lördag 4 maj 2013

Laglydig i trafiken

Det här med trafiksäkerhet har en helt annan innebörd i Colombia. Trafikregler, inklusive rödljus, ses mer som en rekommendation än som ett påbud.

Stilstudie av bältesklämma i en
taxi jag åkte med igår.
Säkerhetsåtgärder, som bilbälte eller hjälm till motorcykel, används av många mest för att de måste, annars får de böter, inte framför allt för att de faktiskt skyddar. Därför är det inte ovanligt att se motorcykelåkare med hjälmen bak på huvudet, eller utan att ha knäppt fast den under hakan. De följer ju lagen, vilket är det viktigaste...

Samma sak är det med bilbälte. Det är bara lag på att använda bilbälte i framsätet, så i många bilar finns inte ens bälten bak. Spännena i baksätet där bältet ska knäppas fast är ofta nedknölade under sätena, de är ju ändå bara i vägen och blir obekväma om man skulle råka sätta sig på dem. Vad skulle man ha bälte till bak, när man bara får böter om man inte använder bälte i framsätet.

Taxi- och busschaufförer verkar tycka att det är extra jobbigt att tvingas sitta fastklämd bakom ett bälte hela långa dagen. Därför har de uppfunnit en speciell bältesklämma. Den funkar såhär: Du drar ut bältet tillräckligt långt så att det ligger helt löst över kroppen, sen sätter du fast klämman så att bältet inte kan åka tillbaka in igen. För extra effekt kan du låta bältet bara ligga över dig utan att faktiskt sätta fast det i spännet.

Voila! Grattis, nu följer du lagen men slipper skydda dig på riktigt mot trafikolyckor...

12 kommentarer:

  1. Ja, man tänker verkligen olika... I Marocko var vi också med om chaufförer som la bältet över sig, utan att använda det. Själv använder jag ju i första hand bältet för att inte skada mig (eller de andra i bilen) och i andra hand för att det är lag...

    När jag åkte bil med vänner i Kenya och tog på bältet verkade de rent av bli lite stötta. Är du rädd? Litar du inte på chauffören? Eeehh... Vi åkte i ca sju timmar på vägar med mycket trafik... det handlar liksom om mer än chauffören. (Dessutom verkade det där med alkohol och bil inte vara så noga...)

    Kanske är vi överdrivna i Sverige, men visst kan man undra varför vi svenskar tänker så annorlunda? Om man nu inte bryr sig för egen del, är man då i alla fall inte rädd om sina barn? Jag har lite svårt att förstå det där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det där med att liksom bli stött av bilbältesanvändning känner jag igen! Argumentet "men han kör ju så bra...", liksom!

      Jag har också svårt att förstå just det med barnen, men jag tror att det till stor del handlar om okunskap. Att folk inte vet hur farligt det är och hur stor skillnad bilstol/bilbälte faktiskt gör.

      Radera
  2. När jag var i Australien så visade de reklamer på TV som denna t ex:
    http://www.youtube.com/watch?v=BRo-2THXaOQ

    Den visar ju med all önskvärd tydlighet varför även de i baksätet bör använda säkerhetsbälte :(

    SvaraRadera
  3. Sådär var det när jag reste i Indien också. Fast bältesklämmor har jag aldrig sett förut! Hur gör ni när ni reser med barn i bil där ni är? I Indien med min då 10-månaders hade jag med mig babyskyddet, men det var bara några gånger det verkligen funkade att använda, så jag tänkte "good enough" och gjorde så gott jag kunde, hade henne tex i bärselen med nackskyddet uppe. Men jag hade ju kunnat välja att inte åka taxi alls, men det gjorde jag inte. Däremot skulle jag inte åka motorcykel eller moppe med en bebis i sele, som många turister gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kör med bilstol (vi har ingen bil, däremot en stol som är lätt att spänna fast i bilbältet) när vi åker utanför stan. Ibland i stan också, men oftast är det sitta med barnet i knät som gäller i stan (som tur är så är det rätt mycket trafikstockningar så bilarna kör sällan särskilt fort inne i stan).

      Radera
  4. Jag håller med Freedomtravel. Blir lite relationskonflikt om man tar på sig bälte i en bil i C, ett bevis på att föraren kör dåligt. Bältesklämman är klockren! Jag hade sett dem, men inte funderat på hur de fungerar för Bogotás taxichaffisar. Liknande har jag faktiskt sett hos gamla människor i Sverige också. En äldre släkting höll alltid bältet över sig, fast utan att spänna fast det. Hon sa att hon var ovan vid bilbälten och var rädd att sitta fast vid ev krock och inte kunna ta sig ur den brinnande bilen. Tyvärr blev ju resultatet ökad risk för krock, eftersom hon bara kunde hålla en hand på ratten. Kanske skulle tipsa om en bältesklämma? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde tipsa släktingen om bältesklämma! :)

      Radera
  5. Hatade det där på PR. Ite första typ året, men sen mot slutet. Gärna ska man dricka öl samtidigt som man kör oxå...

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju verkligen inte alls samma sociala tabu kring alkohol och bilkörande....

      Radera
  6. Men hjälp! Jätteläskigt ju. Jag som redan är livrädd i trafiken skulle verkligen vara ängsligheten själv i Colombia, hu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trafiken är nog en av de största farorna med Colombia (trots sitt rykte på andra fronter)...

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.