lördag 21 juni 2014

Att ta körkort i Colombia

För lite drygt en månad sedan köpte vi bil. Jag hade nog tänkt att "äsch, jag kan köra på mitt svenska körkort ett tag", trots att man bara får köra med utländska körkort de första två månaderna i landet, vilket ju var ett tag sedan, minst sagt.

Men när vi skulle åka och hämta bilen och jag letade fram körkortet upptäckte jag att det redan gått ut. Så sedan en dryg månad tillbaka har jag kört vår bil utan inhemskt körkort och med ett utgånget svenskt, och tänkt att jag måste ta tag i det här med att skaffa ett colombianskt.

För att få körkort i Colombia måste du först ha ett intyg från en körskola att du gått kurs och att du klarat teori- och praktikprovet. Jag var inte så himla intresserad av att slösa tid och pengar på någon himla kurs, så jag ringde runt till lite skolor och hittade en där jag bara behövde göra prov och så får jag ett intyg. "Eftersom du redan kan köra bil", detta trots att ingen någonsin bad om att få se mitt svenska körkort för att bekräfta det hela.

Idag gick jag dit för provet. Jag hade fått för mig att det bara var uppkörning, men när jag kom dit visade det sig att det var teoriprov också. Och så fick jag fylla i alla körlektioner jag tagit hos dem, förstås. Körlektionsintyget hade en massa rader med kolumner för "datum", "lektionstema", "elevens underskrift", "lärarens underskrift". Där fick jag skriva min underskrift på femton rader i kolumnen för "elevens underskrift".


Sen fick jag göra teoriprovet som jag inte hade pluggat en sekund till, eftersom jag inte visste att jag behövde göra ett sånt. Jag funderade ett tag på om jag skulle googla svaren på frågorna jag inte kunde, det var ungefär nivån på fuskkontrollen (som ni ser var det inget problem att fota provet), men det gick tydligen bra ändå, även om jag aldrig fick veta min slutpoäng.

Till sist var det dags för uppkörningen. Jag fick sätta mig i bilen, backa ut från parkeringen och sen fick jag svänga höger, sen höger igen, sen höger igen, sen höger igen, och sen var vi runt kvarteret och jag parkerade bilen och det var klart.

Nu måste jag vänta på mitt certifikat och fixa lite byråkratiskt grejs, men jag kan väl säga som så att svårighetsnivån på att skaffa körkort i Colombia inte känns så oöverstigligt hög, precis.

14 kommentarer:

  1. Grattis till körkortet!

    Om det hade varit så enkelt i Sverige hade jag nog inte behövt köra upp tre gånger...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe nej, här känns det som om det skulle vara en bedrift att INTE klara uppkörningen...

      Radera
  2. Det verkar ju inte sååå svårt. Jag har inget körkort och drar mig för att skaffa det. Men under såna premisser skulle det kanske vara genomförbart... ;) (Fast å andra sidan skulle jag kanske inte VÅGA köra husbilen utan lite mer gedigen träning... ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur kör du husbilen nu utan körkort? Eller är det inte du som kör den?
      Jo, det känns ju som att om inte annat för ens egen skull vill man nog ha lite kunskap innan man sätter sig på egen hand bakom ratten!

      Radera
  3. Haha, grattis till körkortet!
    Inga "fickparkera i uppförsbacke" eller "backa runt hörn" så långt ögat nådde låter det som.. Lurigt för landets nivå av trafikolyckor tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahha nej verkligen inte. Inte ens svänga vänster som ju är i alla fall lite svårare än högervarvet runt kvarteret… Och jo, det märks i nivån av trafikolyckor...

      Radera
  4. Du håller vad du lovat att inte plugga något mer, men det verkar gå bra i alla fall :)

    SvaraRadera
  5. Förklarar en del av alla olyckor i vissa delar av världen... :P Men stort grattis såklart, skönt att det gick så lätt. Finns det någon som inte klarar provet? vad kostar det? Här räknar de väl ed runt 40000 numer för körkort eller vad fasen de yrar om. Jag har inte kommit så långt i processen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det känns som en förklaring… Har ingen aning om det finns någon som inte klarar provet, men jag har aldrig hört talas om det!
      Min uppkörning kostade 650 kronor, tror att med kurs kostar det lite mer. Sen kostar det väl några hundralappar till att få själva kortet, men allt som allt väldigt långt ifrån 40000!

      Radera
  6. Grattis till ditt pase! Jag behövde inte göra något prov alls när jag tog colombianskt körkort för sju år sedan. De har skärp reglerna verkar det som... :). Däremot fick jag gå igenom hur många hälsokontroller som helst när jag skulle uppdatera körkortet i fjol. Hörsel, syn, motorik o till och med samtal med psykolog. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de ändrade reglerna för något år sedan. Tur i alla fall att det inte var så svårt, annars hade jag ångrat bittert att jag inte gjort det innan regeländringen.

      Det där hälso-psicomotricidad-psykologtestet har jag kvar, jag måste vänta tills jag får certifikatet från körskolan för att få göra det. Sen tar jag bilen och hälsar på dig!

      Kram

      Radera
  7. Tack för inlägget om att ta colombianskt körkort! Jag tänkte precis börja med det själv nu. Jag har svenkt körkort men tänkte att kanske bäst att skaffa nu eftersom jag inte är säker på att svenskt körkort gäller om/när jag blir stoppad av polisen. Jag är svenska och har bott i Colombia i tre år nu med min colombianske man och våra fyra barn. Meningen med att flytta hit var att barnen skulle få lära sig språket, kulturen och lära känna sina släktingar från sin pappas sida här och vi trivs så bra i Colombia! Klart att hemlängtan alltid finns lite till Sverige periodvis men just nu har vi vårt hem i Colombia. Tack för en fantastisk blogg som jag följt sedan tre år tillbaka och du lyckas alltid beskriva hur det är här så fantastiskt bra. Med vänlig hälsning Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att ni är här, och tack för din kommentar!

      Passa på att ta körkort, det är ju inte så svårt, precis :)

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.