måndag 13 augusti 2012

Kulturkrockar i barnuppfostran, del 5: Välling

I Colombia finns inte välling. Ja, det är sant. Faktum är att ganska många länder, kanske till och med de flesta, utanför Sverige inte har välling. Hör och häpna.

Vällingmotsvarigheten som finns i Colombia heter Nestum, som är mer som en slags gröt för bebisar. Nestum finns i massor av olika sorter, med havre, ris, majs, olika fruktsmaker och så vidare. Gemensamma nämnaren är dock att alla innehåller socker. Och det är inte lite socker heller, på det paket vi har hemma kan vi läsa på innehållsförteckningen att sockret kommer på tredje plats efter rismjöl och majsstärkelse. Smakar man på den känns det hur sött det är. Nestum tillverkas av Nestlé och är enda märket som går att få tag på i Colombia, om man vill köpa färdig "välling".

Tittar man istället på Sverige, vi kan ju ta Nestlés välling för jämförelsens skull så är gemensamma nämnaren för alla olika vällingsorter att de är osockrade allihopa. Men även om man nu googlar på vad Nestlé säljer för produkter i Spanien, där Nestum säljs, så har de där dessutom en hel extra linje med osockrade varianter. Dock inte i Sydamerika där allt ska vara så sött att tårna krullar sig.

Ja, det här med att "bebisar sover så gott på välling" funkar ju inte precis när grötversionen innebär en sockerchock precis innan läggdags för det stackars barnet. Funkar inte överhuvudtaget, faktiskt, om man råkar vara av den sorten att man inte tycker att det är en så bra idé någon tid alls på dygnet att proppa barnet fullt med socker.

Är det någon som har ett bra recept på hemmagjord välling?

30 kommentarer:

  1. jag vet inte vad ni har för mjölsorter i colombia men mina barn växte upp på en välling bestående av 1/3 kañawamjöl, 1/3 cebadamjöl och 1/3 avenamjöl, det kallas "pito"och är garanterat nyttigare än vilken svensk multinationell välling som helst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... kañawa och cebada är nog svårt att få tag på. Kañawa har jag inte hört talas om, men cebada går nog att hitta på en hälsokostaffär. Ska experimentera mig fram!

      Radera
  2. Jag har också tänkt på det där med barn och socker. Min killes sexåriga brorsdotter dricker litervis med cocacola; ibland är läskflaskan som en förlängning av hennes arm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här med läsk till barn är ju ett helt kapitel. Det och efterrätt, jämt! Och godis alla dar i veckan. Suck.

      Radera
  3. Ja, usch och fy for alla produkter riktade till sma barn som ar fylld av socker och annan skit.
    Nestlè groten ar, enligt vad jag fatt berattat for mig, avsedd framst for barn som ar underviktiga eller behover naringstilskott. Alltsa, inte till frukost eller kvallsmat som svensk grot ofta funkar som.

    Efter att mina importerade vallingpaket tog slut funderade jag ocksa en hel del pa hemmagjord valling. Orkade dock aldrig stalla mig och gora valling. Istallet blev sonen uppfodd pa mjolk (som ineholl socker).Inget jag var helt nojd med men forsokte kompensera med mycket, nyttig hemmagjord mat istallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får väl kompensera. Jag vågar inte riktigt importera välling, för tänk om han älskar det, vad ska vi då göra när paketet/paketen tar slut?

      Radera
    2. Jag hade med mig en massa vallingpaket i resvaskan till Chile. Valling ar svart att ersatta om man bade vill ha nagot som ar mattande och nyttigt i flytande form.
      Viktigt dock att ha i atanke att majoriteten av varldens bebisar vaxer upp utan valling och det gar hur fint som helst!
      Min son fick tidigt ata havregrynsgrot som den ar vilket han tyckte var gott och fortfarande uppskattar att ata

      Radera
  4. Till barn som inte tar flaskan här hemma brukar man rekommendera gröt innan läggning för att sova gott. Funkar med hederlig havregröt. Körtlar ev havregrynen för att finfördela. För extra järn (som är tillsatt i köpegröten) kan man ha i paltbröd. Men det kanske är svårt i Colombia ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm jag tror att vi får prova oss fram med något sådant. Havre finns ju dessutom i mjölform här, så då slipper man till och med mortla. Paltbröd däremot är inte så lätt att få tag på! :)

      Radera
  5. Körtlar... Ska så klart vara mortla :-D

    SvaraRadera
  6. Elaine Kriisa13/8/12 13:21

    Vi hoppade helt över välling till Alexander inspirerade av denna typ av resonemang: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28720. Knepet är alltså att amma tills barnet kan äta vanlig mat (i vårt fall var det vid 7 månaders ålder). Vi kokade även en skrädmjölsgröt (ett finmalet rostat havregryn), men det går säkert lika fint med något annat sädesslag. Kolla även in följande länkar, kanske kan de hjälpa:
    http://www.lyckobacken.se/2010/07/egen-valling/
    http://www.mariacollings.se/2011/09/26/vaga-vagra-valling/
    Vill även tipsa om boken Josses barnmat av Josefin Haamer von Hofsten (jo, hon heter visst så...) om du vill ha inspiration till hur man enkelt kan laga egen mat till sitt barn (och de vuxna i familjen på en gång). Kan jag inte få skicka den till dig i present, Annika? Vilken adress har du? Kram E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för alla länktips! Ska läsa noga. Visst får du skicka, det vore jättefint! Jag mejlar adress.
      Kramar

      Radera
    2. Kusin Anna17/8/12 03:02

      Hej!
      Jag har tyvärr inga recepttips på välling men kan berätta att det ofta funkar bra utan välling. Jag har helt skippat välling nämligen. Inte som någon "grej" eller som ngt jag läst mig till. Jag försökte en vecka att ge välling men E gillade inte. (För välling skulle man ju ge!) Köpte därefter ett tag Sempers gröt (pulver som bara blandas med vatten) och den gillade han men det blev faktiskt väldigt dyrt i längden då ett paket tog slut på ett par dagar. Så jag började koka vanlig havregryns- eller mannagrynsgröt och det har funkat jättebra! Enkelt och billigt! Finns de typerna av gryn i Colombia?
      Många har haft åsikter om att jag inte ger välling. Förstår inte varför. Varför måste barnet äta just välling? Introducerar man annan mat också successivt så får de ju i sig det de behöver. (De som pratat med mig om detta har undrat om E inte får näringsbrist när han inte äter köpt välling som väl har tillsatser av rätt mängder osv).
      Lycka till hur du än gör. Men att inte ge välling funkar bara bra!
      /Anna

      Radera
    3. Kusin Anna17/8/12 03:05

      Hm, råkade skriva på fel ställe. Skulle vara en egen tråd...såg nu även att fler skrivit om detta att välling-fritt går bra :) Men då vet du en till som det funkat för :)
      Kram!

      Radera
    4. Ja, det kanske blir att skippa välling. Det är inte sa att jag egentligen tror att han kommer att dö av näringsbrist om han inte far välling, utan mer det praktiska i att jag skulle vilja kunna ge honom nagot mer mättande pa kvällen, som kan ges i flaska (till skillnad fran gröt), och da känns välling som ett rätt praktiskt alternativ.

      Just nu haller vi pa att experimentera med en maizena-variant som vi hittade, som är maizena med andra gryn (inte bara majsmjöl alltsa) och berikad med alla de där vitaminerna osv. Den är tänkt att göra dryck pa, sa vi gör den med urpumpad mjölk och blandar i lite kanel och frukt (han gillar inte smaken "okryddad"). Det funkar rätt okej sa vi far se om vi fortsätter pa den banan.

      Radera
  7. Ja men välling finns ju såklart inte heller här på Nya Zeeland. Och trots många orolig funderingar kring hur Trollet skulle klara sig utan det från min mammas sida. Så har hon just det. Alltså barn behöver ju inte välling ur näringssynpunkt. Fast nu hjälpte jag ju inte till med själva frågan. Men sjukt det där att söta barngröt något så in i norden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med sötningen fattar jag verkligen inte. Och det funkar ju utan välling, jag tänker mest att det verkar vara ett bra alternativ för att få barnet att sova gott (och helst länge) på natten.

      Radera
  8. Som du förstår är jag inte rätt person att komma med vällingtips. Jag kan bara hålla med om det onödiga i att proppa barnen fulla (eller ens halvfulla) med socker.

    Pst... säg inget till grynen, men de har faktiskt fortfarande inte hajat att det finns nåt som heter lördagsgodis. Och så länge de inte vet om det så får de inget. Godispåsarna som de kommer hem med efter alla olika barnkalas brukar dock vara enorma. De måste innehålla minst fem gånger så mycket godis som jag åt på en enda lördag då jag var liten. Är jag väldigt tråkig och missunnsam om jag säger att jag tycker att det är onödigt mycket...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller också gärna Gael undan från socker och godis så länge det bara går (även om jag gissar att det blir ganska svårt i det här landet). Och enorma godispåsar... du är inte tråkig, jag håller helt med om att det är onödigt.

      Radera
  9. Vad onödigt att sockra! Varför liksom? Du kanske kan starta en hälsosam marknad med detta... Det måste ju vara fler som skulle köpa osockrad om det fanns?

    Har inga tips, påminns bara om hur bra det är här! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om jag någon gång får en massa pengar över och vill investera i en affärsrörelse här känner jag att ett café med nyttiga men goda grejer skulle vara något.

      Radera
  10. Googla "mat för småfolk" så finns det gröt och vällingrecept på den sidan!
    /njr-Petra med knodd i magen som enligt beräkningar bör komma idag men inte verkar ha några som helst planer på att göra det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Hoppas knodden tittar fram snart!
      Kram

      Radera
  11. Hej Annika!

    Men våra små barn åt ju Nan av olika sorter, när vi hämtade dem i Bogota. Det är väl mjölkersättning av något slag, fast troligtvis med socker i det också förstås.

    Man kan koka välling av havregrynsgröt men tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gör, du kanske kan googla på det.

    //Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nan är mjölkersättning, vet inte riktigt om det har socker i, men det är i alla fall svindyrt...

      Ska googla, tack!

      Radera
  12. Vi har importerat välling från Sverige (lättare när man bor i Berlin...) men har kört på väldigt utspädd gröt gjord på mjölk och pulverisade havregryn när vi haft slut. Det har funkat fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi fått hit ett paket välling, ska testa ikväll! Om han gillar det väldigt mycket måste vi hitta någon slags strategi för att få hit vällingpaket...

      Radera
  13. Det har ar intressant ang bebisris o valling gjort av ris...
    http://www.analyticalarmadillo.co.uk/search?updated-max=2011-12-28T18:23:00Z&max-results=1&start=46&by-date=false

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken, det var intressant!

      Radera
  14. Jenny i VA31/8/12 12:34

    Jag ger min lilla grot pa kvallen istallet for valling. Kor havregryn i var blender och sen blandar jag med varmt vatten och lite frukt, t ex mosad banan el mango. Osockrat och nyttigt:-)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.