fredag 8 april 2011

Studentrevolution

Nej, inte riktigt revolution, men ändå.

Igår smattrade helikoptrarna hela dagen ovanför kontoret. Det var universitetens stora protestdag, mot utbildningsreformen som regeringen är på väg att genomföra.

Redan idag är högre utbildning (och grundskoleutbildning av kvalitet) en lyx bara för de som har råd, eller mot alla odds lyckas klara sig så bra i skolan att de får stipendier till sin universitetsutbildning. Farhågorna är att detta kommer att bli ännu tydligare med det nya reformförslaget. Regeringen påstår istället att det kommer att förbättra för landets universitet och studenter.

Jag tänker inte gå igenom hela förslaget här, men väldigt sammanfattat handlar det om att utöka de privata investeringarna i de statliga universiteten och att de privata universiteten ska få vara vinstdrivande istället för icke vinstdrivande som idag (då de istället måste återinvestera vinsten i universitetet).

Ett förslag som enligt de som protesterar kommer att försämra kvaliteten på utbildningarna och forskningen, minska tillgängligheten och universitetens oberoende. Jag är benägen att hålla med.

Studentprotesterna är både vanligare och våldsammare här än i Sverige, särskilt på de statliga colombianska universiteten. Men de här är ändå några av de största jag varit med om sedan jag flyttade till Colombia. Här är en video jag hittade på youtube, filmad från mitt hus.

Det är inte ovanligt med strejk heller, och jag tror att det bara är en av de fyra terminer jag pluggat på Universidad Nacional som vi verkligen slutat på utsatt tid, alla de andra gångerna har universitetet varit stängt någon eller några veckor på grund av protester och strejker och sedan har terminsslutet skjutits framåt. Vi får se om det blir så med de här protesterna också.

Det kan ju bli spännande om inte annat med tanke på min förestående uppsatsopponering.

PS1 För den som läser spanska finns en bra sammanfattning av läget här.
PS2 Jag är inte den enda som bloggat om protesterna, på svenska hittar ni Elisabeth och Katarina1 & Katarina2, på engelska Mike och Stibbs och på spanska Joanna.
PS3 Tack för alla spännande enkätsvar! Ni som inte har svarat ännu får jättegärna lämna ert bidrag här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.