fredag 11 november 2011

Såhär har det varit att dejta sydamerikanska killar

Ella Brodin har önskat rubriken.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den här rubriken. Det är lite som att säga hur det är att dejta europeiska killar. Jag tror att det är rätt stor skillnad mellan att dejta en italienare och en svensk. Eller mellan en svensk och en annan svensk.

Precis samma sak i Sydamerika.

Jag har haft lite historier hit och dit under mina snart sju år i Sydamerika, en del lite långvarigare och seriösare än andra. Jag vet inte om det finns någon gemensam nämnare mellan alla, men ungefär såhär har det varit:

I Chile var jag tillsammans med en tatuerare i nästan ett år. Han var spännande men visade sig vara rätt dum i huvudet. Oh well, det var i alla fall lärorikt.

Sen dejtade jag lite här och var i Argentina och Colombia och latinamerikaner i Sverige under åren, men inget särskilt långsiktigt.

Jag har faktiskt väldigt sällan dejtat argentinare, trots sammanlagt två år i landet. Jag vet inte, det är nog själva raggningskulturen i Buenos Aires som jag helt enkelt inte pallar. Det är verkligen neandertal-stuk, typ klubba ner och dra hem i håret. Inte min grej.

Sista året i Argentina var jag tillsammans med en colombian. Jag var kär, tänkte framtid och allt, men så blev det inte. Det tog slut rätt turbulent efter ett år och det var nog lika bra. Han var till exempel abortmotståndare och det kan ju vem som helst som vet någonting om mig räkna ut med lilltån att det aldrig hade funkat i längden. Hur som helst, jag gillar honom och vi kommer bra överens. Han är gift nu med någon som passar honom mycket bättre och de har en liten son. Och tack vare vänner jag har via honom lärde jag känna Oscar.

Till slut kom Oscar in i mitt liv. För att stanna. Han är den bästa person jag vet, den finaste jag känner, den människa jag vill vakna bredvid resten av mitt liv och den jag vill gå hand i hand med när vi är pensionärer.

9 kommentarer:

  1. Så fint skrivet!

    Skrattar högt åt neandertalarbeskrivningen! Haha

    SvaraRadera
  2. Du får helt enkelt säga som jag brukar göra om min man: jag valde att spara den bästa till sist.

    SvaraRadera
  3. Haha!
    Men jag tänker också att temat är ganska intressant. Inte för vad man svarar på det - alla killar är naturligtvis olika även om de är sydamerikaner, colombianer eller bogotabor - men ATT frågan existerar. Jag har oxå fått den många gånger och den berättar ganska mkt om våra (svenska) föreställningar om att sydamerikanska män ska vara på ett visst "annorlunda" sätt, eldigare, mer macho, mer kvinnoförnedrande.. något som jag min egen erfarenhet säger absolut INTE stämmer över lag. Men sen finns det ju vissa saker som kan vara mycket annorlunda beroende på kultur, tex ditt exempel med en abortmotståndare (som om de finns, inte vågar yttra sig särskilt högt i Sverige, men tillhör den "normala" gruppen i Colombia). Jag var också ihop med en abortmotståndare sedan vaggan när jag kom till Colombia och jag lyckades faktiskt "omvända" honom! Han bara var emot abort per se och hade aldrig reflekterat över varför, men det tvingades han till med mig :). Kram!/Julia

    SvaraRadera
  4. Måste säga att jag blir lite 'rädd' för Buenos Aires när jag läser den där beskrivningen.. Låter riktigt otäckt :b De sista raderna var väldigt fina! All lycka till er och trevlig helg :)

    SvaraRadera
  5. Men eller hur. Sydamerika är till och med större än Europa... Nåväl. Jag har dejtat en del latinos och varit gift med en och alla har varit olika. Generellt är de snyggare än svenskar tycker jag. Mycket snyggare. Och generellt mer generösa med kärleksord och närmare sina känslor än svenskar. Men nu genereraliserar jag hejvilt. Jag har ute haft en helt svensk kille på det här årtusendet så jag vet inte ens längre.

    Jag är så glad att du träffat O!!

    SvaraRadera
  6. Each culture has its issues and yes, latin men are very "machistas" and in some countries more so. But there are exceptions in each country. I once dated a swede that even though he has much older than me, he was a mommy's boy and his ideas about things were very strange (ex. HIV has like the flu for him; condom's use..never practice!) and believe me when I dated him, I was expecting a man who will view me as an equal...never happened...and now he is married with an 'equal" like him.

    SvaraRadera
  7. Så himla fint att du och Oscar träffade varann, känns som en perfekt matchning. Härligt!

    (Och vadå, gillar du inte att bli nedklubbad och dragen i håret när nån raggar på dig!?..hehe. Mycket rolig beskrivning)

    SvaraRadera
  8. Frida: Tack!

    Åsa: Precis så!

    Mammas machete: Jo, jag håller absolut med. Visst finns det generaliserbara kulturella skillnader, men de individuella skillnaderna är ännu större.
    Abortmotståndare av bara farten är ju de flesta, men han hade tänkt efter och kommit fram till detta som en ståndpunk han höll fast vid. Det är kanske överflödigt att säga att majoriteten av våra bråk under förhållandet handlade om just detta...

    Therése: Oj då, det var inte meningen! Buenos Aires är en fantastisk stad, och beskrivningen ska väl inte riktigt tas bokstavligen. Men för att uttrycka det mildare är raggningskulturen väldigt... hmm... rakt på sak.

    Duktiga Tjejen: Ja, det kan jag hålla med om.

    Anonym: I totally agree, that's basically what I wrote, I think it's impossible to make generalizations. And although there are cultural differences, the individual ones are even bigger.

    Johanna: Ja, han är fantastisk och jag har haft mest tur i hela världen!
    (Och nja, jag föredrar en lite mer eh... civiliserad raggning, hehe)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.