torsdag 3 mars 2011

Lulo


Apropå Annas exotiska frukt-frukost var det längesen jag skrev om någon ny colombiansk frukt, och det finns ju massor kvar att berätta om.

Nästa på listan är alltså lulo, en annan av mina absoluta favoriter (och nej, jag har ingen aning vad den kan tänkas heta på svenska, men i Ecuador kallar de den tydligen för naranjilla. Kärt barn har många namn).

Det är en lagom stor och rund gul-orange frukt med ett ganska mjukt skal och syrligt grönt fruktkött inuti. Jag läser på Wikipedia att det är en art i familjen potatisväxter, vilket låter jättekonstigt, men vad vet jag om biologi. Inte mycket alls, faktiskt.

Den smakar inte alls som potatis i alla fall, snarare som ja, som syrliga frukter brukar smaka. Det är inte riktigt en frukt som man äter bara sådär, utan oftast intas den i juice-form. Då är den grön och en av de godaste juicer som går att uppbringa. Och gör man den på hälften lulo och hälften passionsfrukt blir den helt magisk.

Tidigare har jag skrivit om granadilla och om pitaya

9 kommentarer:

  1. Undrar just om vi drack lulo nån gång?

    Vi väntade tålmodigt vis skypen fram till 12.30 i dag... :-)

    SvaraRadera
  2. Annars får ni komma tillbaka och göra det!

    Jag försov mig lite i morse och steg inte upp förrän vid sju, då är klockan ett i Sverige, typiskt!

    Kanske vi kan lyckas till helgen?

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag hittade din blogg på en anna blogg. Jag var i Colombia 2005 och känner igen mig lite. Idag 4/3 skrev SVD om något museum i Bogota med Botero. Jag tror att jag missade det när jag var där, men har sett det i Medellin. Tack för titten!

    SvaraRadera
  4. Hugomamma, välkommen hit!

    SvaraRadera
  5. Tomat är en potatisväxt... och ganska lik, på bilden i alla fall. Skoj med nya frukter, ska spana efter denna i affären nästa gång!

    SvaraRadera
  6. Hej tjejen! Googlade på LULO och COLOMBIA och då kommer man hit till din blogg. Blev så glad, varm, nyfiken och imponerad över ditt spännande liv i Colombia. Och grattis till lilla familjen. Jättesöt kille.

    Jag tror vi kan ha några beröringspunkter. Jag är halv colombianska och halv svenska och har i höstat lanserat Sveriges första physalismarmelad, där jag köper bären direkt från bönderna i min pappas hemtrakter i Tolima. Marmeladen görs där och jag importerar produkterna färdigt under eget varumärke "Nathalie's Direct Trade AB". Det har gått otroligt bra och den säljs snart i 30 butiker runtom i landet. I Juni var jag bjuden av Proexport i Colombia till en mässa i Bogota och har nu massa spännande nya produkter på gång. Bland annat Mora marmelad och nu expreimenterar vi med Lulo.

    Jag har också försökt blogga en gång... har inte haft tid att hålla det igång. Men det är historier från pappas hemby här http://icononzo.wordpress.com/

    Allt gott och abrasos, Nathalie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad spännande! Synd att du inte fortsatt blogga, det var väldigt intressant läsning. Var säljs dina produkter i Sverige?

      Kram

      Radera
  7. åh lulo e min favvofrukt, godaste juicen jag någonsin druckit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Testa göra juice på hälften lulo och hälften passionsfrukt! Du kommer att byta favoritjuice på studs!

      Radera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.