torsdag 23 juni 2016

Konsekvensen för sådana som jag

Jag har diskuterat lagen i dagarna, den vidriga lagen som riksdagen klubbade igenom i tisdags, och vad den innebär för sådana som mig.

Den absolut mest priviligierade gruppen av migranter, jag vet.

Tidigare fanns ett undantag för svenska medborgare i kraven kring bostad och försörjning, det finns inte längre. Det innebär att för anhöriginvandring måste referenspersonen, alltså den svenska medborgaren, ha en bostad av tillräcklig storlek och standard, och kunna försörja både sig själv och sin anhörige. Exakt vilka kvadratmeter och inkomstsummor det handlar om är oklart ännu.

Det som kravet konkret innebär är att du måste bo i Sverige och ha ett jobb här för att kunna söka uppehållstillstånd för din utländske partner.

Besparingar att leva på räcker inte. Löfte om jobb när du väl flyttar tillbaka till Sverige räcker inte. Att den utländske partnern har en egen inkomst räcker inte.

Hela systemet är uppbyggt på att man träffar någon på en utlandssemester, eller kanske på internet, och så fortsätter man ett distansförhållande och en vacker dag vill man att partnern ska flytta hit till Sverige. Ansökningsformuläret heter så, flytta till en anhörig i Sverige. Frågorna utgår ifrån det, har ni någonsin träffats i verkligheten, har ni någonsin bott ihop (ange start- OCH slutdatum), hur ofta talas ni vid?

I själva verket är det många som gör som jag, som flyttar utomlands för jobb eller studier eller äventyr och träffar någon där. Flyttar ihop, har ett vardagsliv ihop, och bestämmer sig för att flytta till Sverige tillsammans.

De nya reglerna, som kräver att man har en inkomst och en bostad, kommer att göra det omöjligt. De innebär att den svenska partnern först måste resa till Sverige först och etablera sig för att ens kunna söka, och sedan får man vänta på varandra i varsitt land, eftersom den utländske partnern inte får följa med och stanna i Sverige och vänta på beslutet. Ett beslut som har en handläggningstid just nu på runt ett och ett halvt år.

Det är så orimligt, alltihop.

Jag tänker på oss, om vi hade stannat kvar i Colombia ett år till. Då hade vi kanske aldrig kunnat flytta till Sverige. De här reglerna vill Moderaterna göra permanenta.

Jag funderar på vad jag ska skriva till alla de som mejlar mig och vill flytta till Latinamerika och frågar om tips. Efter den 20e juli får jag lägga till bli inte kär i någon icke EU-medborgare därborta som du sen vill flytta till Sverige med i framtiden.

36 kommentarer:

  1. Det känns så OTROLIGT konstigt och bakvänt och fel. Fy fan för detta. TUR att ni redan flyttat, men alla andra? Snyft.

    SvaraRadera
  2. HJÄLP. Så sjukt obehagligt detta är.

    SvaraRadera
  3. Ja fy fan... nu vill jag visserligen inte flytta tillbaka till Sverige, men om jag skulle ändra mig och vilja ha med min kille? NOPE. Fast mest åt helvete är det ju såklart för alla som flyr och vill återförenas med sina familjer. Usch, det gör ont i hjärtat att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör det. Så många dörrar som stängs. Så onödigt.

      Radera
  4. Det här blir konsekvenserna när personer som du vill ha massinvandring. Vad tjänar på Sverige i det? Jag ser ingen konstighet att man måste ha en bostad och ett jobb för att försöja sig framför allt när det är sådan brist i vårt land. Vill du ha mer kriminalitet? Vill du ha mer tiggeri? Vill du ha mer arbetslöshet? Du kanske inte märker så mycket där uppe i norr men i mitten och södra delen av Sverige är det ett totalt kaos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haller helt med ser inget problem med den lagen.

      Radera
    2. Alltså, jag vet inte om det här ens är värt att bemöta. Våra världsbilder och problembeskrivningar är så långt ifrån varandra att jag tvivlar på om vi kan förstå varandra överhuvudtaget.

      Anonym 1: "Personer som jag"? Vad exakt blir konsekvensen? Sådana här lagar?
      Jag vill inte ha massinvandring. Jag tror inte någon vill ha massinvandring som ett självändamål. Det skulle ju innebära att massor av människor tvingas fly från sina hem för att komma hit. Vem vill det?
      Däremot önskar jag en solidaritet, ett samhällsansvar och en känsla av "vi" som går utanför Sveriges gränser.
      Jag ser inte heller någon konstigt med att ha en bostad och ett jobb att försörja sig (däremot, när det gäller asylsökande så bör skyddsbehovet, inte anställning, vara grunden för rätten att stanna. Men det här inlägget handlade ju inte om asylsökande alls). Men så var det ju i praktiken redan innan. Vi har ju inte rätt till några specialbidrag för att försörja oss. Det mycket specifika och konkreta problemet jag beskrev i inlägget handlar om att det numera krävs innan flytten, vilket i praktiken innebär att par och familjer splittras under orimligt lång tid. Plus stelbenta regler som säger att det är anknytningspersonen i Sverige som måste försörja, etc. Konkret exempel från verkligheten: En läkarstudent som lever på CSN vill att hennes pojkvän ska flytta hit. Den utländska pojkvännen har ett jobberbjudande i Sverige inom databranschen, med bra lön. Hon bor i en etta. Detta duger inte - CSN räknas inte som tillräcklig inkomst, hans lön räknas inte för hon måste försörja honom och en etta är för liten bostad, ett vuxet par måste ha minst en tvåa. Exakt på vilket sätt är det rimligt?
      Vill jag ha mer kriminalitet? Nej
      Vill jag ha mer tiggeri? Nej
      Vill jag ha mer arbetslöshet? Nej
      Men de frågorna har ju ingenting med mitt inlägg att göra överhuvudtaget.
      Du behöver inte svara på mina frågor, de var retoriska.

      Anonym 2: Nej, det är väl lätt att inte se något problem med lagen om man inte drabbas själv och inte har någon förmåga till empati.

      Radera
    3. Du skrev "Det skulle ju innebära att massor av människor skulle behöva fly från sina hem". Märkligt då att regeringen (åtminstone i teorin) vill skicka tillbaka mellan 60000-80000 människor som kom i slutet på förra året och som visade sig inte ha asylskäl. Folk flyr/migrerar också av andra skäl. Främst ekonomiska. Frågan är om det är rimligt att Sverige ska ta emot så mycket människor med tanke på de negativa sociala konsekvenser det får för vårt samhälle. Man kan inte bara blint se allt med ett ideologiskt filter. Den dagen då du tvingas välja mellan din familj och någon annans familj, så kommer även du välja din.

      Radera
    4. Ja, för det är ju naturligtvis så att om Migrationsverket bedömer att en människa inte har asylskäl så har hen ju inte något skyddsbehov alls. Personen har ju bara lämnat allt bakom sig och riskerat sitt liv för att ta sig till ett land i tjottahejti av ren... girighet? Mycket vill ha mer?
      Visst.

      Radera
  5. Oh but I agree 100% with Anomym...A swede with a brain unlike this blogger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well good for you, then. I'm glad I still have a heart as well.

      Radera
    2. Actions done with only the heart most of the time leads to disaster!!

      Radera
  6. Eller så blev en kär i en brittisk medborgare och trodde att allt angående att flytta till varandras länder skulle vara problemfritt, tills en vaknade imorse och ytterligare ett omänskligt beslut har röstats fram.
    Vart är världen påväg?

    SvaraRadera
  7. Vi kommer möta detta den dagen vi vill flytta till Sverige från Colombia. Det gör så ont i hjärtat och får en att tänka. Vi har båda bra jobb här och lever ett toppenliv, men jag hatar känslan att någon annan bestämmer vem jag ska leva med. Tar ifrån mig min frihet. Mitt val! Det är det värsta av allt och nu har Sverige gjort klart att "sorry. Vilken otur att du blev kär i någon som inte är svensk eller EU-med medborgare". Lägg till om det finns barn med i bilden. "Ledsen, din pappa eller mamma får du inte träffa på typ 1.5-2 år. Otur att han inte är svensk eller EU medborgare." Hur är det att se till barnets bästa som bör styra? Dessa flyttar handlar inte om att komma till Sverige och snylta, göra brott eller förstöra. Jag har jobbat många år i Sverige och betalat mycket i skatt. Nu jobbar jag och betalar skatt här i Bogota. Skillnaden är att mitt fria val har tagits ifrån mig och att flytta "hem" igen är inte så lätt. Spelar ingen roll om mitt jobb kan hjälpa mig/oss. Globalt samhälle in my ass! Situationer som våra ska och kan inte jämföras med asylsökande. Det är två helt olika situationer och ska därför bedömas olika. Den ena ska inte lida för den andre. Vi ska hjälpa de som behöver skydd och hjälp, men vi ska bannemej också hjälpa svenska medborgare att kunna flytta hem och leva med sina familjer utan att mötas av en järndörr, likgiltighet och kommentarer som "vill ni vara tillsammans som familj så råder vi er att stanna kvar där ni är nu". Vad fan är det för svar? De som pratar strunt har aldrig varit i den här situationen och jag önskar att detta inte blir för alltid. Att man ser att det är orimligt och helt klart inte hållbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, fast den där synen tycker jag är fruktansvärd. Varför att det gäller för Dem ska det såklart inte gälla för Mig för det är "två helt olika situationer". Ja, den största olikheten ät väl att du har haft turen att födas som svensk medborgare och är helt ovan att drabbas av de regler som tydligen bara ska gälla De andra.

      Radera
    2. "Varför" skulle givetvis vara "Bara för att"

      Radera
    3. Du förstår verkligen inte vad jag menar. Tänker inte ens lägga ner mer energi på att diskutera, men jag menade intr att de som flyr krig inte ska få hjälp. Jag tycker inte att det ska vara så innerligt svårt att flytta med familj. Sen står jag för att man ska prövas utifrån olika regler för det är två helt olika situationer. Har du själv varit i den här situationen?

      Radera
    4. Tilläggas bör är att inlägget som publicerades ovan inte gällde flyktingar utan också andra grupper som vi svenskar som bor utanför EU med makar, partners med eller utan barn och som en dag vill flytta hem. Det kan vara av olika anledningar. Sjukdom i familjen, ett bättre jobb eller en längtan att leva i Sverige. Diskutera flyktingfrågan är en helt annan sak och inget som jag hade för avsikt att göra. Sverige ska stötta och hjälpa. Personer som flyr från krig och partners till svenska medborgare. Den här nya lagen gör det nästan omöjligt och det får helt galna konsekvenser. Jag hoppas ni som kommenterar så hårt själva har varit i situationen där ni inte kan välja, flytta eller vara med er familj. Vi svenskar är oerhört priviligierade och kan resa nästan varsom utan problem. Så har inte alla det. Jag är väl medveten om det och värdesätter det väldigt mkt. Vad jag inte värdesätter är att jag inte kan flytta "hem" med min familj utan att vara ifrån dem 1.5-2 år. Hur hade du själv känt om du varit där? Ställ dig den frågan innan snälla. Detta är ingen för eller mot att hjälpa flyktingar diskussion. Vad de går igenom är fruktansvärt, ingen kan säga något annat.

      Radera
    5. Alltså, anhöriginvandring är ju inte flyktingrätt, även om en anhörig råkar bo i Syrien. Det är därför det, i alla fall inte juridiskt, är "två helt olika saker" att vara vara colombiansk anhörig till en "etnisk svensk" än att vara syrisk anhörig till en invandrad svensk. Jag har full förståelse för att situationen är överjävlig i båda fallen, men tycker inte att det ena är värre eller mer ömmande än den andra. Tycker nya lagen är skit i båda fallen.

      Radera
    6. Dessutom är jag inte säker på att situationen behöver bli sådan för er? Nu har ju den nya lagen inte börjar tillämpas ännu och jag har inte helt koll på hur den ser ut i detalj, men jag tror inte att möjligheten att resa i Sverige på visering och söka uppehållstillstånd härifrån. Tror inte att möjligheten till undantag från huvudregeln om ansökan från utlandet i 5 kap 18 § utlänningslagen försvinner? I så fall borde ni ha goda möjligheter att få vara tillsammans i Sverige under ansökningstiden. Kolla med en svensk migrationsjurist när/om ni tänker flytta, är mitt råd.

      Radera
    7. Resa in i, skulle det givetvis stå

      Radera
    8. Anonym: Om ni har barn ihop kan ni göra inifrån-ansökan, det är mitt bästa tips! Har ni gemensamma barn (med gemensam vårdnad) som är svenska medborgare och folkbokförs i Sverige så har barnets utländske förälder rätt att vistas i Sverige under tiden ansökan behandlas, enligt undantaget som Tova beskriver.

      Dock har man ju inte rätt till något under tiden, inget personnummer, kan inte börja på SFI, kan inte söka jobb, etc. etc. Så har ni möjlighet, stanna kvar i Colombia ett tag till, förhoppningsvis blir väl handläggningstiderna lite kortare om något år eller så...

      Jag fattar vad du menar med maktlösheten att någon annan bestämmer över ens liv! Det är vidrigt, man känner sig så liten och utsatt och det är svårt att förstå innan man varit där själv.

      Gå också med i Facebook-gruppen I väntan på familjen för mer info!

      Radera
  8. Det är så jävla märkligt, konstigt och fel detta.

    Undrar för övrigt var det kaos är som en anonym ovan menar. Mvh bor i södra delen av Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det undrar jag också. Men vad vet jag, jag bor ju bara häruppe i norr...

      Radera
  9. Det där är nog verkligen en konsekvens som de flesta inte ens tänker på kan hända. Att det kan drabba "vanliga Svenssons" (menar inte på något sätt det uttrycket som något nedsättande, hoppas du inte tar det så) också. Det är så klart fruktansvärt sorgliga konsekvenser. Samtidigt kan jag tycka att det är bra att även vanliga Svenssons faktiskt drabbas, att lagen inte enbart träffar flyktingar, som gjort en fruktansvärd resa till Sverige, har barn och familj kvar i tex Syrien, i princip inga chanser att få jobb eftersom de inte kan språket. För de personerna bryr sig ingen om verkar det som. Kanske någon faktiskt bryr sig om svenskar som träffat kärleken när de är ute i världen och typ hittat sög själva. Kanske det kan få folk att faktiskt vilja ändra lagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar precis vad du menar och håller med! Jag vill inte ställa grupper mot varandra, utan jag tänker precis som du, eftersom folk verkar tycka att asylsökande mest bara ska vara tacksamma för att de överhuvudtaget fått ynnesten att lämna in en ansökan i Sverige så kanske konsekvenserna för "vanliga Svenssons" får folk att inse orimligheten?

      Radera
  10. De där syrierna kommer ju förresten inte ens i normalfallet få mer än ett 13 månaders uppehållstillstånd och helt sakna rätt till familjeåterförening. Då hjälper det ju inte med jobb eller tillräckligt stor bostad över huvud taget. Så jävla fruktansvärt.

    SvaraRadera
  11. Den nya lagen gör mig verkligen så ledsen! Att människor kan vara så trångsynta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23103810.ab
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23104990.ab
      ha fler flyktingar?

      Radera
    2. 1. Hur är det där ens kopplat till blogginlägget öht?
      2. Det står ingenting om förgriparnas ursprung någonstans, vilket gör dina idiotiska insinuerande kommentarer helt meningslösa.

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.