onsdag 9 mars 2011

Askonsdag

Idag är det ju som vi alla säkert vet askonsdag, som inleder fastan som varar än till påska.

Jag minns första gången jag var i Colombia i påsktider och promenerade på gatan en dag som visade sig vara askonsdagen. Först trodde jag att människan jag mötte hade råkat få smuts i pannan. Sen upptäckte jag att en massa folk gick omkring med samma klet.

Det är ett kors av aska, som man får satt i pannan av en präst. Så på askonsdagens morgon tar många en sväng förbi kyrkan innan jobbet för att få sig sitt askkors, för i Colombia är många katoliker inte bara på pappret utan även i praktiken.

Själv har jag ju ingen större koll på det här med religiösa företeelser, så jag kan inte säga riktigt vad det symboliserar det där med ett kors av aska i pannan, men så mycket vet jag att nu är det nedräkning till påsk, som ju är kanske den viktigaste katolska högtiden. Och från och med nu fram till och med någon av påskhelgdagarna är det fasta, vilket i Colombia innebär att man inte får äta rött kött om man är en god katolik. Det skulle ju kunna innebära ett uppsving för vegetarisk mat, men det innebär snarare ett uppsving för substituten fisk- och kycklingburgare, till exempel. Jag drar i alla fall mitt strå till stacken för att hålla religionen vid liv och avstår helt från döda djur. Tänk vad påven skulle bli nöjd om han visste.

6 kommentarer:

  1. Skönt att påven kan lita på dig som tar ditt ansvar som en god medborgare.

    SvaraRadera
  2. Erik Wikén9/3/11 07:45

    Min första upplevda askonsdag var på Irland. Jag trodde också att jag såg en väldigt smutsig person först =)

    Här är en snabb förklaring som passar på att förklara skärtorsdag också!

    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=757567

    SvaraRadera
  3. Pappa: Precis.

    Erik: Det är ju lätt hänt, liksom. Tack för länken, nu ska jag förkovra mig i religionskunskap.

    SvaraRadera
  4. Katoliker går upp i ottan för att få ett askkors i pannan på onsdagen och sekulära svenskar äter semlor dagen innan. Jag är personligen ganska nöjd med den uppdelningen...

    SvaraRadera
  5. Synd att påven inte får veta hur duktig du är ( nåja )

    Håller med Lotta om uppdelningen och jag är också rätt nöjd med den.

    Kram
    mamma

    SvaraRadera
  6. Hejhej, trillade in har fran en annan blogg... laste lite om din historia hur du kom till colombia... ar lite nyfiken bara, akte du dit helt sjalv, eller kande du nan dar? Hur lange planerar du att stanna? Jag kommer sakerligen kika in fler ganger..:)

    -Johanna

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.