tisdag 12 april 2011

Elektriska duschen

Eftersom många av er gillar inlägg som handlar om hur saker och ting funkar i det colombianska vardagslivet tänkte jag berätta för er om ett av de märkligaste colombianska fenomen jag vet:
Såhär ser en genomsnittlig elektrisk dusch ut

Elektriska duschen.

Ni hör ju själva. Bara namnet för osökt tankarna till elektriska stolen och skräckkombinationen elektricitet och vatten (tänk mord medelst hårtork i badkaret i valfri b-film).

Men det här är inget sofistikerat mordredskap utan en helt vanlig manick som återfinns i många colombianska hem.

Den funkar som så att istället för varmvattentankar som tar lång tid att värma upp, innehåller en begränsad mängd vatten och kostar en halv förmögenhet i elförbrukning installerar man en vattenvärmare direkt i duschen som värmer vattnet medan man duschar. Ju högre tryck, desto mindre hinner duschen värma, så man får ofta välja mellan att duscha ljummet eller att duscha i en tunn stråle.

Så vitt jag vet har inget dött elektriska-stöt-döden i en sådan dusch, men otaliga är de historier man hört om duschar som fått kortslutning eller blivit överhettade. Det hände till exempel Elisabeths lägenhetskompis, som första gången han använde sin nyinstallerade dusch kände hur det började lukta bränt och såg hur duschrummet fylldes med rök.

"Oj då", sa installatören (duschtillverkarens auktoriserade sådan) när han kom för att kontrollera vad som hänt. "Jag glömde visst jordkabeln."

Jag måste säga att jag är ganska nöjd över att vårt hus har varmvattenberedare, trots att de går sönder ibland. Men hellre det än elektrisk dusch.

7 kommentarer:

  1. Usch, det låter läskigt med en sådan dusch! Jag vet inte om jag vågat..:)
    Jag läste nu ditt svar här under om min förfrågan och javisst, nästa vecka går jättebra! Du kan väl mejla mig: hemmahosmaria@hotmail.com och du har helt fria händer vad du vill skriva om. Du får gärna skriva inlägget löpande i mejlet så publicerar jag det och skicka gärna med någon bild också. Kram, Maria.

    SvaraRadera
  2. Haha! Vilken grej!
    Aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker på mig själv och mina långa duschtider och känner mig bortskämd.

    Det låter helt klart lite otäckt med en elektrisk dusch, ungefär som en överdoserad behandling mot depression, men de verkar ju ändå fungera rätt bra.

    SvaraRadera
  4. Har aldrig sett en sådan! Vet du om de är vanliga i resten av Latinamerika också? Verkar läskiga, ja.

    SvaraRadera
  5. Just another: Mejl kommer nästa vecka!

    Frida, Asa & Johanna: Hehe, ja, jag tycker också att de är läskiga, trots att jag har duschat i sådana ett par gånger och överlevt.

    Johanna, jag tror att de är ganska lokala i Colombia, men de finns nog i mindre utsträckning i andra länder också.

    SvaraRadera
  6. Åh, en sådan duschade jag i en gång i Mumbai. Den var dock lite "charmigt" sliten och hade ett par sladdar som stack ut (lite lagade med tejp på skönt indiskt manér), så det kändes som ett högriskprojekt. Men jag överlevde!

    SvaraRadera
  7. elektriska duschen.... de finns i Brasilien med! :)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.