fredag 25 november 2011

Jultjuvstart

Jag kunde inte hålla mig längre. Dessutom var jag ju tvungen att prova ut lussekattsreceptet inför det officiella julbaket så jag visste att det funkade. Nu har vi ett lussekattsberg i frysen.

Det är lite meckigt att vara utlandssvensk och julknarkare, men det går. Såhär funkar det enligt min erfarenhet i Colombia:

Lussekatter
Vart och vartannat lussekattsrecept nuförtiden innehåller ju Kesella, som tydligen ska göra dem mycket saftigare. Eller så är det en reklamkupp från Arla. Hur som helst är Kesella Arlas produktnamn på kvarg vilket på spanska ungefär motsvarar requesón. Vilket köpes på välsorterade supermercados.

Det andra krånglet är saffran. Det kostar skjortan och finns bara på snobbiga supermercados, typ Pomona. Och det finns bara i pistill-form, så man måste mortla. Det blir inte lika bra i lussekatterna som saffranspulver, så helst ska man vara förutseende och se till att importera från Sverige.

Jäst finns både i torr- och färskvarianten. Färsk jäst finns på vissa bagerier och på ostaffärer(!). Ibland säljs det i block, typ som smör. Då får man dela upp i småbitar och frysa in. På vanliga supermercados hittar man torrjäst, fast inte i kylen utan på burk i bakhyllan. Trixet med torrjäst är att blanda ut den med ungefär en matsked socker och en deciliter av degvätskan och låta den "komma igång" i tio minuter eller så innan man blandar resten. Degvätskan ska vara lite varmare än när man bakar med färsk jäst.

Glögg
Har varit mitt stora dilemma i år. Vanligtvis gör jag den på vin, men eftersom det är en myt att det går att koka bort alkoholen var jag tvungen att hitta någon värdig ersättare. Inte det lättaste i ett land som varken har alkoholfritt vin eller svartvinbärssaft att tillgå. Men efter noggrann utprovning är detta vinnarreceptet: en del druvjuice och två delar kranbärsjuice. Och så alla kryddor, såklart. De har jag inga mått på, men på ett ungefär är det: Ganska mycket kanelstänger och nejlikor, lite mindre hela kardemummafrön (finns på Surtifruver) och ännu mindre ingefära. Plus socker om det är vinglögg. Ju längre det får stå och sjuda och dra desto bättre.

Pepparkakor
Här har jag varit förutseende nog att importera deg från Sverige. Men vill man så går det säkert, det här verkar vara ett bra recept. Dock finns det vissa problem, som ickeexistensen (så vitt jag vet) av baksirap i Colombia. Och var tusan man får tag på bikarbonat, men det finns säkert på något otippat ställe, typ apoteket.

Knäck
Här snackar vi riktig överkurs som kräver sverigeimport, skulle jag vilja påstå. Problem ett: en av två huvudingredienser är sirap som ju inte finns här (i alla fall likadan sirap som i Sverige, inte går det väl att göra knäck på sån där rinnig pannkakssirap?). Problem två: det finns visserligen knäckformar, men de är gjorda i obehandlat papper, vilket gör att knäcken helt kletas fast. Bäst att köpa knäckformar i Sverige.

-----

Eller, om man tycker att det är alldeles för meckigt alltihop kan man istället besöka nordiska julmarknaden i Bogotá nu på söndag den 27e från klockan 12 och framåt och köpa färdig glögg, pepparkakor och lussekatter. Den håller till i Skandias lokaler på Avenida 19 med calle 113 ungefär.

10 kommentarer:

  1. Hahaha. I am with youuuu! Lussebullar måste jag laga i morgon. och glögg.. YUM!

    SvaraRadera
  2. Det verkar gå att använda honung istället för sirap!
    http://www.kolarecept.se/kola-utan-sirap-8080172

    SvaraRadera
  3. duktigt att göra så mycket själv.. själv tar jag en tur till IKEA för lite färdig lagat, vilket så klart inte alls är samma sak.

    SvaraRadera
  4. Som sirap har jag funnit at märket ambrosolis "salsa de caramelo" funkar utmärkt. Den är tänkt att has som sås till glass men funkar som sirap, och efter att ha läst ingredienserna på baksidan kan jag konstatera att innehållet är näst intill identiskt med sirap. Säkert finns något liknande i colombia. Leta bland glassåserna och se efter vad de innehåller.(glömde att tillägga att ambrosoli iaf säljs i chile och peru)
    Nadia

    SvaraRadera
  5. Linnéa: Ja! Nu börjar julen (det är ju faktiskt första advent imorgon)!

    Karin & Nadia: Åh, TACK för sirapstips! Här ska experimenteras!

    En blogg från Rom: IKEA finns ju inte här, tyvärr. Det hade annars förenklat livet rätt mycket (finns inte en enda IKEA på hela den latinamerikanska kontinenten).

    SvaraRadera
  6. Kul! Jag tycker alltid att det är lika intressant o fascinerande att upptäcka alla olikheter länder emellan. som i det här fallet, när det gäller bakning och ingredienser- vad som finns och inte.
    Bra inlägg!

    SvaraRadera
  7. kesella är ju inte vegetariskt, med kalvmage (löpe) i.. eller fungerar det annorlunda (med vegetabilisk löpe) i colombia/bogota?

    p.s. menar verkligen inte att kritisera dig, tycker att din vegetarianism är fantastisk. dock är det ju många länder där löpe i regel inte är animalisk. huvudfrågan är därför om löpe i colombia vegetabilisk. är den inte det applåderar jag dig ändå! vegetarianism är för det mesta fint och du verkar så vettig att det bara kan vara fint i dig =)

    SvaraRadera
  8. heja annika! jag har oxå försökt göra lussekatter några gånger, men relativt förgäves. har stora problem just med jäsning och fluff. allt jag bakar här blir liksom segt och torrt :). men du verkar ha bättre koll. kram! /julia

    SvaraRadera
  9. Juana: Visst är det! Jag tycker också att det är spännande.

    Anonym: Oj, det hade jag faktiskt inte reflekterat över! Jag kollade in innehållsförteckningen nu och det står "cuajo" = löpe, Men ingen aning om den är vegetabilisk eller inte, så detaljerade är inte innehållsförteckningarna i Colombia, tyvärr.

    Jag har blivit lite mindre strikt "på äldre dar", faktiskt. Från att ha varit rätt strikt vegetarian sen jag var 17 och vegan i två och ett halvt år under en period så äter jag numera fisk ibland (typ när jag är i Karibien). Men tack för dina fina ord!

    SvaraRadera
  10. Mammas machete: Kom hit så bjuder jag dig på ordentligt julfika med lussekatter, pepparkakor, glögg, julmust och kanske till och med knäck!

    (och sen kan du komma i februari igen, då brukar jag baka semlor)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.