söndag 30 oktober 2011

Valdag

Det har varit val i Colombia idag. Lokalval* över hela landet.

Själva valdagen verkar ha gått lugnt till, även om hela valet som vanligt föregåtts av våld. Enligt organisationen MOE som sysslar med valobservation har under året 41 kandidater mördats, 87 har mordhotats, 22 har utsatts för attentat och 7 har kidnappats landet över. Och det är ändå en minskning sedan valen 2007 av allt utom mord på kandidater som istället ökat med 52%.

Dessutom kommer rapporter från hela landet om kandidater som köpt röster eller vars kampanjer finansierats av paramilitära grupper. Det minskar visserligen, men det är alldeles för vanligt fortfarande.

Mitt i alltihopa är Bogotá som en fredad bubbla. Det valrelaterade våldet och korruptionen är förhållandevis låg och framför allt röstar folk i stor utsträckning på den borgmästarkandidat vars politiska program de sympatiserar mest med. Och kandidaterna i sin tur är kunniga och har genomarbetade politiska program med riktiga förslag. Något som tyvärr inte kan sägas om hela landet.

Jag får inte rösta, men hade jag fått hade min röst gått till kandidaten som vann borgmästarvalet, Gustavo Petro. Han är i sig ett bevis på att åsiktsröstningen fungerar i Bogotá. Han är inte en högerkandidat, han har inte mäktiga företagsintressen bakom sig och han har ett förflutet som medlem i stadsgerillan M-19. Medan kopplingar till paramilitära grupper på extremhögerkanten är vardagsmat i colombiansk politik, ses band till väpnade vänstergerillor långt ifrån med blida ögon. Trots att banden upplösts för över 30 år sedan.

Trots allt detta vann alltså Petro. Med närmare sju procentenheter över närmaste rivalen, exborgmästaren och högerkandidaten Enrique Peñalosa. Som hade mäktiga företagsintressen på sin sida. Som öppet stöddes av Colombias i delar av landet omåttligt populäre expresident Uribe.

Det ger mig hopp om Colombia.

* Det väljs departementsguvernörer, departementsfullmäktige, borgmästare och kommunfullmäktige.

7 kommentarer:

  1. Jag får inte herller rösta men hade jag fått hade Petro fått min röst så idag är jag väldigt glad och som sagt det ger hopp.

    SvaraRadera
  2. Yey till hopp.

    Men fy fan vad sorgligt, över 40 valkandidater MÖRDADE på bara ett år. Människor som försöker engagera sig i ett demokratiskt system. Fy fan, tyvärr är det den sorgliga sanningen som blir det bestående minnet, även om det fanns ljusglimtar också.

    SvaraRadera
  3. Jaaaaa! Jag tjöt som en stucken gris när jag fick reda på att Pietro vunnit. Svårt att veta hur det kommer bli i och för sig, men det är häftigt att Bogotá-borna inte bara har tänkt på "seguridad democrática" och "cement" utan faktiskt på att det finns alternativa vägar till en bättre stad. Jag ska också skriva om Allmänningsvalet idag, tänkte jag. Ganska annorlunda än det i Bogotá! Kram!/Julia

    SvaraRadera
  4. Jag var imponerad över hur snabbt det gick att rösta i Bogotá, hade väntat mig långa köer etc. men det tog bara ca 10 minuter för Juan att rösta. Men jag är förvånad att du inte får rösta i lokal val? Trodde att du hade bott här tillräckligt länge, eller måste man var medborgare för att rösta?

    Eftersom jag inte kan spanska hade jag ingen åsikt om kandidaterna, men måste erkänna att jag kände mig något tveksam till en kandidat som varit aktiv gerillamedlem, även om det var länge sedan. Men jag vet som sagt vad inget om vad han står för nu. Förhoppningsvis gör han bättre ifrån sig en den tidigare borgmästaren som tydligen sitter fängslad?

    SvaraRadera
  5. Ida: Eller hur!

    Johanna: Ja, visst är det fruktansvärt. Och nästan ännu värre är att det inte är en stor skandal. Det blir knappt notiser i tidningarna.

    Mammas machete: Precis så.
    Och kan tänka mig att valet i Allmänningen var en HELT annan historia.

    Emelie: Man måste ha permanent uppehållstillstånd för att få rösta i lokalvalen, jag har bara tillfälligt. Permanent får man först efter fem år (tre år med anhörighetsvisum, men jag har haft arbetsvisum hela tiden), jag har bott här i fyra.

    Javisst kan man vara tveksam till en kandidat som varit gerillamedlem, även om M-19 var en HELT annan typ av gerilla än till exempel FARC, de är inte alls i samma liga när det gäller metoder och blodtörstighet. Det jag tycker är en vidrig dubbelmoral bland de flesta som motsätter sig Petro och använder hans gerilla-förflutna som argument är att de samtidigt stödjer till exempel expresidenten Uribe vars i princip hela stab har kopplingar till paramilitära grupper idag. Till skillnad från Petro som hade det för snart 40 år sen.

    Jag tycker att det är en respektabel åsikt att till exempel inte stödja någon kandidat som haft kopplingar till väpnade grupper, men isåfall får man vara konsekvent och ta avstånd från alla, såväl höger som vänster. Annars får man vara ärlig och säga som det är att man helt enkelt inte gillar vänsterpolitiker.

    SvaraRadera
  6. Aha så snart kommer du få permanent uppehållstillstånd? Eller är det något du måste söka?

    Håller absolut med dig att man måste vara konsekvent och i så fall inte stödja någon kandidat med kopplingar till väpnade grupper. Jag tror säkert att många av de andra kandidaterna också har olika typer av kopplingar, tyvärr får jag ju all min information genom engelska nyhetssajter så det blir oftast onyanserat och extremt kortfattat.

    Och en helt orelaterat fråga: finns det bakplåtspapper i Colombia? Har letat och letat men det enda jag hittar verkar vara motsvarande smörgåspapper, och det går ju inte i ugnen.

    SvaraRadera
  7. Det måste sökas och är en rätt krånglig byråkratisk process (som allt som har med offentliga institutioner i Colombia att göra). Jag kan söka mitt nästa år, eftersom man kan få det om man är förälder till en colombiansk medborgare, annars skulle jag ha fått vänta till början på 2013.

    Bakplåtspapper har jag tyvärr inte sett någonsin, men om du hittar tar jag gärna emot tips på var man kan få tag på det! Jag brukar smörja ungsplåten istället.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.