lördag 16 juli 2011

De här råden kan jag ge till andra svenskar som vill flytta till Sydamerika

Ella Brodin har önskat rubriken.

Först och främst beror det på vad man menar med flytta. Att åka och bo i Sydamerika ett halvår eller ett år är en helt annan sak än att stanna kvar på obestämd tid, kanske för all framtid.
Men hur som helst, det här är mina råd:

1. Lär dig spanska (eller portugisiska om det är Brasilien du siktar på). Ska man bo i ett land blir precis allt - fixa bostad, fixa jobb, fatta hur samhället funkar, träffa vänner - så himla mycket lättare om man kan språket. Det går ju såklart att få typ telemarketing-jobb på engelska, men du kommer aldrig bli en del av samhället så länge du inte pratar spanska.

2. Testa först. Man behöver inte bestämma sig på en gång för att flytta. Man kan åka ett par månader, testa hur det känns, lära sig hur saker och ting funkar, åka tillbaka, osv. Jag till exempel åkte först ett halvår till Chile (som förlängdes till ett år), sen åkte jag tillbaka till Sverige, sedan till Argentina i fyra månader för att skriva uppsats på mfs-stipendium, sen tillbaka till Argentina ett år senare för att göra praktik, sen tillbaka till Argentina när jag väl tagit examen och sen till sist till Colombia för att börja läsa min master.

3. Ha ett sparkapital. Man får troligtvis inte ett jobb med en gång, och när man väl får ett jobb är det med största sannorlikhet inte särskilt välbetalt. Det kostar dessutom extra mycket pengar i början om man ska fixa lägenhet, kanske köpa lite grejer till den, osv. Därför är det bra att ha lite pengar att klara sig på ett tag innan man kommit på fötter ordentligt.

4. Plugga något. Ett bra sätt att få stanna lite längre i ett land är att plugga, på studentvisum. I vissa länder kan man stanna hur länge som helst på turistvisum, förvisso, men i andra länder, som Colombia får man bara stanna max 6 månader per kalenderår.
Det är dessutom en bra väg att lära känna folk och få lite kontakter. I Latinamerika i mycket större utsträckning än i Sverige är det bara kontakter som gäller om du vill få ett bra jobb.
Oftast får man inte jobba lagligt när man har studentvisum, så de jobb som gäller är mest lite mer informella sådana (vilka det finns gott om i Sydamerika), till exempel på bar/restaurang, vandrarhem eller som engelskalärare. Jag hade till exempel studentvisum när jag först kom till Colombia. Sen fick jag ett "riktigt" jobb och då skaffade jag arbetsvisum istället.

5. Våga! Egentligen är det viktigaste rådet av alla att bara våga. Resten löser sig med tiden. Och om det inte gör det, tja... vad gör det? Då har du i alla fall försökt och blivit många erfarenheter rikare.

5 kommentarer:

  1. Hej, första gången jag kommenterar även om jag smyger omkring här allt som oftast! Och Grattis förresten, till både bröllop och bäbis!

    Jag ville egentligen bara säga att dina råd är toppen, jag känner inte till Sydamerika men jag bor i Frankrike och råden gäller för Frankrike lika väl! Bravo!

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir när jag läser dina råd och kan ju applicera dem på mina tankar om Wales. Speciellt det sista, det tror jag egentligen är det viktigaste. Tack för det!:)
    Kram, Maria.

    SvaraRadera
  3. Spännande! Vi åker till Chile i januari för ett års studier, med förhoppningsvis tjänstledigt från jobb. Det vet vi efter semestern. Vi har funderat, vägt, vridit och vänt länge och det vi egentligen verkligen vet är hur mycket vi vill och behöver göra detta. "whatever you want to do. Do it now. For life is time and time is all there is. Känns rätt så pssande i sammanhanget. Du skriver en härlig blogg som ger mersmak! Grattis till giftermål och till ert välsignade tillstånd!

    SvaraRadera
  4. Hola.. No se swedish pero me imagino que puedes leerme en espanol... dime si prefieres Ingles.
    Soy de Bogota y vivo hace muuuucho en NEw York City... enamoradisisisima de un suequito lindo... pero tengo entendido que no es el tipico sueco... Es loco, entrador, conversador y muy facil hacer amigos.

    Me encanta que de una u otra manera estes promocionando mi lindo pais y hermosa ciudad... aun que tiene muchos problemas es especial y me encanta que otra gente trate de mostrar la otra cara amable de mi pais y que no es solo cosas malas... gente linda.. MUCHA.. gente mal, en todas partes

    Te deseo lo mejor en tu nieva vida de casada
    P

    SvaraRadera
  5. Krokofanten: Välkommen! Och jo, jag tror nog att de funkar för de flesta länder.

    Maria: Våga! Jag hejar på dig!

    Frida: Tack! Och lycka till med flyttplanerna, hoppas du börjar blogga ifrån Chile!

    Dreamer: No suena como el típico sueco (creo que yo tampoco soy la típica sueca, de pronto por eso terminé en Colombia...). Muchas gracias por tus saludos, y suerte con el sueco (tanto el chico como el idioma)!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.