tisdag 11 november 2014

Bolån i Colombia

Jag läser i svenska tidningar att Finansinspektionen föreslår att nya bostadslån måste amorteras. När jag berättar för mina colombianska vänner att i Sverige behöver du inte betala tillbaka ditt lån så länge du bor kvar i bostaden, du kan bara betala räntan tills du dör eller säljer, då tror folk inte sina öron.

I Colombia måste du amortera. Och kraven är långt strängare än det Finansinspektionen föreslår, med amorteringskrav bara på nya lån, på delen som är större än 50% av bostadens värde, och med amorteringstider på 25-50 år.

Här får du bara låna max 70% av bostadens värde, de övriga 30% måste du lägga i handpenning från egna besparingar. Den absoluta maxtiden för att betala tillbaka ett bostadslån är 15 år.

Just nu är det ett gyllende läge att låna till att köpa bostad i Colombia. Räntan är rekordlåg. Om du köper en ny bostad och redan är lånekund hos banken kan du få en så låg ränta som 10%. Det innebär att när du betalat tillbaka hela lånet efter 15 år kommer du bara att ha betalat hela summan två gånger till banken. Ett riktigt kap, i colombianska mått.

En sån lånemarknad gör det ju naturligtvis svårt för den stora massan att någonsin ha möjlighet att köpa en egen bostad. De som kan lägga 30% av en lägenhetskostnad ur egen ficka och sedan betala skyhöga månadsavgifter till banken varje månad är ju framför allt de som har familjer med kapital, och/eller väldigt välbetalda jobb.

Eller, de som kan leva på vatten och bröd i princip för att skrapa ihop pengarna som behövs. För när lånet väl är betalt kostar en lägenhet nästan ingenting. Då blir en lägenhet den bästa investering du kan göra, om du har möjlighet att hyra ut den. Hyressättningen är fri, men du får inte höja hyran mer än inflationen en gång om året när kontraktet väl är skrivet (till skillnad från till exempel Argentina).

Månadsinkomsten som en hyra ger är en framtidsförsäkring för många i ett land där inga sociala trygghetssystem fungerar som de borde, och inte många litar på att de någonsin kommer att få ut en dräglig pension (om de ens får någon). Men det är en försäkring som är långt ifrån alla förunnad, med ett banksystem som gynnar de som redan har.

12 kommentarer:

  1. Vilket intressat inlagg! Later helt vansinnigt, pa samma satt som det ar helt vansinnigt att man i Sverige inte amorterar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite två extremer, känns det som!

      Radera
  2. Jätteintressant inlägg! Tror många svenskar skulle behöva läsa detta. I Spanien måste man också amortera och betala av sina lån och som du skriver ser många detta som sitt sätt att säkra sitt boende för framtiden. Mitt barns pappa bor ju nästan gratis i sitt föräldrahem, som redan är betalt och han ärvt. Jag har lite tankar på att köpa mig ett boende i Spanien för min pension... Helt galet i Sverige att många planerar för att aldrig betala tillbaka sina lån, att det är normal tänk. Låter galet i mina öron, men i denna frågan är jag formad av det spanska sättet och krisen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner också lite så, vi amorterar fast vi har köpt vår lägenhet här i Colombia med svenskt lån (med hjälp av mina föräldrar).

      Radera
  3. Intressant att läsa om skillnaderna! Tycker nog att det är lite galet att man kan låna så mycket som man kan i Sverige. För boende i husbåt får man dock inte låna alls... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget lån alls? Det var ju lite orättvist, faktiskt.

      Radera
  4. Jag hade ingen aning om att man inte behöver amortera i Sverige, det låter ju helt knäppt. (Lite samma reaktion som när jag för ett par månader sen fick veta att man får MER pengar när man har semester i Sverige, hade aldrig hört talas om semesterlön. Så blir det kanske när man har levt hela sitt vuxna liv utomlands...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha ja det är ju en annan svensk lyx!

      Radera
  5. Hej, finns det några bra Colombianska poddar som går att ladda ner. Behöver tips för att hålla min spanska vid liv.

    SvaraRadera
  6. Påtal om banker, vilka bankomater fungerar det att ta ut med vanligt Swedbank kort på? jag har försökt och försökt överallt men ingen bankomat vill sammarbeta. Även om de kan läsa mitt chip och så, jag skriver in koden och väljer belopp men sen så avbryts transaktionen varje gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt! Jag har colombianskt bankkort, så jag vet inte riktigt, men de svenska besök jag haft har inte haft problem.

      Däremot har ju bankomaterna oftast ett maxbelopp per uttag som brukar vara runt 400 tusen, har du testat att ta ut mindre summor?

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.