fredag 17 juni 2011

Om man åker till Colombia måste man besöka...

Den där Jenny har önskat rubriken.
Såklart är det mästerfotografen Oscar som står för bilden
Colombia är ett fantastiskt land och har hur mycket som helst att erbjuda. Men Amazonas står ut i mängden som alldeles extra speciellt.

Man kommer bara till Colombianska Amazonas med flyg till Leticia, inga vägar når dit. Flygresan tar lite drygt två timmar från Bogotá, men det är som att komma till en helt annan värld.

Amazonas är omöjligt att sammanfatta, men det är till exempel det här:
Klicka för större bild
  1. Enorma träd. Fantastisk natur som omger allt och växer så det knakar över, under, omkring dig.
  2. Världens största flod. Imponerande, respektingivande, enorm.
  3. Djur. Papegojor, apor, enorma insekter. Och där i flodens djup lurar pirayor, kajmaner, anakondor och boaormar. På ytan hoppar rosa delfiner.
  4. Äventyr. Man kan till exempel åka till Parque Natural Amacayacu och fira sig i ett rep 30 meter upp till trädkronorna.
  5. Båtar. All kommunikation är vattenburen, och vanligaste båtarna är dessa urgröpta stockar utan köldjup som kräver både mod och mycket gott balanssinne för att åka med. Men det är värt det, en båttur på amazonasfloden är en helt unik upplevelse.

6 kommentarer:

  1. Å vad härligt. Jag har varit i Venezolanska amazonas, och det var verkligen helt fantastiskt. Såg bland annat en sån där rosa delfin då men trodde knappt mina ögon eftersom jag inte visste att de fanns =)

    SvaraRadera
  2. Ja där var vi ju INTE.

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med om att Amazonas var otroligt häftigt.
    Men du glömde att berätta om den intensiva värmen och fukten. 30 sekunder efter att jag klivit ur duschen så var jag svettig igen.

    Och alla ljud från alla djur som man inte såg men hörde. Väldigt häftigt på natten att lyssna på allt.

    Kram mamma

    SvaraRadera
  4. Det låter som om min 50-årsresa kommer att gå till Amazonas.

    SvaraRadera
  5. Det låter som det, Åsa!

    SvaraRadera
  6. Så härligt det låter min man har länge velat åka till regnskogen.
    Kanske kommer vi dit vi med nångång.

    Tack för en härlig blogg!

    Med kärlek Sara

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.