tisdag 8 mars 2011

8 mars på colombianskt vis


Här i Colombia har internationella kvinnodagen - en feministisk kampdag - på något sätt tagits över av patriarkatet och kommersialismen och blivit en slags motsvarighet till alla hjärtans dag eller mors dag, där folk går runt och gratulerar alla sina kvinnliga vänner på "deras dag", männen köper blommor till sina fruar och kvinnor på olika arbetsplatser landet runt får presenter eller gratulationer från chefen.

Det får det att krypa i mig. Grattis till vad, undrar jag:
  • I Colombia tjänar kvinnor i genomsnitt 20% mindre än män
  • I Colombia är abort endast tillåten vid våldtäkt eller incest, vid fara för kvinnans liv eller hälsa, eller om fostret inte kommer att överleva. Men även då är det extremt svårt.
  • I Colombia dödas en kvinna var sjätte dag av sin partner.
  • I Colombia används kvinnors kroppar som vapen i konflikten, och våldtäkt är en av de främsta anledningarna till att kvinnor tvingas fly.
  • I Colombia är endast 14% av kongressledamöterna kvinnor.
Till exempel. Är det det ni vill gratulera till? Eller vad menar ni egentligen?



Uppdatering: Lite andra fina vänner här i Colombia har också skrivit om det här med hur 8 mars funkar i det här landet: Elisabeth, Katarina på sin egen blogg, Katarina på fredsobservatörernas blogg och Hanna & Balder.

4 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen frågan om det är nåt att gratulera. Synd att dagen har utvecklats åt "fel" håll.

    Här har den inte kommersialiserats så mycket ännu. Det är istället program på TV om feminism m.m.

    Själv har jag inte firat kvinnodagen på något särskilt sätt utan satsat på fettisdagen istället. Två små semlor till kaffet smakade bra.

    SvaraRadera
  2. Man dör ju lite. Har varit arg hela dagen men har bestämt mig för att lugna ner mig nu. Har inte vågat mig ut så mycket än idag. Får se om jag får någon ros när jag väl gör det. Höhö.

    SvaraRadera
  3. Ja, man kan verkligen bli f-bannad på att tanken med dagen snedvrids och blir nåt helt annat.

    SvaraRadera
  4. Ni är så himla kloka och bra allihopa!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.