tisdag 16 september 2014

TV-kändis


Det tog bara några dagar efter beskedet att Ana Elisa och Verónica båda är lika mycket mammor till sina barn i lagens ögon innan landets konservativa kretsar började försöka hitta sätt att jävlas. Ett av dem stod den liberala(!) senatorn Viviane Morales för, som genast gick ut i medierna och sa att det här är ett alldeles för känsligt ämne för att några få ledamöter i konstitutionsdomstolen ska bestämma, det här måste minsann hela colombianska folket få tycka till om, i en folkomröstning.

Man baxnar av absurditeten i det hela. När vi ändå håller på kanske vi ska ta och folkomrösta om existensen av några andra grundläggande mänskliga rättigheter också? Vad sägs om rätten för svarta och vita att få gifta sig med varandra? Kanske själva rösträtten, ska kvinnor verkligen få rösta? Vad sägs om religionsfriheten? Eller nej, förresten, den har ju redan folkomröstats bort.

Så kommer det sig alltså att man år 2014 blir inbjuden till TV-debatt för att att prata om en folkomröstnings vara eller icke vara i frågan om homosexuellas rätt att adoptera. Debattprogrammet fungerar ungefär som en rättegång, och jag var åklagarens, Elizabeths, vittne. På försvarssidan var en kongressledamot för konservativa partiet och hennes vittne var konservativa partiets vice ordförande. Under sändningen röstar tittarna på ena eller andra sidan och den här gången vann vi! Med en knapp marginal på 52% mot 48%, men ändå. Vi vann.

Angela Ospina, vice ordförande i konservativa partiet, Lina Barrera, kongressledamot för konservativa partiet, Silvia Corzo, programledare, Elizabeth Castillo, HBT-aktivist och ledare för organisationen lesbiska mammor, och jag.
Vill man se programmet går det bra här på Youtube. Jag pratar mellan minut 10.42 och 24.45, med en liten paus för lottdragning i mitten (och ja, nästa debatt ska jag försöka hålla händerna i styr lite mer...):

20 kommentarer:

  1. Heja heja! Du är så bra!!!

    SvaraRadera
  2. Du är ju så grym!

    SvaraRadera
  3. Åh, hade gärna velat se, men det vill inte fungera! Jag får bara upp någon varningsruta, jag gissar att det står att videon inte kan visas eller så. Kanske kan man inte se från Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad märkligt! Men det är inte den stora rutan utan en av videosarna nere till vänster, den som heter "16/09/2014 VEREDICTO REFERENDO ADOPCION".

      Radera
    2. Nu har någon lagt upp programmet på Youtube så jag lade in videon direkt i inlägget!

      Radera
  4. Bra gjort!! Colombia behöver mer frihet!

    SvaraRadera
  5. whoo-hoo! Bra argumenterat och grattis till tv framträdandet!
    - Elisabeth (i London)

    SvaraRadera
  6. Jag kunde inte heller se :( (på mobilen) men HEJA, du är grym! Men vilken knäpp grej att ens debattera, och med det upplägget..! Kan inte tänka mig nån bättre debattör än du dock, så bra val av dem. Och hurra för vinsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag lagt in det som Youtube-klipp, kanske funkar bättre?
      Och ja, helt knäpp grej att debattera, faktiskt. Jag vet inte om jag är så himla bra TV-debattör, jag känner mig säkrare när jag debatterar i skriftlig form :)

      Radera
  7. Anikka anikka! :) Du är grym. Och jag blir alltid så grymt impad över hur COLOMBIANSK du låter. Du hanterade debatten så himla bra när du blev avbruten och allt annat också. Mycket proffsigt. Håll inte händerna i styr, det är mycket mer genuint med handrörelser till tal tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så himla fin kommentar! <3

      Radera
  8. Du förklarar väldigt bra och tydligt tycker jag! :)

    SvaraRadera
  9. Fy fan vad bra du är! Och viktig, tänk hur många som kanske helt ändrade uppfattning "bara" för att du var med i ett tv-program? Förstår ju inte ett ord av vad du säger, men håll för sjutton inte händerna i styr - det är precis som Anna skriver att det verkar genuint och engagerande. Vilket du ju är. Heja!

    SvaraRadera
  10. Så fantastiskt duktig du är djupt imponerad, Alltid så många ord i Colombianska debatter ju fler ord desto bättre. Du kan det där.

    SvaraRadera
  11. Du är så häftig Annika. Jag saknar er och Colombia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Men (hoppas, hoppas) snart ses vi i Sverige!
      Kram!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.