fredag 22 juni 2012

Midsommar?

Eftersom jag är en total utlandssvensk klyscha när det kommer till julen och aldrig missar ett luciatåg på ambassaden och ordnar svenskt julbak och gravar lax och dekorerar med adventsstjärna och adventsljusstake skulle man ju kunna tro att jag som bäst just nu satt med blomsterkrans i håret och smaskade på min hemgjorda inlagda sill och drack min egenkryddade snaps.

Men icke. Midsommar har jag bara firat på ambassaden en enda gång, alla andra midsomrar har gått helt obemärkt förbi. Inte ens en liten jordgubbstårta med grädde har jag åstadkommit.

Idag inledde jag dagen med att åka med Gael på hans fyramånadersvaccination, sen lunchade jag med Karolina (en lunch som för övrigt blev avbruten då effekten av Gaels vaccinationer helt plötsligt kickade in, precis då jag trodde att faran redan var över), och nu sitter Karolina och jag hemma hos mig och knapprar på varsin dator.

Ikväll är vi visserligen bjudna på midsommarfirande (dock utan stång eller sill eller jordgubbstårta eller några andra midsommartraditioner än sprit) hos en svensk vän, men vi hoppar nog över det, eftersom familjens nyvaccinerade yngsta medlem inte är så nöjd med livet just för tillfället.

Ja, jag vet inte. Det har aldrig känts aktuellt att försöka återskapa någon slags svensk midsommar på samma sätt som svensk jul här, så det är som vilken vanlig dag som helst. Jag hade nog inte ens kommit ihåg att det var midsommar idag om det inte varit för att facebook just nu svämmar över av stämningsfyllda midsommarbilder från runtom i Sverige.

Men hade jag varit i Sverige hade ni garanterat sett mig hoppa små grodorna runt närmsta midsommarstång, traditionsjunkie som jag är.

Glad midsommar på er allihopa!

3 kommentarer:

  1. Jag hann uppleva 3 midsomrar på PR iallafall (och en på semester där) och hoppade över dem varje gång. Eller ja, de firar ju också men genom fest och att slänga sig baklänges i en pool/havet osv. Det blir ju en annan sak när man är så långt ifrån Sverige... Och lilla Gael, stackarn! Har det gått över nu?

    SvaraRadera
  2. Maria Erlingsson23/6/12 15:11

    Glad midsommar Annika!

    Jag har förstått här på bloggen att du läser Communicaion for Development via Malmö och att du verkar nöjd med det! Jättekul tycker jag eftersom jag har sökt för att börja till hösten :) Tänkte höra om du har någon kurslitteratur från det du läst som du är interesserad av att sälja? Skriv gärna en rad: maria.erlingsson@gmail.com

    Kram/ Maria

    SvaraRadera
  3. Duktiga Tjejen: Ja, nu har det äntligen gått över! Vaccinationer är inte roligt alls... Men alternativet (om han skulle bli sjuk i någon av alla de sjukdomar han vaccineras mot) är ju värre!

    Maria: Jag skickar ett mejl!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.