lördag 18 februari 2012

Det här med kejsarsnitt

Mina två bästa femåriga kompisar vet precis hur det går till när barn kommer till världen. De undrar därför om jag har väldigt ont i snippan just nu.

Nej, det har jag ju inte som tur är. Däremot måste jag säga att jag tycker att det pratas alldeles för lite om hur totalt mörbultad man blir efter ett kejsarsnitt. Här kommer mitt strå till stacken:

Man blir totalt mörbultad efter ett kejsarsnitt.

Det här med att nedre delen av ens mage hålls samman med hjälp av femton häftklamrar i metall. Inte så skönt. Jag går i snigelfart och att ta sig upp ur sängen är en komplicerad process av spjärnande med fötterna och hävande med armbågar och händer för att ta sig upp i något slags sittande läge och sen ett ben i taget över sängkanten.

För att inte tala om allt annat som pågår samtidigt, organ som ska hitta tillbaka till sina rätta platser efter att ha varit undanträngda i nio månader och en livmoder som ska dra ihop sig.

Oscar har rolighetsförbud för tillfället, för att skratta eller hosta kommer inte på fråga. För att inte tala om häromdagen när jag råkade nysa. Då kändes det som att hela såret skulle slitas isär.

Jag som hatar att inte klara mig själv, det är det värsta jag vet, försöker nu låta mig bli uppassad på så mycket jag kan av min fantastiske make. För som sagt: man blir helt mörbultad efter ett kejsarsnitt. Det hade jag inte riktigt fattat förut.

21 kommentarer:

  1. Jag har fött två rejäla gossar (drygt 4 kilo vardera) genom snippan och jag tycker alla kvinnor som genomgår kejsarsnitt är hjältar. Hoppas det snart känns bättre i magen och att du ser till att bli rejält servad.

    /Frun

    ps! Vilken sjuhelsikes söt unge ni har presterat!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur jag hade som fick tvillingar utan att varken få ont i snippan eller magen. Däremot gjorde det stundtals väldigt ont i öronen de första månaderna ...

    Alltså. Grynen har ju ganska nyss förstått det där med hur bebisar kommer ut. Jag tror att jag bespar dem din historia om kejsarsnitt tills de är myndiga. Eller ungefär.

    SvaraRadera
  3. När Anya var bara några dagar kollade vi på Due Date.. & övertrött som jag var fick jag värsta skrattattacken & fan vad ont det gjorde haha. Minns också chocken över hur dåligt skick jag var i efter snittet. Tycker det finns en bild av snitt som den enkla vägen eller en snabb lösning. Men den känslan sen när man upptäcker att man kan röra sig någorlunda normalt igen, den är underbar!

    Grattis igen till lilla familjen :))

    SvaraRadera
  4. Jag vet. Har genomgått två snitt. Men när det väl börjar vända så går det fort. :)

    SvaraRadera
  5. Ja jag tridde att det skulle vara "sklnare"med kejsarsnitt och det kanske gäller för förlossningen men i te efteråt. Men man är rätt mör efter en vaginal förlossning också. Jag jämförde det med att ha blivit våldtagen med en påle med taggtråd. ;) Men det är nog längre återhämtningsperiod med kejsarsnitt.
    Det där med ens inte organ som skramlar omkring i magen känns igen.

    SvaraRadera
  6. Det kanske därför det helt nyligen ändrats i föräldrapenningen - så pappan kan vara hemma med mamman i mer än 10 dagar - för de där 10 dagarna kanske inte räcker för att läka ihop ett kejsarsnitt.

    Jag är också hemskt glad att jag sluppit få ont i magen eller snippan. Håller däremot med Åsa om att ont i öronen är här för att stanna ett tag. Men som tur är så kommer det ju till er med i sinom tid :-D

    SvaraRadera
  7. Hoppas att du snart återhämtar dig! Min erfarenhet av kejsarsnitt är att det kan gå riktigt snabbt. Självklart är det olika från person till person - och beroende på orsaken till snittet - men jag var positivt överraskad över att jag kunde gå och röra mig samma dag som (båda) snitten och att det sedan blev bättre och bättre i ganska raskt tempo. I början vill man dock inte gärna nysa ;) Eller skratta...

    SvaraRadera
  8. Usch lilla du. Jag har ingen erfarenhet av kejsarsnitt, men det är ju inget litet ingrepp precis. Du får trösta dig med att du slipper den värsta skräcken dagarna efter vanlig förlossning - gå på toa! Jag ryser bara genom att tänka på de där små stygnen som känns som de ska spricka upp igen när man tar i :). Det blir bättre snart! Lovar. Kram!

    SvaraRadera
  9. Inte för att strö salt i såren, men jag har hört att akut kejsarsnitt kan vara värre än att föda vaginalt, att det gör mer ont efter alltså. Planerat kejsarsnitt brukar gå lättare. Jag hoppas att du låter dig tas om hand och att det läser snarare än snarast!

    SvaraRadera
  10. Bra att du skriver hur det är att snittas! Jag vet folk som säger att "herregud, jag fattar inte varför alla inte väljer att snittas, då slipper man ju allt vad smärta och slapphet heter", men riktigt så ekelt är det ju inte.
    Vila ordentligt så håller jag tummarna att det läker snabbt så du kan njuta till fullo av bebisbubblan. =)

    SvaraRadera
  11. Bra att du låter dig pysslas om, det är du värd med råge efter det du fått gå igenom. Jag är nyfiken på hur det fungerar med föräldraledighet i Colombia, skriv gärna och berätta när du orkar och om du vill.
    Pernilla från K&G

    SvaraRadera
  12. AJ!

    Alltså alla kvinnor (och män, tänker mig att det är ganska påfrestande för dem också, men på ett annat sätt) som genomlevt en förlossning är ju världens hjältar!

    Sjukt bra att alla bloggvänner får barn nu, så är jag beredd på ALLT när den dagen kommer. Mkt bra att få the kejsarsnitt version.

    Jag är förresten född med akut kejsarsnitt själv.

    Hoppas lilleman har fått komma hem till er nu, och om inte hoppas jag att han gör det SNART!

    SvaraRadera
  13. Åh, det helt fantastiska när barnmorskan säger "nu måste du försöka kissa" när man just klämt ut en unge. Just det momentet kan nog få mig att nöja mig med de barn jag har. ;)

    SvaraRadera
  14. Hej! Jag undrar om du vet vad landets ränta ligger på nu? :) dvs som reporäntan. Tacksam om du mailar svar till ericsson93@gmail.com

    Ha en bra dag! :D

    SvaraRadera
  15. Frun: Å tack! Det tycker vi också, helt objektivt sådär.
    Och alla som föder barn är nog värda någon slags hjältemedalj.

    Åsa Ja det där med öronontet kan nog vara en nog så jobbig biverkning. Annars kanske kejsarsnittshistorien kan vara praktisk i avskräckande (dvs använd preventivmedel) syfte när de kommer upp i den åldern...

    Zahra: Jamen precis! Enkla schmenkla vägen...

    Sus: Jag hoppas det! Det börjar vända lite och vilken fantastisk lättnad!

    Olga: Ja, det kan jag absolut tänka mig. Men det känns liksom som att det finns en bild av kejsarsnitt som det "smärtfria" alternativet. Vilket är ganska långt från sanningen.

    Litenlängtan: Åh, jag önskar att det var så i Colombia också!

    Världen enligt J: Ja, faktiskt börjar det kännas bättre. Men när jag var uppe och gick dagen efter var det i snigelfart.

    Mammas machete: Jo, fast gå på toaletten med kejsarsnitt är inte så speciellt kul heller. Kissa går visserligen okej, men bajsa som innebär ett viss mått av att "ta i" är en pärs!

    Duktiga Tjejen: Ja, nu har det faktiskt vänt, äntligen!

    Lisa: EXAKT så!

    PR: Det ska jag göra!

    Johanna: Ja! Nu är han äntligen hemma!

    Anonym: Åh, det kan jag tänka mig.

    Linda: Ingen aning, men det borde finnas på motsvarande Riksbankens hemsida:
    www.banrep.gov.co

    SvaraRadera
  16. Hej Annika. Det var ett tag sedan jag var inne på din blogg och tala om min förvåning då jag får se att det lilla knytet redan kommit till världen. Många många hjärtliga gratulationer från mig (som nu har varit i Bogotá + och lite runtomkring i snart 2 månader och stormtrivs)Jag önskar er stor lycka för det är något fantastiskt ni åstadkommit, stort GRATTIS igen / Anna

    SvaraRadera
  17. Oj hjälp, det visste jag inte. Det låter jättejobbigt faktiskt. Har inte varit inne och kolla här på ett tag så har missat .. måste läsa igen. Men vad underbart att han är hemma hos er nu.

    SvaraRadera
  18. Jag behövde inte vara någon hjälte - efter 2 dagar var det som om inget hade hänt. Så det är nog ganska olika hur mörbultad man blir.

    Under eftermiddagen efter snittet låg jag i sängen och gosade med barnet mest, fick mat hämtad till mig. Men nästa dag var jag uppe på benen. Sedan åkte jag hem, hade inte ont, det var som att inget hade hänt, pigg som vanligt bara. Bara fick barnet utplockat utan smärta eller konsekvenser upplevde jag det. :)

    Det är nog ganska olika - både vid snitt och vaginalt - hur påverkad man blir. Det kan vara komplikationer år efteråt, eller smärta i veckor efteråt, eller så går man hem från sjukhuset och allt är som vanligt, vilket ändå inte är ovanligt. Både kejsarsnitt och vaginalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Det visste jag faktiskt inte att det kunde vara så pass lätt att återhämta sig efter ett kejsarsnitt. Jag trodde nog att det var lite ungefär samma för alla.

      Radera
  19. Det här är ju ett väldigt gammalt inlägg nu sett med internetögon, men ändå intressant tycker jag. För som barnmorska upplever jag att det är problematiskt att kejsarsnitt framställs som så enkelt och lättvindigt. Det är en livräddande åtgärd som alla kvinnor borde ha tillgång till, men görs det utan medicinsk indikation medför det ökad risk för både mamma och barn. Att det ofta framställs som smärtfritt är därför i mina ögon vanskligt. Det är bra med inlägg som dessa som visar på konsekvenserna av det. För det är ju bara smärtfritt med otroligt mycket smärtlindring. Jag antar till exempel att i princip ingen kvinna i världen skulle välja att andas sig igenom en sådan procedur, vilket ändå många gör en vaginal förlossning. Och i Sverige smärtlindras kvinnor både förebyggande och vid behov i flera dagar efteråt. Att vara helt återställd efter två dagar utan smärtlindring är bara mycket, mycket få lyckligt lottade undantag förunnat. Så på flera sätt är ett snitt det mer smärtsamma alternativet. Men grattis till er, så här flera år senare!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.