torsdag 28 juni 2012

Jag älskar svensk byråkrati

Ja, på riktigt. Trots de duster mina vänner haft med CSN och Skatteverket så måste jag nog hålla fast vid min uppfattning om att svensk byråkrati är enklast och effektivast i världen.

Jag har nämligen mejlat lite fram och tillbaka med en handläggare på Skatteverket om folkbokföring (jag missade visst att folkbokföra Gael i Colombia när jag skrev ut mig själv ur Sverige, jag trodde han redan var skriven här i och med att jag uppgav vår adress här på anmälan om namn). Hur som helst, av henne fick jag reda på Gaels personnummer som han just fått. Det visade sig att han fått en 4 som näst sista siffra, det vill säga ett jämnt nummer som betecknar flicka. Jag mejlade handläggaren och påpekade detta och vips dagen efter hade de fixat det och han har fått ett nytt personnummer och de postar ett personbevis till ambassaden så att allt ska vara klart.

Alltså om det här hade varit Colombia:
  1. Ingen handläggare hade svarat på mejl. Och definitivt inte samma dag som jag skickade mitt mejl. Och hade någon svarat hade de garanterat inte svarat på det jag faktiskt frågade om.
  2. Jag hade absolut inte fått reda på något personnummer via mejl, för det hade krävts att jag skulle infinna mig personligen (inte deras problem om jag befinner mig utomlands) och fyllt i en massa blanketter.
  3. Ett nytt personnummer? Jag vill inte ens börja föreställa mig den totala byråkratiska mardröm det hade varit. Det hade definitivt inte gått via mejl, det hade inte gått utan att både Oscar och jag varit tvungna att skriva under en massa papper och det hade definitivt inte gått från en dag till en annan.
Så ja, jag vidhåller det jag sagt förut, folk som tror att svensk byråkrati är krånglig, eller att Sverige är världens mest byråkratiska land är nog lite dumma i huvudet, alternativt har aldrig någonsin varit utanför Sveriges gränser.

Och jag vidhåller min kärlek till Sveriges byråkratiska institutioner. Trots allt.

5 kommentarer:

  1. Haha. Det var på nyheterna för några veckor sen om en kille som blev felregistrerad som flicka vid födelsen. Han är nu 7 år gammal och Chile har fortfarande inte lyckats hitta ett sätt att fixa hans dokument så att det blir korrekt.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Jag gillar också svensk byråkrati. Visst blir det fel ibland, men det är ändå hyfsat enkelt att rätta till. Och tänk - i Sverige är myndigheternas serviceskyldighet mot medborgarna till och med inskriven i lag. Skulle jag till exempel råka skicka min deklaration till fel myndighet så är det den myndighetens skyldighet att se till att deklarationen hamnar rätt.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet som vanligt Annika! Jag håller med om att svensk byråkrati är mycket bättre än många andra länders. Ett av de största problemen med CSN
    är ju faktiskt att de inte kan erkänna det - dvs. de utgår från att alla andras byråkrati fungerar lika bra som Sveriges. Hade de haft samma insikt som du skriver om här, hade många av oss sluppit problem med dem. Kan också uppdatera dig om att de papper som äntligen fåtts tag på från DIAN av en kollega inte accepteras av CSN - de håller inte tillräckligt hög kvalité(!?)

    SvaraRadera
  4. Haha! Och jo, vi har det bra mycket bättre än på många ställen. Blev GALEN på Puerto Rico. Bara att få ut ett personbevis tog minst en heldags köande i värme, kostade pengar och var sjukt jobbigt. DÅ hade man nog även ansökt i förväg (minns inte). Men bara för att liksom hämta ut det... Här lyfter man luren, pratar inte ens med nån, trycker på lite knappar och har det inom några dagar. Gratis. Jämfört är det alltså skitbra här, men bara för det betyder det inte att det är perfekt och man blir lätt lite blind efter ett tag, hur bra man än har det. Vi har knappt haft varmvatten sedan i april nu och de fixar fan INGENTING. Idag ringde de och hade lokaliserat problemet. Mer än två månader senare. Men jämfört med Puerto Rico, där hade vi ofta inte ens kallvatten ...! Ändå klagar jag nu. Allt blir relativt ...

    SvaraRadera
  5. Ella: Ja, det kan jag tänka mig!

    Åsa: Ja, det är ju helt fantastiskt, faktiskt!

    Lotta: Precis. Man kan ju verkligen inte utgå från att alla länder är så effektiva och välinformerade från Sverige (typ att Skattemyndigheten i andra länder ens vet om vad medborgarna tjänar). Men hoppas att din dust med CSN löser sig snart! Så frustrerande!

    Duktiga Tjejen: Ja det är nog sant, att man liksom blir hemmablind.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.