lördag 2 april 2011

Hemnet vs Metrocuadrado

Jag erkänner. Jag har en last. Jag älskar att bostadsknarka. När jag blir stor vill jag bo i ett hus med trädgård, så emellanåt surfar jag runt på bostadsannonser för att drömma mig bort i framtiden.

Colombias motsvarighet till Hemnet heter Metrocuadrado. Men även om de har ungefär samma funktioner är skillnaden milsvid. Allt som oftast när jag ser bilder på Metrocuadrado funderar jag över om det är så att de egentligen inte vill sälja och det är därför de är så katastrofala. Det är snarare regel än undantag att de är mörka, visar ett golv och ett hörn, har en person som råkar gå förbi, visar ett totalt ostädat rum eller är suddiga. Och då ger jag mig inte ens in på inredningen, för det är ju trots allt en smaksak.

För att illustrera det hela har jag satt ihop följande lilla bildserie för er, vi börjar med hallen. I hall 1 från Metrocuadrado ser vi hur den leder rakt in i ett svart hål. Lite spännande, sådär. I hall två får vi en detaljbild som verkligen ger den potentiella köparen en känsla för hur den är distribuerad.

Från hallen tar vi oss vidare till husets hjärta, köket. Här skulle jag särskilt vilja uppmärksamma er i Metrocuadradobild 1 på panoramavyn man får över köket och diskhon som de har fyllt till bredden så att det ska se hemtrevligt ut lagom till fotograferingen. I Metrocuadradobild 2 kan vi särskilt lägga märke till skärpan i bilden.

Sen kommer vi till matplatsen. Här ser vi då hur Metrocuadrados mästerfotografer på ett skickligt sätt utnyttjat motljusets effekter för att verkligen belysa matplatsen.

Låt oss då gå vidare till vardagsrummet. Det är nästan lite tjatigt, men sådan fotokonst tål kanske att upprepas: motljus, motljus, motljus!

Toaletter och badrum. I detta collage får vi se hur bilderna i Metrocuadrado verkligen satsar på detaljer. Varför vilja skapa en känsla för hur utrymmet i badrummen är distribuerat när man kan visa upp ett mycket originellt handfat eller en elegant dekorerad toalettstol?

Härnäst tar vi oss en titt på sovrummen. På bild 1 ser vi ett mycket välskött sovrumsgolv, vilket ju är viktigt. På bild två bjuds den intresserade köparen på en närbild av ena hörnet i sovrummet. Det är också värt att påpekas att denna är en av mycket få bilder där gardinerna inte är fördragna, detta så att köparen får ta del av den vackra plåttaksutsikten.



Många har ju ett hemmakontor, låt oss se hur ett sådant kan tänkas se ut. Man kanske kan tänka sig att säljaren här har velat belysa (med motljus än en gång) med pappershögarna som svämmar över på skrivbordet hur flitigt det arbetas i det här rummet.

Och sist men inte minst tar vi oss en titt på tvättstugan. Denna bild från Metrocuadrado gissar jag är tänkt att locka den lite bohemiskt lagde köparen, som kanske inte är så mycket för ordning och reda och sådana petitesser som hela skåpluckor utan snarare lite hemtrevligt kaos.

Och ja, det är oftast mäklarfirmor som sköter försäljningen. Man kan ju tycka att de skulle kunna kosta på sig en elementär fotokurs för sina mäklare och kanske investera i en lite, lite bättre kamera. Eller?

Jag blir helt klart mer sugen på husköp i Sverige än i Colombia i alla fall.

13 kommentarer:

  1. Men oj, jag får lite ordning-och-reda-panik av Hemnet-fotona ändå. Kanske har jag varit i Colombia för länge, men jag får ångest av att allting måste vara färgmatchat ner till diskborsten, huh.

    Men jag fascineras också ofta av kulturkrocken kring vad som är hemtrevligt. För mig är det INTE: fördragna tjocka gardiner med någon slags näthistoria bakom för att säkerställa noll insyn och därmed också noll utsikt/ ljusintag. Och sedan ersätta bristen på dagsljus med lysrör.

    Tänker att man kan ju då helt enkelt rationalisera bort fönstren, om man ändå aldrig tänker använda dem. De funkar ju inte heller som utrymningsväg, eftersom det är galler (a la Hallanstalten) på utsidan.

    Men ljust- och öppettrenden har nog långt kvar innan den når Colombias mäklare...

    SvaraRadera
  2. Roligt! Undrar lite gör man ju. Här på NZ står alltid folks tvätt framme på bilderna. Hur svårt kan det vara att städa upp lite. Fast sen finns ju motsatsen också, de få som tänker till och lyckas få ett hus att se fantastiskt ut och när man kommer dit är det bara hälften så fint som fotona antydde. Då blir man ju hemskt besviken. Känns som att mäklarna i Colombia inte direkt jobbar på att bygga upp ev kunders förväntningar.

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha..

    SvaraRadera
  4. Får också, precis som Nina, lite småpanik över hur perfekt alla objekt på Hemnet alltid ser ut. Fast himla bra om man vill drömma sig bort lite!

    Här i Australien är det mer som Colombia. Disk i diskhon, ostädat och allmänt röriga bilder. (Om det är "normalobjekt" som säljs alltså, är det mer top-end är de stylade till tusen.)

    Det ser också oftast ut som att mäklaren använt sin mobilkamera eller en skruttig kompaktkamera för att fota. Kolla in detta rätt typiska hus till salu (med hjälp av ett mäklarföretag bör tilläggas):
    http://www.realestate.com.au/property-house-qld-acacia+ridge-107195046

    Hehe.

    SvaraRadera
  5. haha! helt fantastiskt. är dock lite allergisk mot hemnet-foton där precis ALLA lägenheter ser lika nordiskt blonda, ljusa och rymliga ut...

    SvaraRadera
  6. Nina: Jo, förvisso, det är ju lite överdrivet i Sverige också där alla annonser ser ut som tagna ur en inredningstidning.
    Och det där med ljus, alltså. Det är nästan värt ett eget inlägg. "Mysbelysning" är inte riktigt ett koncept som hittat till Latinamerika.

    Haren: Hehe, nej verkligen inte.

    Anydaynow: Ja, precis. Känns som att Australien och Colombia har en del gemensamt. Och det är väl just det där, inte så mycket att drömma sig bort till, om man nu inte är beredd att lägga en miljard (bokstavligen) pesos på ett hus. Då är de snygga även i Colombia.

    Emmy: Jo, förvisso. Känns inte så originellt, precis.

    SvaraRadera
  7. Hahahah, sjukt roligt. Lycka till att hitta mysigt hus!

    SvaraRadera
  8. Ja, jag fnissar också :-) Det är verkligen två ytterligheter. Undrar just vad colombianerna skulle tycka om våra kliniska inredningsbilder.

    SvaraRadera
  9. Vad roligt! Har letat hus och lägenhet i Spanien, Frankrike och Polen och jag tycker de flesta bilderna liknar de Kolombianska faktiskt.. Är det sa att svenskarna är lite maniska när det gäller inredning kanske och maste visa upp det perfekta hemmet?
    Hur som helst sa lockar Hemnet bilderna bra mycket mer!

    SvaraRadera
  10. Vad roligt! Har letat hus och lägenhet i Spanien, Frankrike och Polen och jag tycker de flesta bilderna liknar de Kolombianska faktiskt.. Är det sa att svenskarna är lite maniska när det gäller inredning kanske och maste visa upp det perfekta hemmet?
    Hur som helst sa lockar Hemnet bilderna bra mycket mer!

    SvaraRadera
  11. Haha, this is fun. But I think the whole obsession with light is a Scandie thing because we're cold and dark countries. To hot countries, shade and coolness is more desirable. You can see it in architectural photography, too. In Southern Europe, they prefer cloudy, grey weather.

    SvaraRadera
  12. Hahaha! Riktigt intressant och kul läsning. Det här är något som fascinerat mig länge. Det finns helt klart en förkärlek till att fota hörnet i rummet istället för rummet.

    Vi startade siten Gente & Casas http://www.genteycasas.com 2011 för att erbjuda ett alternativ till Metrocuadrado. Bättre och fler funktioner, olika valutor språk osv.

    Problemet är dock (för oss och övriga bostadssöksiter i Colombia) att det är mäklarna som tar bilderna och behöver utbildas. Dock så har Metrocuadrado en fototjänst i Bogotá har jag för mig, där de själva åker ut och fotar.

    Våra mäklare i Sverige håller ganska hög nivå på kvaliteten på foton, prospekt osv men jag håller med, hur svårt ska det vara att tända lampan och ta ett hyfsat foto med en OK kamera.

    SvaraRadera
  13. Kvaliten varierar från mäklare till mäklare t.ex. Century 21 i Chía tar bra bilder.

    http://www.genteycasas.com/sv-se/comprar/tenjo/143/hus-uthyres-eller-saljes-tenjo-colombia

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.