lördag 12 november 2011

Ska du föda i Sverige?

Det är frågan jag får lite titt som tätt nuförtiden. Den ställs av såväl colombianer som svenskar, men av olika anledningar.

Colombianer för att de tänker att på så vis får barnet automatiskt svenskt medborgarskap vilket är ungefär en miljon gånger bättre än colombianskt med tanke på rörelsefrihet i världen. Svenskar för att de har en illusion om att Sverige är bäst på det mesta och att det naturligtvis måste vara mycket bättre och säkrare att föda barn i Sverige än i Colombia.

Svaret är hur som helst nej. Av flera anledningar:

1. Jag bor i Colombia. Det innebär att jag har colombiansk sjukförsäkring, jag går på alla kontroller här, hela min journal är på spanska och finns på sjukhuset där jag ska föda barn. I närvaro av en gynekolog som gjort alla kontroller under hela graviditeten och känner mig och Oscar.
Skulle jag föda i Sverige skulle jag skriva in mig strax innan förlossningen i ett sjukvårdssystem som jag inte vet hur det fungerar och komma till en förlossningsavdelning jag inte känner till, med okända människor som heller inte vet något om min graviditet.

2. Jag har ett jobb. Man får visserligen flyga med en normal graviditet fram till två veckor innan beräknad förlossning (om jag nu skulle vilja utsätta mig för det), men hur som helst skulle det innebära att ta ut innestående semester innan resan istället för att använda den till att förlänga min 14 veckors mammaledighet. Och jag är hellre ledig med filuren utanför magen än inuti.
Dessutom skulle jag sen behöva flyga tillbaka tvärs över jorden med en rätt nyfödd bebis.

3. Filurens pappa bor och jobbar i Colombia. Även han skulle behöva ta ut flera veckors obetald semester (eftersom han frilansar) för att åka till Sverige för att vara med på förlossningen. En förlossning som skulle ske på ett språk han inte förstår.

4. Det är skitdyrt. Flygbiljett för två vuxna tur- och retur plus en bebis retur kostar massor av pengar som vi inte har, särskilt med tanke på inkomstbortfallet resan skulle innebära.

5. Svenskt medborgarskap fixar vi på ambassaden.

Så nej.
Jag kan inte se någon som helst rationell eller vettig anledning till att lägga miljontals pesos och flera veckor av dyrbar ledighet med bebis på att flyga höggravid till andra sidan jorden för att föda i ett för oss båda helt obekant sjukvårdssystem och sedan tillbaka med en nyföding. Filuren kommer att födas i Colombia.

9 kommentarer:

  1. Låter som ett helt vettigt och rationellt beslut. Svenskt medborgarskap kan säkert vara användbart, men det kan nu ju, som du skriver, fixa på annat sätt.
    När det gäller sjukvård har jag ingen som helst illusion av att den skulle vara bättre i Sverige. Däremot tror jag att den är mer jämlik än på många andra håll. Med det menar jag inte att den ur jämlikhetssynpunkt är perfekt, det finns många aspekter som kan förbättras, men jag tror att vi har en sjukvård som är mer jämlik än vad sjukvård är i många andra länder. Detta är ju en aspekt som dock är mest reell för de mest fattiga i ett samhälle. Om man inte tillhör dem, tror jag inte på något sätt att man ska tro att man får sämre sjukvård så fort man är utanför Sveriges gränser...

    SvaraRadera
  2. Såklart helt rätt tänkt. Tror inte att någon som läst den här blogginlägget kommer att ställa den frågan i alla fall, ganska tydligt vilket alternativ som är smartast.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt och självklart! Jag tror inte att sjukvården är bättre här heller... Jo, om man är fattig i Colombia vs. Sverige är den nog det, men inte annars. Antagligen tvärtom. Spännande att det "snart" är dax! (Snart och snart, men tiden rusar fram!). En fråga, vad får du för pengar under din fjortonveckas-mammaledighet? Är väldigt nyfiken!

    SvaraRadera
  4. Hej Annika! Frågan du får ideligen (har oxå fått den!) bottnar nog mycket i kulturella föreställningar om nations (och regions)tillhörigheter. I Colombia är jus soli, att det är otroligt viktigt VAR du föds, väldigt viktigt, om du föds på en plats kommer du "vara därifrån" hela livet (kolla bara på att födelseorten finns med i id-numret xxxxxxxx de Bogotá tex.) En av mina bästa vänner har bott i Bogotá hela sitt liv, men dagarna innan hon skulle födas togs hon till Quibdó för att bli "chocoana" precis som sin familj. I Sverige tänker vi nog mer på var vi bott mestadelen av våra liv, att det är det som avgör "var man kommer ifrån" på något sätt. Min minsta flicka är ju född här i Santander, vilket visat sig vara jätteviktigt för vår tillvaro. Folk kan säga: "Ja nu när hon är santandereana så får ju inte ni några problem att arbeta och leva här och så". Sjukt, men sant - och på något sätt förståeligt ur ett historiskt perspektiv. Hela självständighetskampen byggde ju på att människor som vara födda i Latinamerika hade rätt att vara där, medans spanienfödda inte hade det. Kram!

    SvaraRadera
  5. Freedomtravel: Jämlikhetsaspekten har du helt rätt i, det har jag skrivit om förut, att min upplevelse av colombiansk sjukvård naturligtvis inte är stora majoritetens. Allmän sjukvård i Sverige är mycket bättre än allmän sjukvård i Colombia.

    Johanna: Jag hoppas det!

    Duktiga Tjejen: Precis! Och ja, det är otroligt vad tiden går snabbt. Jag hade någon slags föreställning om att en graviditet skulle kännas långsam och seg men så har det inte alls varit hittills.
    Här får jag full ersättning för lönen under mammaledigheten. Man får den via sin sjukförsäkring via jobbet, vilket innebär att man bara har betald ledighet när man jobbar (eller inte jobbar men betalar i alla fall). Och full ersättning för lönen är under förutsättning att det är så mycket man betalar på sjukförsäkringen. Det man betalar beräknas utefter vad man tjänar, vilket innebär att vissa fuskar och anger att de tjänar mindre. Då får de också lägre ersättning.

    Mammas machete: Tack för den kommentaren! Det var massor av saker jag inte tänkt på, men du har nog helt rätt.

    SvaraRadera
  6. såklart! det föds ju faktiskt barn varje minut, varje dag utomlands. inte behöver man åka till sverige för det.

    SvaraRadera
  7. Gött att du vet vad du vill iaf :)

    SvaraRadera
  8. Helt logiskt, synd bara att man måste rättfärdiga sitt beteende (speciellt för de svenskar som tror att Sverige är bäst på allt)...

    SvaraRadera
  9. Jag känner igen resonemanget och visst har du rätt, just för att du/ni måste känna vad som känns bäst för er. Medborgarskap får ju barnet ändå när man ansöker. Jag har två små barn och bor på Bahamas och planerade först att föda min förstfödde på Bahamas. Men sedan blev det inte så eftersom jag var hemma på semester under 5e månaden och då upptäckte de en stor cysta i livmodern som eventuellt kunde sitta i vägen för barnet. Efter mycket om och men så bestämde vi oss för att jag skulle föda i Sverige och det gick jättebra. Men det finns inget som säger att det hade gått bra på Bahamas heller.

    Jag flög med ett litet spädbarn över Atlanten och det var faktiskt lättare än att sedan flyga med barn som är 2-4 år.

    Ha det gott och lycka till.

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.