lördag 11 september 2010

Vegetarian i Colombia

Att vara vegetarian i Latinamerika är inte riktigt lika lätt och smidigt som i Sverige, men det är långt ifrån omöjligt. Jag har till och med varit vegan, i köttets mecka Argentina, en gång i tiden.

Det är alltså långt ifrån omöjligt, men det medför vissa problem, framför allt tre:
  1. Att folk inte fattar vad det innebär att vara vegetarian.
  2. Att folk ska hjälpa till att beställa mat till en.
  3. Att vegetariska restauranger är det sämsta som finns.
Nummer ett: Det är inte helt ovanligt att folk tror att vegetarisk mat är sådan som inte innehåller rött kött. Däremot kan den gärna innehålla kyckling, skinka eller fisk, tydligen. Alternativt åt det andra hållet, att folk tror att man bara äter sallad. Och därför blir man serverad bara det.

Nummer två: Jag fattar att det är av ren omtänksamhet, men det är rätt störande med alla som, istället för att bestämma sig för vad de själva ska äta så man får beställa någon gång, ska hålla på och peka ut för en på menyn vilka alternativ man har, som om man inte kunde läsa själv, liksom. Ännu värre är de som, utan att fråga, går ut till köket och ordnar en beställning av något vegetariskt åt en för att "hjälpa till". Oftast en sallad som man omöjligt kan bli mätt av. Det händer inte ofta, och det är ju som sagt i all välmening, för att hjälpa utlänningen, som trots att hon pratar flytande spanska, tydligen inte klarar av att beställa sin egen mat. Men så himla irriterande ändå.

Nummer tre: Det här är det jag kan raljera mest om. Jag fattar inte vad det är med alla som driver vegetariska restauranger i Colombia och övriga Latinamerika. Vegetarianism här verkar inte kopplas samman så mycket med djurrätt som med hälsokost. Därför är maten på vegetariska restauranger JÄTTETRÅKIG. Dessutom finns det aldrig alkohol.

Jag vill inte äta fullkornsris och en panerad aubergine utan salt när jag äter på restaurang. Jag är ingen hälsonisse, och när jag unnar mig att gå på restaurang vill jag ha mat med en massa fett och onyttigheter, så länge den är god. Och jag vill kanske ha en öl eller ett glas vin till maten. Jag vill bara inte ha några döda djur på min tallrik. Det verkar vara en omöjlig kombination för de som driver vegetariska restauranger här.

Därför går jag aldrig på vegetariska restauranger om jag slipper (går inte alltid, människorna från nummer två brukar i all välmening vilja släpa med mig på vegetariska restauranger också, som om det inte gick att hitta vegetariska alternativ på vanliga ställen).

Mina två favoritrestauranger i Colombia för en vegetarian som mig är Crepes & Waffles och Wok. De är nämligen inte vegetariska restauranger, men har en massa vegetarisk mat. GOD vegetarisk mat. Och alkohol.

Mer om de restaurangerna en annan dag.

12 kommentarer:

  1. Jag har ofta funderat pâ hur vegetarianer i Frankrike bär sig ât. Att restauranger har vego pâ menyn är inte alls självklart!

    XX
    Sara

    SvaraRadera
  2. Gud, vad jag känner igen det. Men så var det ärligt talat i Sverige oxå för ett gäng år sedan. Ingen förstod sig på mig alls för tjugo år sedan. Det fanns inget quorn, inget soyakött, inget alternativ, ingen förståelse alls. Fast numer äter jag ju fågel och fisk, vilket gör det hela mycket enklare.

    har dock aldrig fattat hur folk kan tror att man bara vill ha en liten sallad som veg. JAG VILL HA PROTEINER! Himla lyx som det är i Sverige nu med alla alternativ som finns.

    SvaraRadera
  3. Sara: Ja, jag minns när jag var på minisemester i Paris att det var nästan helt omöjligt!

    It's all about me: Ja, det är sant, så var det nog. Men eller hur, vad är grejen med sallad? Grillfest och köttfrossa för alla, liksom, och så "här har vi gjort en sallad till dig". Tack.

    SvaraRadera
  4. Jag minns när vi hajkade i Peru och blev bjudna på fettsnål korv vilket betraktades som lämpligt för oss vegetarianer. Jag vill också minnas att man i många länder inte bara förknippar vego med hälsa utan också new-age flum. Bra om man vill köpa sin tofu och sina tarotkort på samma ställe.

    Rolig läsning! Ha det bäst!
    David

    SvaraRadera
  5. Det är iofs inte helt ovanligt att restauranger i Stockholm inte har ett enda vegetariskt alternativ. Och på tok för många har risotto som enda alternativ vilket iaf för mig mest ger vibbar av skolmat :)

    Det händer konstigt nog rätt ofta också att restauranger tror att kyckling och fisk är vegetariskt.

    Men jag kan tänka mig att problemet är större i Bogota.

    SvaraRadera
  6. David: Ja, just det, New Age-flum och vegetarianism går ju också hand i hand. Man kan slå två flugor i en smäll och äta lunch och köpa den senaste boken om reiki-healing.
    Sen är man ju faktiskt ingen riktig vegetarian om man inte dricker sitt eget morgonurin, liksom.

    Lillebror: Ja, du kanske har rätt, jag kanske idealiserar Sverige alldeles för mycket här i min lilla utlandssvenskbubbla. Fast jo, jag skulle nog vilja påstå att det är värre här.

    SvaraRadera
  7. Sjalv upplever jag det inte alls som sarskilt problematiskt att vara vegetarian i Latinamerika- forutom nar jag skall ata pa restaurant. Manga restauranter har ju nagon slags diet-meny (eller vegetarisk som vissa foredrar att kalla den), typ agg,och nagon trakig sallad bestaende av rarivna morotter, tomater och ett par salladsblad. Garna toppat med tonfisk/skinka/kyckling. Oftast brukar jag titta efter nagon sadan ratt och be att fa den utan kott. Fast det ar himla trakigt att man pa en vanlig restaurant inte kan lyckas fa in ett enda mal lagad mat utan kott/fisk/kyckling. Markligt,mycket markligt.

    SvaraRadera
  8. Hi hi, jag är vegetarian av gammal vana och när jag var i Bogotá för första gången med min colombianske man utkristalliserade sig två favoriterrestauranger på typ 1,5 dagar: Crepes & Waffles och WOK :)

    Nu så här lite efteråt och efter fler besök i Colombia, gillar jag inte C&W så mkt längre, för mjölig mat, men WOK är en all time favourite. Deras all-Asian meny står sig även gott i en svensk jämförelse - mkt gott faktiskt.

    Kul att läsa din blogg.

    SvaraRadera
  9. hej!
    kom ihåg att jag läst detta inlägget för länge sedan. så var tvungen att söka upp det igen.
    jag ska åka till colombia, och bla bogota, om två veckor. och ska vara där i lite mer än en månad.
    min pojkvän, som kommer från bogota ska väl vara någon slags vägledare vilket säkert kommer gå bra. MEN, han är varken en hejare på veggomat och han har inte bott i colombia på fyra år, så jag tror det kanske är större chans att få något tips från dej.
    har noterat dom två ställena ovan nämnda, men har du kanske fler tips numera? restauranger eller caféer eller liknande med ganska billig men god (och varierande) vegetarisk mat?
    jag är lite nervös över att få knapra maizitos och äta ris dagarna i ända. =/

    ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Hmmm... De är nog fortfarande de bästa alternativen, eller i alla fall de med bäst utbud.
      Om du är i närheten av Parkway finns det en liten vegetarisk restaurang som ligger på cll 39A precis ovanför Parkway som heter Kapira. De har goda vegetariska luncher mån-lör.
      Var i Bogotá kommer ni att hålla hus någonstans?

      Radera
    2. tack!! ska skriva ner även den. =)
      vi bor längst vägen till calera. haha, det är allt jag vet. är nog på väg upp bland berget, inte direkt centralt.
      men kommer ju försöka se många olika delar av stan. ska bla ordna en festival (bogotrax), men har ingen aning om vart det kommer vara, är på olika ställen varje dag. ciudad bolivar, är ett område va?! där ska jag i alla fall infinna mej för att fixa fest en av dagarna.

      Radera
    3. Ja, det var ju inte jättecentralt... I Ciudad Bolívar finns garanterat ingen vegetarisk restaurang, men det funkar ju att beställa corrientazo utan kött (eftersom det alltid är linser/bönor/kikärtor ocksa far man ju i sig protein/järn ända).

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.