lördag 18 september 2010

Valrörelsens fem-i-topp

Såhär i långtbortistan där jag bor har jag fått följa valrörelsen på avstånd. Ja, hela Alliansens mandatperiod, faktiskt, jag packade mina väskor och drog från landet när de bara regerat några månader.

Men tack vare världens bästa uppfinning internet går det att hänga med i alla fall, och jag har sett partiledardebatter och läst tidningar och debattinlägg och allt som sprids som löpeldar runt diverse sociala medier.

Det är en skrämmande valrörelse. Den läskigaste jag varit med om. Jag har aldrig haft så mycket ångest inför ett val som inför det här. Vinner Alliansen imorgon är det tack och hej till välfärdsstaten. De kommer att montera ner och privatisera allt och det är en väg utan återvändo. Jag fattar inte hur man med förståndet i behåll kan rösta på partier som vill rasera att det som byggts upp gemensamt under årtionden. Det är så jag vill gråta.

Nej, de rödgröna är inte perfekta, långt ifrån. Men de är inte på långa vägar så vidriga som Alliansen.

Hur som helst, det här är min personliga fem-i-topp från årets valrörelse, allvar blandat med humor och pepp:

5: De nya Moderaterna som är samma gamla vanliga
Ung Vänster som filmar moderater med dold kamera i deras valstuga och det visar sig (såklart) att "Det nya arbetarpartiet" är samma gamla ta-från-de-fattiga-ge-till-de-rika-parti som de alltid har varit:



4. Konsekvenserna av arbetslinjen

Reportaget som visar på den nya tidens lagliga slaveri, där Alliansen tvingar arbetslösa att arbeta gratis:

3. Stellan Skarsgård ställer viktiga frågor i sitt lysande tal
Kan någon endaste människa svara ja på de frågor han ställer? Kan någon endaste människa rösta på Alliansen med gott samvete efter att ha lyssnat på det här talet?:



2. Alliansen sjukförsäkringsreform
Kanske valrörelsens viktigaste blogginlägg var det här: Sveket. Och här förklaras ytterligare hur Alliansen slaktat skyddet för de allra svagaste i samhället: Detta har regeringen gjort med sjukförsäkringen.

1. Anti-alliansvideon
På självklar förstaplats kommer den här fantastiska musikvideon:
(Missa inte den underbara koreografin från 03.30)

6 kommentarer:

  1. Tur att halva din familj redan har röstat rätt, dvs på Alliansen. För övrigt hälsar din far att inslagen är inte särskilt objektiva.

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte att jag inte lyckats övertyga er!

    Och varför i hela friden skulle inslagen vara objektiva..? Det är ju mina personliga åsikter.

    SvaraRadera
  3. Hoppas att alliansen vinner en jordskredsseger så vi slipper SD.

    SvaraRadera
  4. Det är synd att jag blir så tvärtemot av all den här "alliansen är så dåliga-propaganda", jag hade istället velat läsa dina 5 BRA saker med de rödgröna, istället för de fem dåliga med alliansen!

    SvaraRadera
  5. Ps. om den där musikvideon, som förvisso är rolig, ska göra att man känner mer sympati för de rödgröna/rosa så blir jag lite rädd... den framställer ju inte de rödgröna i bästa, seriöstaste laget direkt. Den är väl ett skämt? *blir osäker*

    SvaraRadera
  6. Pappa: Jag hoppas också att vi slipper SD. Men mest hoppas jag att vi slipper Alliansen.

    It's all about me: Fast jag är inget jättefan av de rödgröna. Jag tycker bara att de är mycket mycket bättre än Alliansen. Men hade det varit säkert att de rödgröna skulle vinna skulle jag röstat på Fi, lätt.
    Haha, jag tycker att videon är helt fantastiskt klockren!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.