måndag 23 juni 2014

Färdigpluggat

När jag först började på universitetet för hundra år sedan pluggade jag engelska. Jag tänkte bli språklärare, eller kanske översättare. Sen upptäckte jag lite av en slump ämnet som på den tiden hette u-landskunskap (som nuförtiden kallas utvecklingsstudier) och blev förälskad. Jag fortsatte med engelska upp till C-nivå, men bestämde mig för att satsa mer på utvecklingsstudier-/statsvetenskap-området.

Så kom det sig att jag tog examen från universitetet med dubbla diplom, en fil.kand i engelska och en fil.mag. i statsvetenskap med inriktning mot utvecklingsstudier.

Sen flyttade jag till Colombia för att läsa till en masterexamen i genusvetenskap. Eftersom jag bara hade en CSN-termin kvar jobbade jag heltid samtidigt. Jag var ganska less när jag var klar, en masterutbildning i Colombia är mycket tuffare än en dito i Sverige. Så jag tänkte att nu får det räcka.

Sen började vi fundera på Sverige och när jag kollade runt lite insåg jag att väldigt många spännande jobb i civilsamhället-sektorn har någon form av kommunikationskomponent. Och så hittade jag en ettårig masterutbildning på distans på halvfart på Malmö Högskola, i Communication for Development.

Sen vet jag inte riktigt vad jag tänkte, men det var väl på ett ungefär något i stil med "en master till, på halvfart dessutom, hur svårt kan det vara?".

Alltså. Det går ju. Men småbarn, heltidsjobb och masterstudier är väl ingen jättelyckad kombination om man även vill ha lite fritid.

Nu är uppsatsen i alla fall inlämnad, opponerad på och rättad.

Och härmed gör jag ett offentligt löfte: Jag ska inte plugga något mer förrän jag är pensionär, om det inte är en kurs som är på betald arbetstid.

Snälla påminn mig om detta löfte om jag någon gång skulle visa något som helst intresse för någon liten kurs. Det räcker nu.

13 kommentarer:

  1. Ska jag verkligen tro på detta löfte??
    Du tycker det är alldeles för roligt att plugga för att kunna sluta, tror jag. Men jag ska påminna dig regelbundet så du inte glömmer detta löfte.

    Kram mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men på betald arbetstid är det tillåtet!

      Kram

      Radera
  2. Hahahahahaha inte en chans att jag ska påminna dig. Du älskar ju att studera och förkovra dig. Visst just nu känns det som inte en enda kursbok till. Inte en enda tenta, inte en enda fronter/blackboard/it'slearning forum för då kräks jag. Men om några månnader när studietarmen kliar och du saknar din vardag då kommer kursen komma som du längtar efter. Då sitter du där med näsan i böckerna igen och kan inte låta bli att plugga.
    Kram och grattis till dina dubbla examens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Men isåfall ska jag försöka få till det på betald arbetstid! Även av det goda kan det bli för mycket...

      Kram och tack för grattis!

      Radera
  3. Sjukt imponerad! Jag fick psykbryt en gång i veckan när jag läste projektledning förra året och då var det bara en termin. Ett år och jag hade suttit inspärrad nu! Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två år... (dvs ett år, men på halvfart så det blev två...)

      Kram!

      Radera
    2. Jag menade två ju :)

      Kram!

      Radera
  4. Herregud, att du har orkat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite så tänker jag också... :)

      Radera
  5. Hej! Det programmet har jag också funderat på att söka till våren. Tyckte du det var bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är nöjd, det var spännande! Tyvärr hann jag inte ägna det så mycket tid som jag hade velat, jag tror att jag hade fått mer ut av utbildningen då.

      Radera
  6. Tack!

    Vilken fin blogg du har, tack för länken, den hade jag inte sett förut!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.