torsdag 12 mars 2015

Flyga med treåring - facit

Hörrni allihopa, tack tack tack för alla era kommentarer och tips och lyckönskningar, både här och på Facebook.

Jag kunde inte packa så mycket mer, eftersom jag redan maxat vikten på de checkade väskorna och handbagagen var långt över gränsen om någon skulle ha vägt dem. Min ryggsäck vägde säkert 15 kilo och var fylld med grejs, inte sånt som behövdes under flygresan, men som vi ville ha med i flytten, och sedan hade jag kameraväskan separat. Sedan hade vi en liten kabinväska på fyra hjul där vi hade flygresegrejerna. Den väskan bestämde Gael var hans och han styrde omkring på den på alla flygplatser under alla våra tre mellanlandningar. Mycket praktiskt för mig.
På väg till migrationskontrollen i Bogotá. Resan har börjat!
Sammanfattningsvis gick det över förväntan. Jag har banne mig närt en liten ängel vid min barm. Det här är inte ens en överdrift: Kanske två gråtattacker på max några minuter vardera totalt under hela resan (som, om ni minns, var totalt 27 timmar lång, inklusive fyra flygresor och tre mellanlandningar).

Visst, energinivåerna var minst sagt på upphällningen under vår sista, fem timmar långa, mellanlandning på Arlanda, men jag körde han-får-vad-han-vill-taktiken där och köpte leksaksflygplan på pressbyrån och pommes frites till middag och det höll hela vägen.
Leksaksflygplanet som räddade humöret hela vägen till Umeå
Största missödet var kanske att under första flygningen fick jag kiss (inte mitt eget) på ena tröjärmen när Gael sov ovanpå mig, och Anonym hade ju tipsat om ombyteskläder, och jag hade med mig ombytesbyxor (om det skulle ske en olycka när Gael satt i knät på mig, vilket kändes som det troligaste scenariot), men inte ombyteströja. Så sen fick jag gå runt och lukta gammalt kiss om vänsterarmen resten av resan. Jag var väl överhuvudtaget inte den fräschaste versionen av mig själv när vi väl landade i Umeå, om vi säger så.

Inga bärselar (vi äger ingen och jag misstänker att Gael skulle avsky att bli runtburen i en sådan - han gillar inte att sitta fast) och inga vagnar, fast jag erbjöd honom att åka på Arlanda men nej, det är för bebisar. Det enda han ville åka var bagagevagnen, annars ville han gå själv och styra runt sin egen handbagageväska på varenda mellanlandning.
Såhär kan man också åka på väskvagnen
Lekrummet som en annan Anonym tipsade om på Madrids flygplats var helt fantastiskt! Verkligen räddningen för vargtimmarna mellan midnatt och sex på morgonen (colombiansk tid) som vi tillbringade där. Där finns ju till och med ett lugnt och tyst rum med spjälsängar där Gael hann sova i två timmar efter han tillslut lekt sig dödstrött.
Leklandet på Madrids flygplats!
Mina bästa tips: Långa mellanlandningar så att man kan låta barnet styra runt en egen väska i sin egen takt och så att man hinner stanna och titta på spännande grejer mellan terminalerna. Och mellanlanda om möjligt i Madrid. Så himla fantastiskt lekland!

Nu är vi i Umeå, och Gael har sovit med leksaksflygplanet varje natt sedan vi kom fram. Uppdatering om hur det går kommer snart. Gael sammanfattar det hela med snön är kall, isen är hal och mormor och morfars hus är stort.

1. Skönt att resan gick bra. Heja Gael! Tänk att du nu sover bara tio minuter från grynen.

1. Ja! Tänk! Vi får ses snart (även om Gael inte riktigt har kopplat ännu att i Sverige pratar folk svenska - han kanske kan hjälpa grynen att putsa upp spanskan?).
      Kram

2. Det låter som en kul och mysig resa!
    Leklandet i Madrid får vi säkert tillfälle att testa.
    Ser fram emot uppdateringar om hur det går där i Umeå och med Sverigelivet. Det pratades förresten en massa om Umeå för några dagar sedan - det finns visst chips i lösvikt i någon affär där?!

1. Uppdateringar kommer! Har inte hört om någon chips på lösvikt men jag ska undersöka saken, hehe

2. Det är Ica på Teg som har det har jag för mig :)

3. Jag såg faktiskt det leklandet idag, då jag kom tillbaka från Lissabon. Såg härligt ut :) Finns i terminal 2.

Carina

4. Maria - det är ju nära! Måste gå förbi någon dag...
      Carina - Ja, helt perfekt!

3. Å vad härligt att allt gick bra!!! Puss och kram!

4. Fint att det gick bra!! Välkomna till Sverige. Härligt att ni har snö kvar däruppe så att Gael hinner leka i den!

1. Ja, det är inte mycket och den smälter fort men vi hinner leka litegrann i alla fall!

5. Shit vilken grej! Heja Gael och dig! Samt: hurra för att ni är framme!

6. Åh vad skönt att allt gick bra. Välkomna hem!

7. Åh vad bra det verkar ha gått! Välkomna till Umeå! :) Nu är ju nästan alla snö borta men det kanske räcker för en colombiansk treåring. (Colombiansk som att han är van vid Colombia)

1. Tack! Ja, det är lite lite snö, men Gael har ju ingen annan snöreferens så för honom räcker det gott!

8. Vad härligt att läsa att ni är framme och att nästan allt (låter struligt med uppehållstillstånd) gått bra så här långt! Hoppas att ni kommer att trivas!

9. Vi känner inte varandra, men jag har följt din blogg länge och blir så berörd av det ni nu gör. Vill säga hej, och heja! Vilken resa. Har inga barn men har haft sambon i annan världsdel under längre perioder, så vet lite om tårfyllda avsked, längtan och nystarter. Önskar er allt gott, och att det ordnar sig snabbt med din mans papper!

10. Blir alldeles varm i hjärtat! 🌸

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.