tisdag 21 juni 2016

Lagen

Vilken ångest inför omröstningen idag, den där Sveriges riksdag ska rösta om att lägga sig på EUs absoluta botten för mänsklig värdighet.

Allt pekar på att lagen kommer att gå igenom, om inte riksdagens ledamöter i sista sekund tar sitt medmänskliga förnuft till fånga, eller bestämmer sig för att lyssna på alla remissinstanser som enhälligt sågat förslaget.

Jag kan inte låta bli att tänka på om vi hade bestämt oss för att stanna kvar i Colombia ett litet tag till.

Hade vi ens kunnat söka om vi hade bestämt oss efter den 20:e juli i år när lagen ska börja gälla?

För ja, lagen gäller oss också. Den gäller all anhöriginvandring. Bostadskraven och försörjningskraven i den nya lagen - hade de inneburit att vi inte ens hade kunnat lämna in vår ansökan innan jag kommit till Sverige med Gael, och flyttat in i vår nya lägenhet, som vi gjorde efter två månader i landet? Migrationsverkets handläggningstider är nu uppe i ett och ett halvt år.

Gael var utan sin pappa i fyra månader. I tio procent av sin dåvarande livstid. Det var outhärdligt nog.

Vi hade aldrig kunnat flytta tillbaka till Sverige om vi hade velat göra det efter den 20 juli i år.

Den nya lagen innebär att barn systematiskt skiljs från sina föräldrar. Vi hade haft ett val, och för oss hade det inte funnits några andra alternativ än att stanna i Colombia. Andra har inget val.

Jag hoppas på ett mirakel idag. Ett riv lagen, inte familjer.

Jag hoppas också att alla minns denna omröstning när det är dags att gå till val den 9 september 2018. Ta reda på hur hen röstade innan du kryssar din valsedel. Minns att Moderaterna vill behålla den här lagen permanent.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte lyckats ta in informationen än. Och fram tills jag läste ditt inlägg har jag trott att det inte gäller mig. Jag är ju svensk medborgare. Det är väl min lagliga rätt att mannen jag är gift med får bo med mig i Sverige. Så naivt av mig att fortfarande tro på rättigheter. Men alltså. Javier och jag bor tillsammans i Colombia. Vissa perioder har vi bott i Sverige men hans svenska uppehållstillstånd gick ut och vi brydde oss inte om att förnya det. I oktober ansökte vi på nytt, intervjun på ambassaden tror jag var den 3 november. Du som verkar ha läst på redan... förstår du om vi omfattas av den nya lagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni omfattas inte. Den gäller asylansökningar från och med 24 november förra året och annan invandring (t.ex. anhöriginvandring, där även invandring för anhöriga till svenska medborgare ingår) från och med 20 juli i år. Här finns mer info.

      Vilken tur ni har!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.