torsdag 3 november 2011

Mythbusters, tandläkar-edition

Efter att idag lagat mitt första hål någonsin i en tand (tydligen kan man få hål i tänderna när man är gravid, tydligen kan precis vad som helst hända när man är gravid och det är heeeelt normalt och precis allt beror på just graviditeten) känner jag mig härmed auktoriserad att avliva några myter om det här med tandlagning. Myter som jag i och för sig inte vet om de är särskilt allmänt spridda eller om det bara är grejer jag fått för mig efter att ha hört tandläkarhistorier och sedan fabricerat ihop lite idéer i mitt huvud.

Hur som helst.

1. Borren. Eftersom det heter borr har jag alltid tänkt mig just... en borr. En rätt smal och liten, såklart, men ändå en borr. Men det är det ju inte, inte en sån där lång spiral i alla fall utan det är ju mer som en liten pigg med en rund grej längst ut. Mer som en jättepluttig slip.

2. Borrljudet. Det ska ju tydligen vara helt fruktansvärt. Men alltså, det låter ju mest som en ganska tystlåten liten maskin. Typ eltandborste.

3. Smärtan. Jag hade fått för mig att det gör ont att laga tänder. Och okej, särskilt behagligt är det ju inte, men det gör ju inte direkt ont. Det är ju mer att det ilar rätt obehagligt i tänderna.

4. Bedövningssprutan. Först började hon utan bedövning och jag kände ingenting och hann tänka att det där var väl inget, vilka mesar som tar bedövning. Sen ilade det till i tanden, och jag fick en halv spruta och sen ilade det ännu mer och jag fick en halv spruta till. Sen var halva munnen bortdomnad och jag kände inget alls. Hur som helst, själva sprutan hade jag fått för mig skulle vara jätteläskig, men på riktigt kändes den ju knappt.

Jag är nästan lite besviken över att allt var så himla lätt. Jag som gått och tänkt att nu får jag chansen att höja min smärttröskel litegrann. Icke, då.

Summa summarum: Det här med att laga hål i tänderna, inte så farligt alls, faktiskt. Varsågod för information.


PS Oscar säger att jag ska vänta tills jag måste rotfylla, då kommer jag inte att vara så morsk, längre. Vi får väl se.

11 kommentarer:

  1. Oj, första hålet någonsin, imponerande!!

    Jag tror att många har skräckipplevelser från när de var små. Allt är större när man är liten och dessutom var tekniken inte alls lika utvecklad då. Borrar och nålar VAR större. Jag lagade hål som liten och när jag var typ 25 och det var ju grym skillnad!

    SvaraRadera
  2. Hoppas det låter likadant efter förlossningen!

    SvaraRadera
  3. Det värsta jag vet med tandläkaren är den oundvikliga smärtan i plånboken :b Men då har jag i och för sig aldrig varit med om en rotfyllning vilket jag också har hört ska vara vääldigt obehagligt.. PS: Vilken fin blogg du har =)

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde ju exakt samma, sket i bedövningen och tänkte några sekunder ey what, det känns junte! Men sen kom den där vidriga ilningssmärtan, fy fan.

    Tycker du låter trygg och smärttålig, mycket bra grej inför förlossningen!

    SvaraRadera
  5. Åh, tack, det var skönt att höra! jag har inte haft några hål än så länge, men så som jag småäter är det bara en tidsfråga...

    SvaraRadera
  6. Annika, är du säker på att du HADE ett hål?!:) En gång gick jag till en tandläkare (privat iofs) i Bogotá. Han sa: Ojdå, du har tre hål som måste åtgärdas! Nu! Just då hade jag inte tid att gå tillbaka, men några månader senare gick jag till en annan tandläkare och hon var säker: du har inga hål och har aldrig haft några heller. Men vad gör inte en stackars tandläkare för att tjäna pengar? Kram!/Julia

    SvaraRadera
  7. Tror också det ändrats mkt. Hade mängder med hål som liten, och bedövningen tog inte = hemskt. Testa att ta en bedövningsspruta i gomen också, det är inte kul.

    Men! Jag trodde jag skulle DÖ när jag rotfyllde, det var på min topp 5 lista över hemska saker jag aldrig vill uppleva. När jag väl gjort det så visade det sig vara mindre läskigt, mindre ont än att laga hål. Bara lite mer obekvämt.

    SvaraRadera
  8. Jag säger samma. Hela livet har jag varit livrädd för hål i tänderna. För något halvår sedan fick jag för första gången laga ett hål och dra ut en tand. Och jag kände verkligen så med att var det här allt?

    SvaraRadera
  9. Jag har mycket otur med mina täner och lagat, dragit OCH rotfyllt. Sen blir man nog kinkigare med smärta med åren - det har iaf jag fått för mig...
    Rotfylla skulle jag dock ALDRIG göra om igen om jag slipper...

    SvaraRadera
  10. Oscar har rätt. Hoppas du aldrig behöver rotfylla. Jag grät som ett barn i timmar efteråt.

    SvaraRadera
  11. Duktiga Tjejen: Det kan nog stämma, förstås!

    David: Hehe, vi får väl se! Tanken var ju att den här lagningen skulle höja min smärttröskel inför det som komma skall...

    Therése: Tack!

    Johanna: Jag hoppas på det!

    Fifi: Det kommer att gå som smort när det väl är dags!

    Mammas machete: Jo det är jag, jag fick se det. Har också hört om de där klinikerna, prackar på tandställning och allt möjligt så länge det är dyrt. Men via prepagada är det ju subventionerat, så de tjänar just ingenting på att jag lagar tänder.

    Egoistiska Egon & It's all gonna be fine & Ulrica: Å nej. Hoppas jag aldrig behöver rotfylla någonsin.

    Haren: Precis så.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.