söndag 27 november 2011

Första advent i Bogotá

Regnet strilar ner utanför fönstret och hjälper inte direkt till att höja julstämningen. I brist på snö och med en sol som går upp klockan sex på morgonen och ner klockan sex på kvällen precis som hela resten av året har jag gjort mitt bästa för att julfixa lägenheten för att få in den rätta känslan istället.

En julgran (i plast, men det är faktiskt varken ekonomiskt eller ekologiskt försvarbart att köpa en av de där riktiga granarna som är direktimporterade från Kanada och säljs i Bogotás snobbigaste kvarter), en adventsljusstake, nejlikedekorerade apelsiner, ljusslingor på balkongen och en adventsstjärna som visserligen får hänga på väggen för tillfället.

Såklart kastrullen med glögg ständigt på spisen och så lussekatterna jag bakade häromdagen.

Sveriges radios julkanaler Klassisk jul och Bjällerklang på datorn.

Jag ides inte ta mig till den årliga skandinaviska julmarknaden idag på andra sidan stan, men jag tycker att det går rätt bra med julstämningen ändå, som ni ser.

8 kommentarer:

  1. För att trösta dig så har vi likadant väder här. Regn & storm och plusgrader. Ingen snö än med andra ord. (Men 100 km norrut snöar det hörde jag nyss. Bor i södra Finland.)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det verkar vara väldigt juligt och fint hemma hos dig. Flitig med bak och annat stök har du också varit.

    Kom just att tänka på ditt intressanta inlägg om julkrubbor i fjol. berätta mer om de colombianska jultraditionerna!

    SvaraRadera
  3. Sus: Ja, jag har hört att det är riktigt trist vinterväder. Hoppas att det bättrar sig snart och att det i alla fall blir en vit jul!

    Åsa: Ja, jag älskar julen. De andra traditionerna är jag inte alls lika uppstyrd med, men jul vill jag inte vara utan.
    Mer om colombiansk jul, kommer strax!

    SvaraRadera
  4. Julmarknaden var inget att missa i år. Ingen riktig glögg, inget svenskt godis. Mest Colombianskt hantverk.

    Men vi lyckades fixa julstämning i alla fall genom att köpa och pynta julgran och göra en krans till ytterdörren. Saknar dock lukten av riktig gran, plast är inte det riktigt samma sak.

    Tänkte höra hur du gjorde med sirapen i lussebullarna (receptet du länkade till innehöll ju 2 dl ljus sirap), gick det bra att bara utesluta sirapen?

    SvaraRadera
  5. Skönt att jag inte tog mig tvärs över halva stan, då! Men vad trist.

    Ja, jag uteslöt helt enkelt sirapen, jag tog två deciliter socker istället och det funkade perfekt.

    SvaraRadera
  6. Regn här med, men jag är jävligt glad att slippa snö! Väldans vad julfixat du har gjort, mysigt. Visst fixas det alltid mer när ma inte är i Sverige? Kram!

    SvaraRadera
  7. Oj så julfint du har gjort. Säkert blir det mer ju längre tid som man har bott utomlands och ju längre bort man är :-)

    Själv hann jag bara pynta lite grann innan jag fick avbryta allt, men nu är jag tillbaka och på G igen!

    Kram mamma

    SvaraRadera
  8. Det ser jättemysigt ut!

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.