fredag 2 november 2012

Byråkrati, Colombian style

Jag bytte mobilnummer för ett tag sedan, och igår tog jag mig till banken för att ändra numret i deras register. Jag hade redan försökt via telefon och internet men nej, man måste inställa sig personligen på ett bankkontor för att åstadkomma detta.

Sagt och gjort. Jag gick till banken och ställde mig i kö och när jag kom fram till kassan legitimerade jag mig och talade om att jag har ett nytt mobilnummer så det vore fint om de kunde uppdatera det i sina register.

Okej, sa kassörskan och räckte fram en blankett på två sidor. Var så god och fyll i den här och lämna in den tillsammans med en förstorad kopia på ditt ID-kort.

Men kan du inte bara skriva in mitt nya nummer i systemet? Nej, det går inte. Nehej, men kan du ta en kopia på mitt ID-kort, då? Nej, det gick inte heller, trots att kassörskan hade en kopieringsapparat precis bakom sig.

En kvarts arbetsdag senare, efter att ha letat upp ett kopieringsställe och sedan fyllt i blanketten, inklusive mina inkomstuppgifter, namn, adress och telefonnummer till en personlig referens, mitt fingeravtryck och underskrift, finns nu i alla fall mitt mobilnummer i bankens register. Lätt som en plätt, nästan.

-----
PS Jag skulle egentligen inte brytt mig om att ändra numret i deras register om det inte vore för att jag behöver registrera mobilabonnemanget på autogiro. För att den registreringen ska godkännas ringer banken och kontrollerar, och det kan de inte göra om de inte har mitt nummer. Tills det är gjort måste jag alltså betala räkningen på bankkontor varje månad, och det är om möjligt ännu mer själsdödande än det här.

16 kommentarer:

  1. Haha, det är ju helt otroligt att de bara lyckats hitta på så ofantligt komplicerade sätt att genomföra allt på! Nästan som man tror att de har någon form av byråkrati think tank som endast hänger sig åt att försvåra systemet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja det måste nog sitta några tjänstepersoner någonstans på ett grått kontor och fundera ut krångligheter...

      Radera
  2. Oh my Gawd! Så sjukt.. Och folk klagar på hur bökigt vissa grejer är i Sverige! (Satt på kundservice i sex år så har hört gnäll om det mesta :b)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså jag blir nästan förolämpad över hur totalt verklighetsfrånvända folk är som tror att Sverige är byråkratiskt.

      Radera
  3. Ojoj. Och jag som tyckte att den tyska byråkratin var omständlig...

    SvaraRadera
  4. Ja jeez alltså. Att de vägrar ta en kopia själva... WHY? Spara in 10 öre? Kunde du inte fått betala dem den kostnaden då? Alltså hade blivit galen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Jag hade lätt hellre betalat för det!

      Radera
  5. Samma här, jag brukade klaga på den franska byråkratin (de har blivit mycket mer effektiva sedan jag flyttade hit) men detta tar ju priset!
    Låter som franska försäkringskassan anno 1995...

    SvaraRadera
  6. åååå gud vad jag känner igen mig. jag är grymt impad av din styrka! man kommer ju tillbaka som en blöt fläck från en dag på banken. kram!/julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen. Det är liksom ett dagsverke, både i tid och mental ansträngning.

      Radera
  7. Om det inte vore för att detta kom från dig, skulle jag knappt tro att det var sant. Här hemma i Sverige tycker man numera att allt som inte går att göra via webben är dödsbesvärligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst låter det som hittepå!

      Radera
  8. Helt galet. Orka. Det kanns ju som det borde bli mycket dyrare for banken i langden (tanker pa administrationskostnader och sant).
    Men det dar med att inte kunna ta en kopia trots att man har en kopiator bakom sig. Det ar ju sa att om man i Sverige vet att man behover ha med sig en kopia pa nagot till bankkontoret sa har man med sig kopian. I Latinamerika har man inte det. Och om anstallda pa bankkontor och liknande skulle borja saga ja till att dra kopior hade de antagligen inte haft tid till sa mkt annat. Aven om man kan tycka det ar dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast jag skulle kunna tänka mig att betala för kopian, hellre än att slippa springa iväg och leta ett kopieringsställe. Det är ju en massa förlorad tid för banken också att hålla på att upplysa kunder om att de måste ta kopior och sedan ta emot dem igen, det blir ju att betjäna varje kund två gånger, inte så himla kostnadseffektivt.

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.