lördag 5 mars 2016

Sådant jag saknat: IKEA

I Colombia är möbler och kläder dyrt. Andrahandsmarknaden för möbler är minimal och billiga möbler är plastiga och fula. Det är svårt att få till ett snyggt hem på liten budget - och det ligger inte heller så högt i prioritet hos många. Delvis på grund av att utrymmet för lyxkonsumtion som att följa senaste inredningstrenderna är litet hos majoriteten, och delvis tror jag också på grund av att mycket av det sociala livet inte sker i hemmet.

Gå husesyn är ett så himla svenskt koncept som jag har återupptäckt det senaste året. Det gör man inte i Colombia. Man umgås i vardagsrummet eller liknande och går inte och kikar in i övriga rum hemma hos folk.

Hur som helst, jag saknade i alla fall under åren i Colombia någonstans att hitta fina saker till hemmet utan att lägga en månadslön på en möbel. Något som IKEA, som finns över hela världen förutom i Afrika och Latinamerika.

Sedan flyttade vi till Sverige och en av de städer utan IKEA-varuhus. Närmaste har funnits i Sundsvall, 27 mil söderut. För mig har IKEA alltså alltid varit ett exotiskt och spännande utflyktsmål, som jag saknade mer som koncept i Colombia, inte för att jag någonsin har haft som vana att svänga förbi närmaste varuhus för att handla ditten och datten till hemmet.
Jag och Gael på väg in till Umeås nya IKEA

Men förra helgen slog IKEA Umeå äntligen upp sina portar. Om man får tro lokalmedia var det ungefär det största som hänt staden sedan dess grundande 1622. Det var som i den här artikeln: IKEA öppnade i Umeå. Alla tappade konceptet.
"Umeå är ett typexempel på en stad som likt en olyckligt kär med tveksam social kompetens gör allt för att uppvakta en lite för häftig person."
Vi var såklart där. Vi trängdes tillsammans med stadens övriga befolkning och det tog halva evigheter i alla köer, men nu kan vi bjuda en massa folk på middag och alla får äta på likadana tallrikar.

8 kommentarer:

  1. Allt du skriver om inredning, husesyn, att umgås i vardagsrummet, är samma i Spanien. Men här finns Ikea, och jag är så himla glad för det!

    SvaraRadera
  2. Det är så olika vad som är viktigt i olika länder. I Sverige anses ju inredning, inte minst i kök och badrum, väldigt viktigt. Däremot kan det vara helt ok att gå runt i träningskläder, ha en billig klocka och köra en oansenlig bil. I vissa andra länder är inredning totalt ointressant, men man vill gärna visa upp snygga kläder och en fin bil. Olika helt enkelt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Vet inte hur många "grattis" vi fick när vi köpte bil, men många fler än när vi köpte lägenhet i alla fall...

      Radera
  3. Jag trodde kläder var billiga i Colombia. Min klasskompis på språkkursen, från Bogotá, pratade om en klädkedja som alla handlade på, billig, med kläder som alla var made in Colombia. Fast de kanske sålde jättefula kläder?/Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha hon måste mena ONLY. De har billiga kläder. Men fula. Och med rätt kass kvalité. :)

      Radera
  4. Johannes7/3/16 09:40

    Hej Åsa! Det är internationella märkeskläder, typ Zara och liknande, som är relativt dyrt i Colombia. Liksom finare colombianska märken. Men annars är det billigt med kläder här, och framför allt kostar det inte mycket - med svenska mått mätt - att vända sej till en skräddare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förvisso sant! Jag har flera par måttbeställda skor, det skulle ju aldrig hända att jag skulle köpa i Sverige. Men jag tycker ändå att det är svårt att hitta snygga och billiga kläder i Colombia. Det blir lite antingen eller ofta...

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.