gång ett möte med det andra Colombia, som jag skrivit om tidigare. Det Colombia där den väpnade konflikten inte märks på nyheterna på TV, eller på internflyktingarna som tigger pengar på bussen, utan som ständigt närvarande verklighet i vardagslivet.

Ituango ligger mitt i ett traditionellt FARC-fäste, och deras närvaro märks, även om de aldrig syns. Men alla vet om att de finns.

En vanlig turist, utan kunskap om regionen, skulle kanske kunna missta Ituango för ett helt vanligt fridfullt och sömnigt latinamerikanskt litet samhälle, som ligger med utsikt över bedårande vackra omgivningar mitt bland bergen. I alla fall tills hen kom till stora torget i centrum i den här lilla kommunen med runt 45 000 invånare, varav många bor på den omgivande landsbygden och inte i stadskärnan. Torget kantas av en enorm polisstation, som ser ut som ett fängelse, och kommunhuset, det gula på bilden nedan, har skyttegravar byggda av sandsäckar runt hörnen. Om några väpnade grupper skulle försöka inta stan.

Så många verkligheter som ryms i ett och samma land.
Till vänster polisstationen, till höger skyttegravarna runt kommunhuset.
Det här är lucka sex från Emily Dahls bloggjulkalender 2014: Minnen från året som gått

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.