måndag 7 november 2011

En helg i Garzón, Huila

Lite hipp som happ sådär på fredagseftermiddagen fick Oscar och jag för oss att dra en sväng till Garzón där hans farfar bor. Vi fick tag på en buss och tio timmar senare, på lördagsmorgonen var vi framme hos släkten i tropikerna.

Här kommer helgen i några bilder, sen ska jag sova:
På lördagen gick vi på marknad. Lite som att vara ett djur på zoo, ungefär. Det kommer inte så många gringas till Garzón, och ännu färre hittar till marknaden.
Oscar fotade, som vanligt.
På marknaden kunde man bland annat köpa färskpressad sockerrörsjuice. Lite som att dricka flytande socker, dvs inte så gott. Bakom mig skymtar svärmor.
Det var soligt och tropiskt varmt mest hela tiden, även om det inte verkar så på bilden. Jag premiärbadade med magen.
Sen lärde vi Oscars kusin att åka rullskridskor. Hon var eventuellt Garzóns nöjdaste tjej efter det.

5 kommentarer:

  1. Garzon! Min bästa vän här i A kommer därifrån. Jag har bara tittat förbi som hastigast på väg till san Agustín, men hela Huila är helt underbart tycker jag. Härligt! Kram!/Julia

    SvaraRadera
  2. Jag hade aldrig varit i Huila förut, men gillade en massa. Tänkte att Neiva skulle man ju kunna bo i, faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig magbild på dig i poolen :-)

    Kram mamma

    SvaraRadera
  4. Ja, jag bodde i san Agustín ett tag och har fram till idag ångrat att jag inte stannade kvar. Man borde inte generalisera människor, men utifrån min erfarenhet är "los huilenses" Colombias i särklass goaste människor. Ett hett tips är att besöka Tatacoa-öknen, utanför byn Villa Vieja i Neiva-trakten. Vi tältade där i två veckor med barnen förra året. Trots att det är en öken finns det naturliga pooler, vatten som pumpats upp ur underjordiska källor. Helt fantastisk att ligga och plaska mitt i öknen! Och vilken stjärnhimmel sen! Och vilkety kaktusvin! :) Kram!/Julia

    SvaraRadera
  5. Mamma: Visst är det!

    Mammas machete: Tack för tipset! Kanske drar dit med kiddot en sväng :)

    SvaraRadera

Problem att kommentera? Testa en annan webbläsare än Chrome.